, Ces pratiques en construction viennent nourrir notre compréhension de la pratique informationnelle contemporaine et, plus largement, de ce qu'il est possible d'entendre par « culture informationnelle » à l'aune de ces écosystèmes éminemment sociaux. Elles portent en elles des questionnements de formation à des processus sociaux de partage et de construction de l'information, processus que la recherche s'attache encore à décrire. Elles sont en outre à replacer dans la mutliplicité des contextes, Nous proposions un tour d'horizon des usages informationnels des RSN et des questionnements qu'ils soulèvent, en particulier pour ce qui concerne les jeunes

D. Agosto and S. Hughes-hassell, Toward a model of the everyday life information needs of urban teenagers, Part 2: Empirical model, Journal of the American Society for Information Science and Technology, pp.1418-1426, 2006.

A. Karine and . Le, « numérique éducatif » à l'épreuve des pratiques scolaires : petits arrangements avec le marché, pp.23-30, 2017.

A. Karine and . Sarah, Are Social Networking Sites information sources: Informational purposes of high-school students in using SNS ?, Journal of Librarianship & Information Science, vol.1, pp.2-12, 2016.

P. B. Brandtzaeg, J. Heim, and . Why, People Use Social Networking Sites, OCSC, 2009.

J. Raacke, J. Bonds-raack, «. Myspace, and F. , Applying the Uses and Gratifications Theory to Exploring Friend-Networking Sites, vol.11, pp.169-74, 2008.

D. Boyd and B. N. Et-ellison, Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship », vol.13, pp.210-230, 2007.

D. Boyd, It's complicated: the social lives of networked teenagers, 2004.

M. Burke, C. Marlow, and T. Et-lento, « Social network activity and social well-being, Proceedings of the 2010 ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, 2010.

D. O. Case and M. L. Et-given, Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior, 2016.

E. Constantinides, C. Lorenzo-romero, M. C. Alarcon-del-amo, and M. A. Gomez-borja, Adoption of Social Networking sites by Dutch users, Paper presented at 39th EMAC Annual Conference, 2009.

E. Constantinides and M. C. Et-zinck-stagno, « Potential of the social media as instruments of higher education marketing: a segmentation study, Journal of Marketing for Higher Education, vol.21, pp.7-24, 2011.

N. B. Ellison, C. Steinfield, and C. Et-lampe, « Connection strategies: Social capital implications of Facebook-enabled communication practices, New Media & Society, vol.13, pp.873-892, 2011.

N. B. Ellison and D. Boyd, « Sociality through social network sites, The Oxford handbook of internet studies, 2013.

A. Forte, D. Dickard, R. M. Magee, and D. E. Et-agosto, What do teens ask their online social networks? social search practices among high school students, 2014.

A. Gallion, Applying the uses and gratifications theory to social networking sites: A review of related literature, 2010.

C. Gan, W. Wang, and . Weibo-or-weixin, Gratifications for Using Different Social Media », Communication au 13th Conference on e-Business, e-Services and e-Society (I3E), 2014.

M. Granjon, B. Lelong, and J. Et-metzger, Inégalités numériques. Clivages sociaux et modes d'appropriation des TIC, 2008.

E. Hargittai, « Whose space ? Differences among users and non-users of social network sites, Journal of Computer-mediated Communication, vol.13, pp.276-297, 2007.

K. Kim, E. Yoo-lee, and S. Et-sein, Social Media as Information Source: Undergraduates'Use and Evaluation Behavior », Proceedings of ASIST, 2011.

K. Kim, S. Sein, K. Kim, and Y. Et-he, « Information Seeking through Social Media: Impact of User Characteristics on Social Media Use », Proceedings of the American Society for Information Science and Technology ASIST, vol.50, pp.1-4, 2013.

K. Kim, E. Yoo-lee, and S. Et-sein, Social Media as Information Sources: Use and Evaluation of Information from Social Media. OCLC/ALISE research grant report, 2013.

I. Tanta, M. Mihovilovic, and Z. Et-sablic, Uses and Gratification Theory: Why Adolescents Use Facebook ?, 2014.

C. Lampe, N. Ellison, and C. Et-steinfield, Face(book) in the Crowd: Social Searching vs, Social Browsing ». ACM Special Interest Group on Computer-Supported Cooperative Work, 2006.

C. Lampe, D. Y. Wohn, J. Vitak, and N. Ellison, et Wash R. « Student use of Facebook for organizing collaborative classroom activities, International Journal of Computer supported Collaborative Learning, vol.6, pp.329-347, 2011.

C. Lampe, J. Vitak, R. Gray, and N. Et-ellison, Perceptions of Facebook's Value as an Information Source, Proceedings of the 2012 ACM Annual Conference on Human Factors in Computing Systems -CHI '12

S. Livingstone and E. Et-helsper, « Gradations in digital inclusion: children, young people and the digital divide, New Media Society, vol.9, pp.691-696, 2007.

A. Mercier, N. Et-pignard-cheynel, and . #info, Commenter et partager l'actualité sur Twitter et Facebook, Paris, Maison des Sciences de l'Homme, 2007.

P. Merckle, «. La, and . Découverte, Barnes et d'une expérience de traduction collaborative ouverte en sciences sociales, des réseaux sociaux: À propos de John A, vol.182, pp.187-208, 2013.

N. Newman, R. Fletcher, D. Levy, and R. K. Et-nielsen, Reuters institute digital news report, Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford : Reuters Institute for the Study of Journalism, 2016.

N. Newman, R. Fletcher, A. Kalogeropoulos, L. David, A. L. Et-kleis et al., Oxford : Reuters Institute for the Study of Journalism, Nielsen Reuters Institute Digital News Report, 2018.

, Réseau Information Jeunesse Bretagne, Les jeunes bretons et leurs stratégies d'information. Récupéré du site Information jeunesse bretagne, 2013.

N. Roland, « Facebook au service de l'apprentissage: Regards sur quelques pratiques d'étudiants universitaires, vol.102, pp.17-19, 2013.

R. Savolainen, Everyday life information seeking: Approaching information seeking in the context of "way of life, Library and Information Science Research, vol.17, pp.259-294, 2005.

N. Selwyn and . Faceworking, Exploring students' education-related use of Facebook », Learning, Media and Technology, n°34, pp.157-174, 2009.

E. Shearer and J. Et-gottfried, News Use Across Social Media Platforms, Pew Research Center, 2017.

E. Shearer and K. E. Et-matsa, News Use Across Social Media, 2018.

T. Stenger and A. Et-coutant, Culture adolescente vs culture informationnelle : L'adolescent acteur de la circulation de l'information sur internet, Ces réseaux numériques dits sociaux », Hermès, 2011, n°59. Tabary-Bolka L., «, vol.5, pp.85-97, 2009.

G. Waller, I. Willemse, S. Genner, L. Suter, D. J. Et-süss et al., Haute école des sciences appliquées de Zurich, 2016.

I. Willemse, G. Waller, S. Genner, L. Suter, S. Oppliger et al., Jeunes, activités, médias: enquête Suisse. Zurich : Haute école des sciences appliquées de Zurich, 2014.

A. Whiting and D. Williams, « Why people use social media: a uses and gratifications approach, An International Journal, vol.16, pp.362-369, 2013.