M. Allen-of-hurtwood and . Gill, Planning for play. London : Thames et Hudson, vol.144, 1968.

J. Almon, Playing It Up-With Loose Parts, Playpods, and Adventure Playgrounds. College Park : Alliance for Childhood, vol.161, 2017.

M. Armitage, Londres : Service de développement des aires de jeux et du jeu, éducation, formation & recherche, Les Cosses à Jouer Dans Les Écoles, vol.43, 2010.

M. Armitage, Play Pods in Schools: An Independent Evaluation, 2006.

H. Becker and . Saul, Personal Change in Adult Life ». Sociometry, vol.27, pp.40-53, 1964.

J. Bertelsen, « Early Experience from Emdrup, Adventure Playgrounds. Sous la dir. d'Arvid Bengtsson, pp.15-23, 1972.

. Besse-patin, G. Baptiste, N. Brougère, and . Roucous, « Losing the 'Monopoly': A French Experience of Playwork Practice », Journal of Playwork Practice, vol.4, issue.1, pp.23-37, 2017.

Y. Bour, Jeux dangereux" entre adolescents. Culture juvénile, institution scolaire et société du risque, vol.37, pp.631-637, 2007.

G. Brougère, Jouer/Apprendre. Paris : Anthropos Economica, vol.176, 2005.

G. Brougère, « Les enfants, les adultes et l'observateur, L'observation participante dans les situations interculturelles. Sous la dir. de Rémi Hess et Gabriele Weigand, pp.207-223, 2006.

G. Brougère, N. Roucous, B. Besse-patin-et-véronique, and C. , Une boîte pour jouer : pratiques et discours autour d'objets recyclés. Rapport d'évaluation. Paris : Université Paris 13 -Sorbonne Paris Cité, p.128, 2016.

F. Brown, Playwork: Theory and Practice, vol.210, 2003.

F. Brown, C. Taylor, and É. , Foundations of Playwork, vol.316, 2008.

M. Conway, « The Playwork Principles, pp.119-122, 2008.

P. Else, The Value of Play. London : Continuum, vol.164, 2009.

P. Else, Making Sense of Play: Supporting Children in Their Play, vol.216, 2014.

J. Houssaye, Le livre des colos. Paris : La Documentation Française -Ministère Jeunesse et Sports, vol.159, 1989.

B. Hughes, Evolutionary Playwork and Reflective Analytic Practice. London : Routledge, vol.294, 2001.

R. Kozlovsky, Designing Modern Childhoods: History, Space, and the Material Culture of Children. An International Reader. Sous la dir. de Marta Gutman et Ning de Coninck-Smith. The Rutgers series in childhood studies, Adventure Playgrounds and Postwar Reconstruction, pp.171-190, 2008.

R. Kozlovsky, « Les terrains d'aventure et la reconstruction d'après-guerre, Anthologie, aires de jeux d'artistes. Sous la dir. de Vincent Romagny. Gollion : Infolio, pp.33-67, 2010.

M. Lac, « L'animation, une forme d'éducation non formelle ? » Les Dossiers des sciences de l'éducation n o 28, pp.73-88, 2012.

D. Layder, Sociological Practice: Linking Theory and Social Research. London : SAGE, vol.191, 1998.

F. Lebon, The New Adventure Playground Movement: How Communities across the USA Are Returning Risk and Freedom to Childhood, Les animateurs socioculturels. Paris : La Découverte. 121 p. Leichter-Saxby, vol.108, 2009.

J. H. Mckendrick, J. Horton, P. Kraftl, and P. Else, « Practice: Playwork in Times of Austerity, Journal of Playwork Practice, vol.1, issue.1, pp.61-99, 2014.

A. Ndiaye, « Sociographie d'un rapport au temps comme fondement de la culture professionnelle. L'exemple des animateurs socioculturels, 2007.

S. Newstead, The Buskers Guide to Playwork, Avec la coll. de Chris Bennett. 2 e éd. Eastleigh : Common Threads Publications, vol.70, 2010.

S. Nicholson, « The Theory of Loose Parts: How not to Cheat Children, Landscape Architecture, vol.62, pp.30-34, 1971.

S. Nicholson, « La théorie des éléments indéterminés, Anthologie, aires de jeux d'artistes. Sous la dir. de Vincent Romagny, 2010.

, Playwork Principles held in trust as honest brokers for the profession, 2005.

G. Raveneau, « Les terrains d'aventure en France dans les années 1970 ou la contestation en acte de la notion d'équipement socio-culturel, Des lieux pour l'éducation populaire, 1930.

N. Roucous, « Les loisirs de l'enfant ou le défi de l'éducation informelle, vol.160, pp.67-73, 2007.

N. Roucous, « Du jeu et des vacances en colonie, une évidence en question, Colos et centres de loisirs : institutions et pratiques pédagogiques. Sous la dir. de Jean Houssaye. Vigneux : Matrice, pp.205-219, 2010.

N. Roucous and D. Adam, « L'éducation populaire aux prises avec le loisir des enfants, L'éducation populaire au tournant du XXIe siècle. Sous la dir, pp.63-77, 2016.

N. Roucous, B. Besse-patin-et-véronique, and C. , « La boîte à jouer, un terrain et un cadre d'expériences ludiques, Pratiques sociales et apprentissages, 2017.

F. Smith and J. Barker, « Contested Spaces Children's Experiences of Out of School Care in England and Wales, vol.7, pp.315-333, 2000.

G. Sturrock and P. Else, « The playground as therapeutic space: playwork as healing, IPA/USA Triennial National Conference. Play in a Changing Society, 1998.

P. Wilson, The Playwork Primer. College Park : Alliance for Childhood, vol.40, 2010.