R. Ailincai and A. Weil-barais, Parenting Education: Which Intervention Model to Use?, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol.106, 2008.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-02540853

R. Ailincai, S. Jund, and M. Alì, Comparaison des écosystèmes éducatifs chez deux groupes d'Amérindiens: les Wayãpi et les Wayana. La Revue française d'éducation comparée, vol.8, pp.55-90, 2012.

S. Alby, Contacts de langues en Guyane française, une description du parler bilingue kali'na-français, 2001.

S. Alby and M. Launey, Former des enseignants dans un contexte plurilingue et pluriculturel, Pratiques et représentations linguistiques en Guyane, pp.317-348, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00290126

S. Alby and B. Migge, Alternances codiques en Guyane française. Les cas du kali'na et du nenge, Pratiques et représentations linguistiques en Guyane, pp.49-72, 2007.

M. Alì, De l'apprentissage en famille à la scolarisation républicaine : deux cas d'étude en Guyane et Polynésie française, 2016.

M. Alì and R. Ailincai, Learning and Growing in Indigenous Amazon: The Education System of French Guiana Wayana-Apalaï Communities, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol.106, pp.1742-1752, 2013.

M. Alì and R. Ailincai, Parenthood and the Wayana People, Sociology Mind, vol.6, pp.149-161, 2016.

M. Alì and R. Ailincai, L'Ecole dans les Outre-mer et l'illusion de l'ascenseur social : réflexions sur la scolarisation obligatoire des peuples autochtones de la Guyane et de la Polynésie, 2016.

M. Alì and R. Ailincai, La ideología educativa de los Wayana-Apalaï de la Guyana francesa: una identidad cultural autóctona en vía de transfiguración, Revista Kavilando, vol.9, issue.1, pp.145-169, 2017.

A. Archimbaud and M. Et-chapdelaine, Suicides des jeunes Amérindiens en Guyane française : 37 propositions pour enrayer ces drames et créer les conditions d'un mieuxêtre, 2015.

P. Auer, One speaker, two languages, cross-disciplinary perspectives on codeswitching, pp.115-135, 1995.

P. Auer, Bilingual conversation, 10 ans après, AILE, vol.7, pp.9-34, 1996.

B. Baccaïni, B. De-lapasse, F. Lebeaupin, and O. Monso, Le retard scolaire à l'entrée en 6e: plus fréquent dans les territoires les plus défavorisés, Insee Première, vol.1512, pp.1-4, 2014.

A. L. Baldwin, Socialization and the parent-child relationship, Child Development, vol.19, issue.3, pp.127-136, 1948.

A. Bandura, Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change, Psychological Review, vol.84, issue.2, pp.191-215, 1977.

R. Barocas, R. Seifer, A. J. Sameroff, T. A. Andrews, R. T. Croft et al., Social and interpersonal determinants of developmental risk, Developmental Psychology, vol.27, issue.3, pp.479-488, 1991.

P. Bayart, P. Dorelon, and B. Hurpeau, Enquête Information et Vie Quotidienne. Lire, écrire, compter : des savoirs fragiles en Guyane. Premiers résultats, 2013.

D. Baumrind, Current patterns of parental authority, Developmental Psychology, vol.4, issue.1, pp.1-103, 1971.

D. Baumrind, Parental disciplinary patterns and social competence in children, Youth & Society, vol.9, issue.3, pp.239-276, 1978.

D. Baumrind, Rearing competent children, Child development today and tomorrow, pp.349-378, 1989.

W. C. Becker, Consequences of different kinds of parental discipline, Review of child development research, pp.168-208, 1964.

J. H. Block, The Child-rearing Practices Report (CRPR): A set of Q items for the description of parental socialization attitudes and values, 1985.

B. S. Bloom, Stability and Change in human characteristics, 1964.

U. Bronfenbrenner, The ecology of human development: experiments by nature and design, 1979.

R. K. Chao, Beyond parental control and authoritarian parenting style : Understanding Chinese parenting through the cultural notion of training, Child Development, vol.65, issue.4, pp.1111-1119, 1994.

H. Y. Cho, A. Weil-barais, and J. Hoel, D'où vient la supériorité des enfants coréens en mathématiques ? Carrefours de l'Éducation, vol.28, pp.121-137, 2008.

E. Dearing, S. Simpkins, H. Kreider, and H. , Family Involvement in School and Low-Income Children's Literacy: Longitudinal Associations Between and Within Families, Journal of Educational Psychology, vol.98, issue.4, pp.653-664, 2006.

M. Dekovi?, J. M. Janssens, and J. R. Gerris, Factor structure and construct validity of the Block Child Rearing Practices Report (CRPR), Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology, vol.3, issue.2, p.182, 1991.

G. De-landsheere and E. Bayer, Analyse des interactions verbales en classe. Bruxelles : Ministère de l'Education Nationale et de la Culture, 1969.

R. Deslandes, Collaboration entre l'école et les familles : Influence du style parental et de la participation parentale sur la réussite scolaire au secondaire, 1996.

R. Deslandes and R. Cloutier, Pratiques parentales et réussite scolaire en fonction de la structure familiale et du genre des adolescents. Revue française de pédagogie, vol.151, pp.61-74, 2005.

S. Dornbusch, P. Ritter, P. Leiderman, D. Roberts, and M. Fraleigh, The relation of parenting style to adolescent school performance, Child Development, vol.58, pp.1244-1257, 1987.

M. Duru-bellat and A. Van-zanten, Sociologie de l'école, 2006.

J. L. Epstein, L. J. Connors, and K. C. Salinas, High school and family partnerships: Surveys and summaries, Center on Families, Communities, Schools and Children's Learning, 1993.

E. M. Feinberg, E. D. Jones, and L. M. Kan, Effects of Family Foundations on Parents and Children: 3.5 Years After Baseline, Journal of Family Psychology, vol.24, issue.5, pp.532-542, 2010.

A. Fontaine, Pratiques éducatives familiales et motivation pour la réussite d'adolescents en fonction du contexte social, 1990.

. Bouchard, Éducation familiale et intervention précoce, pp.209-224

A. François and A. Weil-barais, Élaboration des connaissances relatives à un dispositif technique dans un contexte d'interactions parent-enfant, Bulletin de Psychologie, vol.56, issue.4, pp.509-519, 2003.

B. Gragnic and H. Horatius-clovis, L'état de l'école en Guyane. Cayenne : Académie de la Guyane, 2014.

D. Groux, L'éducation comparée: approches actuelles et perspectives de développement. Revue française de pédagogie, vol.121, pp.111-139, 1997.

J. J. Gumperz, Discourse strategies, 1982.

R. L. Harwood, J. G. Miller, and N. L. Irizarry, Culture and attachment: Perceptions of the child in context, 1995.

I. Hidair and R. Ailincai, Migration and Identities of "Indigenous" Sociocultural Groups in French Guiana: A Case Study of Students Along the Oyapock and Maroni Rivers, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol.174, issue.12, pp.878-885, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01686969

J. Hurault, La vie matérielle des Noirs Réfugiés Boni et des Indiens Wayana du Haut-Maroni, 1965.

. Icar, Convention de transcriptions ICOR, 2013.

J. Kellerhals and C. Montandon, Les stratégies éducatives des familles: milieu social, dynamique familiale et éducation des préadolescents, 1991.

S. M. Khanna and C. P. Kendall, Exploring the Role of Parent Training in the Treatment of Childhood Anxiety, Journal of Consulting and Clinical Psychology, vol.77, issue.5, pp.981-986, 2009.

G. Kochanska, L. Kuczynski, and M. Radle-yarrow, Correspondance between mothers' self-reported and observed child-rearing practices, Child Development, vol.60, pp.56-63, 1989.

M. Laëthier, Pratiques langagières des Haïtiens dans l'île de Cayenne, Pratiques et représentations linguistiques en Guyane, pp.193-208, 2007.

W. Lahaye, J. Pourtois, and H. Desmet, Transmettre. D'une génération à l'autre, 2007.

J. Lautrey, Classe sociale, milieu familial, intelligence, 1984.

R. A. Levine and R. S. New, Anthropology and Child Development. A Cross-Cultural Reader, 2008.

C. Lévi-strauss, La pensée sauvage, 1962.

C. Lin and V. R. Fu, A comparison of child-rearing practices among Chinese, immigrant Chinese, and Caucasian-American parents, Child Development, issue.2, pp.429-433, 1990.

E. E. Maccoby and J. A. Martin, Handbook of child psychology: formerly Carmichael's Manual of child psychology, pp.1-102, 1983.

A. Martin, R. M. Ryan, and J. Brooks-gunn, The joint influence of mother and father parenting on child cognitive outcomes at age 5. Early Childhood Research Quartely, vol.22, pp.423-439, 2007.

H. Melville, Moby Dick, 1851.

D. Meuret and S. Morlaix, L'influence de l'origine sociale sur les performances scolaires : par où passe-t-elle ? Revue française de sociologie, vol.47, pp.49-79, 2006.

M. Mugny and F. Carugati, L'intelligence au pluriel, pp.103-124, 1985.

, Résultats du PISA 2012 : Savoirs et savoir-faire des élèves : Performance des élèves en mathématiques, en compréhension de l'écrit et en sciences (Vol I), 2014.

J. Potvin, T. Kervahut, B. Garcia, and J. Rousseau, The vehicle routing problem with time windows -Part I: Tabu search, INFORMS Journal on Computing, vol.8, pp.158-164, 1996.

J. Pourtois, Comment les mères enseignent à leur enfant, 1979.

A. U. Rickel and L. L. Biasatti, Modification of the block child rearing practices report, Journal of Clinical Psychology, vol.38, issue.1, pp.129-134, 1982.

R. Spoth, G. K. Randall, and C. Shin, School success through partnership-based family competency training: Experimental study of long-term outcomes, School Psychology Quarterly, vol.23, issue.1, pp.70-89, 2008.

L. Steinberg, S. D. Lamborn, and S. M. Dornbusch, Impact of parenting practices on adolescent achievement: Authoritative parenting, school involvement, and encouragement to succeed, Child Development, vol.63, pp.1266-1281, 1992.

J. Tavernier, L'échelle des compétences éducatives parentales (ECEP): manuel, 2000.

P. Éditions-du,

C. Vandenplas-holper, Les théories implicites du développement et de l'éducation, European Journal of Psychology of Education, vol.2, issue.1, pp.17-39, 1987.

L. S. Vygotsky, Mind and society: The development of higher mental processes, 1934.

A. Weil-barais, F. X. Bernard, H. Y. Cho, and F. Lacroix, Développement des compétences cognitives des enfants dans des contextes d'interaction éducative. TRANEL, vol.49, pp.169-186, 2008.