Parenting Education: Which Intervention Model to Use?, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol.106, 2008. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-02540853
, Comparaison des écosystèmes éducatifs chez deux groupes d'Amérindiens: les Wayãpi et les Wayana. La Revue française d'éducation comparée, vol.8, pp.55-90, 2012.
Contacts de langues en Guyane française, une description du parler bilingue kali'na-français, 2001. ,
Former des enseignants dans un contexte plurilingue et pluriculturel, Pratiques et représentations linguistiques en Guyane, pp.317-348, 2007. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00290126
Alternances codiques en Guyane française. Les cas du kali'na et du nenge, Pratiques et représentations linguistiques en Guyane, pp.49-72, 2007. ,
De l'apprentissage en famille à la scolarisation républicaine : deux cas d'étude en Guyane et Polynésie française, 2016. ,
Learning and Growing in Indigenous Amazon: The Education System of French Guiana Wayana-Apalaï Communities, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol.106, pp.1742-1752, 2013. ,
Parenthood and the Wayana People, Sociology Mind, vol.6, pp.149-161, 2016. ,
L'Ecole dans les Outre-mer et l'illusion de l'ascenseur social : réflexions sur la scolarisation obligatoire des peuples autochtones de la Guyane et de la Polynésie, 2016. ,
La ideología educativa de los Wayana-Apalaï de la Guyana francesa: una identidad cultural autóctona en vía de transfiguración, Revista Kavilando, vol.9, issue.1, pp.145-169, 2017. ,
Suicides des jeunes Amérindiens en Guyane française : 37 propositions pour enrayer ces drames et créer les conditions d'un mieuxêtre, 2015. ,
One speaker, two languages, cross-disciplinary perspectives on codeswitching, pp.115-135, 1995. ,
Bilingual conversation, 10 ans après, AILE, vol.7, pp.9-34, 1996. ,
Le retard scolaire à l'entrée en 6e: plus fréquent dans les territoires les plus défavorisés, Insee Première, vol.1512, pp.1-4, 2014. ,
Socialization and the parent-child relationship, Child Development, vol.19, issue.3, pp.127-136, 1948. ,
Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change, Psychological Review, vol.84, issue.2, pp.191-215, 1977. ,
Social and interpersonal determinants of developmental risk, Developmental Psychology, vol.27, issue.3, pp.479-488, 1991. ,
Enquête Information et Vie Quotidienne. Lire, écrire, compter : des savoirs fragiles en Guyane. Premiers résultats, 2013. ,
Current patterns of parental authority, Developmental Psychology, vol.4, issue.1, pp.1-103, 1971. ,
Parental disciplinary patterns and social competence in children, Youth & Society, vol.9, issue.3, pp.239-276, 1978. ,
Rearing competent children, Child development today and tomorrow, pp.349-378, 1989. ,
Consequences of different kinds of parental discipline, Review of child development research, pp.168-208, 1964. ,
The Child-rearing Practices Report (CRPR): A set of Q items for the description of parental socialization attitudes and values, 1985. ,
Stability and Change in human characteristics, 1964. ,
The ecology of human development: experiments by nature and design, 1979. ,
Beyond parental control and authoritarian parenting style : Understanding Chinese parenting through the cultural notion of training, Child Development, vol.65, issue.4, pp.1111-1119, 1994. ,
D'où vient la supériorité des enfants coréens en mathématiques ? Carrefours de l'Éducation, vol.28, pp.121-137, 2008. ,
Family Involvement in School and Low-Income Children's Literacy: Longitudinal Associations Between and Within Families, Journal of Educational Psychology, vol.98, issue.4, pp.653-664, 2006. ,
Factor structure and construct validity of the Block Child Rearing Practices Report (CRPR), Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology, vol.3, issue.2, p.182, 1991. ,
Analyse des interactions verbales en classe. Bruxelles : Ministère de l'Education Nationale et de la Culture, 1969. ,
Collaboration entre l'école et les familles : Influence du style parental et de la participation parentale sur la réussite scolaire au secondaire, 1996. ,
Pratiques parentales et réussite scolaire en fonction de la structure familiale et du genre des adolescents. Revue française de pédagogie, vol.151, pp.61-74, 2005. ,
The relation of parenting style to adolescent school performance, Child Development, vol.58, pp.1244-1257, 1987. ,
Sociologie de l'école, 2006. ,
High school and family partnerships: Surveys and summaries, Center on Families, Communities, Schools and Children's Learning, 1993. ,
Effects of Family Foundations on Parents and Children: 3.5 Years After Baseline, Journal of Family Psychology, vol.24, issue.5, pp.532-542, 2010. ,
Pratiques éducatives familiales et motivation pour la réussite d'adolescents en fonction du contexte social, 1990. ,
, Éducation familiale et intervention précoce, pp.209-224
Élaboration des connaissances relatives à un dispositif technique dans un contexte d'interactions parent-enfant, Bulletin de Psychologie, vol.56, issue.4, pp.509-519, 2003. ,
L'état de l'école en Guyane. Cayenne : Académie de la Guyane, 2014. ,
L'éducation comparée: approches actuelles et perspectives de développement. Revue française de pédagogie, vol.121, pp.111-139, 1997. ,
, Discourse strategies, 1982.
Culture and attachment: Perceptions of the child in context, 1995. ,
Migration and Identities of "Indigenous" Sociocultural Groups in French Guiana: A Case Study of Students Along the Oyapock and Maroni Rivers, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol.174, issue.12, pp.878-885, 2014. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01686969
, La vie matérielle des Noirs Réfugiés Boni et des Indiens Wayana du Haut-Maroni, 1965.
Convention de transcriptions ICOR, 2013. ,
Les stratégies éducatives des familles: milieu social, dynamique familiale et éducation des préadolescents, 1991. ,
Exploring the Role of Parent Training in the Treatment of Childhood Anxiety, Journal of Consulting and Clinical Psychology, vol.77, issue.5, pp.981-986, 2009. ,
Correspondance between mothers' self-reported and observed child-rearing practices, Child Development, vol.60, pp.56-63, 1989. ,
Pratiques langagières des Haïtiens dans l'île de Cayenne, Pratiques et représentations linguistiques en Guyane, pp.193-208, 2007. ,
Transmettre. D'une génération à l'autre, 2007. ,
Classe sociale, milieu familial, intelligence, 1984. ,
Anthropology and Child Development. A Cross-Cultural Reader, 2008. ,
La pensée sauvage, 1962. ,
A comparison of child-rearing practices among Chinese, immigrant Chinese, and Caucasian-American parents, Child Development, issue.2, pp.429-433, 1990. ,
Handbook of child psychology: formerly Carmichael's Manual of child psychology, pp.1-102, 1983. ,
, The joint influence of mother and father parenting on child cognitive outcomes at age 5. Early Childhood Research Quartely, vol.22, pp.423-439, 2007.
, Moby Dick, 1851.
L'influence de l'origine sociale sur les performances scolaires : par où passe-t-elle ? Revue française de sociologie, vol.47, pp.49-79, 2006. ,
, L'intelligence au pluriel, pp.103-124, 1985.
, Résultats du PISA 2012 : Savoirs et savoir-faire des élèves : Performance des élèves en mathématiques, en compréhension de l'écrit et en sciences (Vol I), 2014.
The vehicle routing problem with time windows -Part I: Tabu search, INFORMS Journal on Computing, vol.8, pp.158-164, 1996. ,
Comment les mères enseignent à leur enfant, 1979. ,
Modification of the block child rearing practices report, Journal of Clinical Psychology, vol.38, issue.1, pp.129-134, 1982. ,
School success through partnership-based family competency training: Experimental study of long-term outcomes, School Psychology Quarterly, vol.23, issue.1, pp.70-89, 2008. ,
Impact of parenting practices on adolescent achievement: Authoritative parenting, school involvement, and encouragement to succeed, Child Development, vol.63, pp.1266-1281, 1992. ,
L'échelle des compétences éducatives parentales (ECEP): manuel, 2000. ,
,
Les théories implicites du développement et de l'éducation, European Journal of Psychology of Education, vol.2, issue.1, pp.17-39, 1987. ,
Mind and society: The development of higher mental processes, 1934. ,
, Développement des compétences cognitives des enfants dans des contextes d'interaction éducative. TRANEL, vol.49, pp.169-186, 2008.