, Ces pratiques en construction viennent nourrir notre compréhension de la pratique informationnelle contemporaine et, plus largement, de ce qu'il est possible d'entendre par « culture informationnelle » à l'aune de ces écosystèmes éminemment sociaux. Elles portent en elles des questionnements de formation à des processus sociaux de partage et de construction de l'information, processus que la recherche s'attache encore à décrire. Elles sont en outre à replacer dans la mutliplicité des contextes, Nous proposions un tour d'horizon des usages informationnels des RSN et des questionnements qu'ils soulèvent, en particulier pour ce qui concerne les jeunes
Toward a model of the everyday life information needs of urban teenagers, Part 2: Empirical model, Journal of the American Society for Information Science and Technology, pp.1418-1426, 2006. ,
« numérique éducatif » à l'épreuve des pratiques scolaires : petits arrangements avec le marché, pp.23-30, 2017. ,
Are Social Networking Sites information sources: Informational purposes of high-school students in using SNS ?, Journal of Librarianship & Information Science, vol.1, pp.2-12, 2016. ,
People Use Social Networking Sites, OCSC, 2009. ,
, Applying the Uses and Gratifications Theory to Exploring Friend-Networking Sites, vol.11, pp.169-74, 2008.
, Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship », vol.13, pp.210-230, 2007.
It's complicated: the social lives of networked teenagers, 2004. ,
« Social network activity and social well-being, Proceedings of the 2010 ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, 2010. ,
, Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior, 2016.
Adoption of Social Networking sites by Dutch users, Paper presented at 39th EMAC Annual Conference, 2009. ,
« Potential of the social media as instruments of higher education marketing: a segmentation study, Journal of Marketing for Higher Education, vol.21, pp.7-24, 2011. ,
« Connection strategies: Social capital implications of Facebook-enabled communication practices, New Media & Society, vol.13, pp.873-892, 2011. ,
« Sociality through social network sites, The Oxford handbook of internet studies, 2013. ,
What do teens ask their online social networks? social search practices among high school students, 2014. ,
Applying the uses and gratifications theory to social networking sites: A review of related literature, 2010. ,
, Gratifications for Using Different Social Media », Communication au 13th Conference on e-Business, e-Services and e-Society (I3E), 2014.
, Inégalités numériques. Clivages sociaux et modes d'appropriation des TIC, 2008.
« Whose space ? Differences among users and non-users of social network sites, Journal of Computer-mediated Communication, vol.13, pp.276-297, 2007. ,
, Social Media as Information Source: Undergraduates'Use and Evaluation Behavior », Proceedings of ASIST, 2011.
, « Information Seeking through Social Media: Impact of User Characteristics on Social Media Use », Proceedings of the American Society for Information Science and Technology ASIST, vol.50, pp.1-4, 2013.
Social Media as Information Sources: Use and Evaluation of Information from Social Media. OCLC/ALISE research grant report, 2013. ,
Uses and Gratification Theory: Why Adolescents Use Facebook ?, 2014. ,
Face(book) in the Crowd: Social Searching vs, Social Browsing ». ACM Special Interest Group on Computer-Supported Cooperative Work, 2006. ,
et Wash R. « Student use of Facebook for organizing collaborative classroom activities, International Journal of Computer supported Collaborative Learning, vol.6, pp.329-347, 2011. ,
Perceptions of Facebook's Value as an Information Source, Proceedings of the 2012 ACM Annual Conference on Human Factors in Computing Systems -CHI '12 ,
« Gradations in digital inclusion: children, young people and the digital divide, New Media Society, vol.9, pp.691-696, 2007. ,
Commenter et partager l'actualité sur Twitter et Facebook, Paris, Maison des Sciences de l'Homme, 2007. ,
Barnes et d'une expérience de traduction collaborative ouverte en sciences sociales, des réseaux sociaux: À propos de John A, vol.182, pp.187-208, 2013. ,
, Reuters institute digital news report, Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford : Reuters Institute for the Study of Journalism, 2016.
Oxford : Reuters Institute for the Study of Journalism, Nielsen Reuters Institute Digital News Report, 2018. ,
, Réseau Information Jeunesse Bretagne, Les jeunes bretons et leurs stratégies d'information. Récupéré du site Information jeunesse bretagne, 2013.
« Facebook au service de l'apprentissage: Regards sur quelques pratiques d'étudiants universitaires, vol.102, pp.17-19, 2013. ,
Everyday life information seeking: Approaching information seeking in the context of "way of life, Library and Information Science Research, vol.17, pp.259-294, 2005. ,
Exploring students' education-related use of Facebook », Learning, Media and Technology, n°34, pp.157-174, 2009. ,
News Use Across Social Media Platforms, Pew Research Center, 2017. ,
, News Use Across Social Media, 2018.
Culture adolescente vs culture informationnelle : L'adolescent acteur de la circulation de l'information sur internet, Ces réseaux numériques dits sociaux », Hermès, 2011, n°59. Tabary-Bolka L., «, vol.5, pp.85-97, 2009. ,
, Haute école des sciences appliquées de Zurich, 2016.
, Jeunes, activités, médias: enquête Suisse. Zurich : Haute école des sciences appliquées de Zurich, 2014.
« Why people use social media: a uses and gratifications approach, An International Journal, vol.16, pp.362-369, 2013. ,