Shaykh et Emir : rapports hiérarchiques et rapports de pouvoir en milieu tribal - HAL Accéder directement au contenu
Article dans une revue Tsantsa. Revue de la Société Suisse d'Ethnologie / Zeitschrift der Schweizerischen Ethnologischen Gesellschaft / Journal of the Swiss Ethnological Society Année : 2008

Shaykh et Emir : rapports hiérarchiques et rapports de pouvoir en milieu tribal

Résumé

The aim of this paper is to discuss the past and actual forms of «power» and «power relationships» of the shaykh in comparison with those of the chief (emir). This study aims to contribute to a better understanding of «power relationships» by showing how these differ from the hierarchical relationships described by Louis Dumont (1966). After having delimited the political attributes of the shaykh, I will discuss the dynamics of power relationships from the following perspectives: a) How does one pass from a hierarchical relationship to a «real» power relationship? In other words, how does the power of the chief (emir) succeed the authority of theshaykh?; b) What are the dynamics of power relationships in tribal areas in the present day context? Or, more specifically, who is able to constrain or to subordinate who in the so called «tribal areas» nowadays?
Fichier principal
Vignette du fichier
35. « Shaykh et Emir - rapports hiérarchiques et rapports de pouvoir en milieu tribal.pdf ( 225.54 Ko ) Télécharger
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

halshs-02543905, version 1 (15-04-2020)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-02543905 , version 1

Citer

Yazid Ben hounet. Shaykh et Emir : rapports hiérarchiques et rapports de pouvoir en milieu tribal. Tsantsa. Revue de la Société Suisse d'Ethnologie / Zeitschrift der Schweizerischen Ethnologischen Gesellschaft / Journal of the Swiss Ethnological Society, 2008, Rapports de pouvoir / Machtverhältnisse, 13, pp.71-79. ⟨halshs-02543905⟩
16 Consultations
11 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 07/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus