Effets positionnels dans l'acquisition du français - HAL Accéder directement au contenu
Communication dans un congrès Année : 2004

Effets positionnels dans l'acquisition du français

Résumé

This paper investigates positional effects within the word in the acquisition of French as a first language. We consider two levels of prosodic representation: the prosodic word and the foot (feet having strong and weak positions). We study only consonantal material. The results show that the prosodic word plays a central role in licensing features. This results in processes such as harmony and metathesis, all of which support the assumption that strong positions enable licensing of marked segments. If a marked segment is present in weak position, a strong position will attract it through consonant harmony or metathesis. Those phenomena appear only in early child production when markedness constraints have a higher rank in the hierarchy of constraints than faithfulness constraints.
Fichier principal
Vignette du fichier
Rose-DosSantos.pdf ( 79.71 Ko ) Télécharger
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-02475937, version 1 (12-02-2020)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-02475937 , version 1

Citer

Yvan Rose, Christophe dos Santos. Effets positionnels dans l'acquisition du français. Journée d’Études sur la Parole, Apr 2004, Fez, Maroc. ⟨halshs-02475937⟩
37 Consultations
18 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 07/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus