J. L. Austin, Quand dire c'est faire, 1969.

S. E. Allen, B. Skarabela, and M. E. Hughes, Using corpora to examine discourse effects in syntax, Corpora in Language Acquisition Research: History, methods, perspectives, pp.99-137, 2008.

M. D. Barrett, The handbook of child language, pp.362-392, 1995.

D. Bassano, L'élaboration du lexique précoce chez l'enfant français : structure et variabilité, pp.123-153, 1998.

D. Bassano, Early development of nouns and verbs in French: Exploring the interface between the lexicon and grammar, Journal of Child Language, vol.27, issue.3, pp.521-559, 2000.

D. Bassano, /03). La constitution du lexique : le "développement lexical précoce, 2000.

, L'acquisition du langage, vol.1, pp.137-192

D. Bassano, Le développement lexical précoce : état de questions et recherches récentes sur le français, pp.15-35, 2005.

D. Bassano, Émergence et développement du langage : enjeux et apports des nouvelles approches fonctionnalistes, Marseille : SOLAL Éditeurs, Collection Psychologie, pp.13-46, 2007.

D. Bassano, Présentation du DLPF : Inventaire du Développement du Langage de Production en Français. Cahiers de la SBLU, vol.30, pp.3-12, 2008.

D. Bassano, Acquisition du langage et grammaticalisation : le développement des noms et des verbes en français, Aspects du développement conceptuel et langagier, pp.17-50, 2008.

D. Bassano, Comment les verbes viennent aux enfants : Approches intégratives et interlangues de l'acquisition, Le verbe en toute complexité -Acquisition, pp.15-37, 2014.

D. Bassano, The acquisition of nominal determiners: Evidence from crosslinguistic approaches, The acquisition of Reference, pp.25-49, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01340289

/. Amsterdam and . Philadelphia,

D. Bassano, Acquisition du lexique, Encyclopaedia Universalis, 2016.

D. Bassano, E. Eme, and C. Champaud, A naturalistic study on early lexical development: General processes and inter-individual variations in French children, First Language, vol.25, issue.1, pp.67-101, 2005.

D. Bassano, K. Korecky-kröll, I. Maillochon, and W. U. Dressler, L'acquisition des déterminants nominaux en français et en allemand : une perspective interlangues sur la grammaticalisation des noms, Language, Interaction and Acquisition, vol.2, pp.37-60, 2011.

D. Bassano, S. Laaha, I. Maillochon, and W. U. Dressler, Early acquisition of verb grammar and lexical development: evidence from periphrastic constructions in French and Austrian German, First Language, vol.24, issue.1, pp.33-70, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01064074

D. Bassano, F. Labrell, C. Champaud, F. Lemétayer, and P. Bonnet, Le DLPF : un nouvel outil pour l, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01065847

, Enfance, vol.2, pp.171-208

D. Bassano and M. Lavielle-guida, Le DLPF, un outil d'évaluation du langage entre 1 et 4 ans : Bilan pour le développement typique et perspectives d, 2017.

D. Bassano and I. Mendes-maillochon, Early grammatical and prosodic marking of utterance modality in French: a longitudinal case study, Journal of Child Language, vol.21, pp.649-675, 1994.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01064135

D. Bassano and I. Maillochon, L'émergence de la modalité de phrase dans le langage : de la prosodie à la grammaire, Enfance, issue.2, pp.187-204, 1995.

D. Bassano, I. Maillochon, and E. Eme, Developmental changes and variability in early lexicon: A study of French children's naturalistic productions, Journal of Child Language, vol.25, pp.493-531, 1998.

D. Bassano, I. Maillochon, S. Klampfer, and W. U. Dressler, L'acquisition de la morphologie verbale en français et en allemand autrichien: II. L'épreuve des faits, 2001.

, Enfance, pp.117-148, 2001.

D. Bassano, I. Maillochon, K. Korecky-kröll, M. Van-dijk, S. Laaha et al., A comparative and dynamic approach to the development of determiner use in three children acquiring different languages, First Language, vol.31, issue.3, pp.253-279, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00601057

D. Bassano, I. Maillochon, and S. Mottet, Noun grammaticalization and determiner use in French children's speech: A gradual development with prosodic and lexical influences, Journal of Child Language, vol.35, pp.403-438, 2008.

D. Bassano and P. Van-geert, Modeling continuity and discontinuity in utterance length: A quantitative approach to changes, transitions and intra-individual variability in early grammatical development, Developmental Science, vol.10, issue.5, pp.588-612, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00600976

D. Bassano and P. Van-geert, New perspectives on input-output dynamics: Example from the emergence of the noun category, Sources of variation in first language acquisition, pp.201-218, 2018.

E. Bates, I. Bretherton, and L. Snyder, From first words to grammar: Individual differences and dissociable mechanisms, 1988.

E. Bates, L. Camaioni, and V. Volterra, The acquisition of performatives prior to speech, Merill-Palmer Quarterly, vol.21, pp.205-226, 1975.

E. Bates, P. Dale, and D. Thal, Individual differences and their implications for theories of language development, The handbook of child language, pp.96-151, 1995.

E. Bates and J. C. Goodman, On the emergence of grammar from the lexicon, 1999.

. Macwhinney, The emergence of language, pp.29-79

E. Bates and B. Macwhinney, A functionalist approach to the acquisition of grammar, Developmental Pragmatics, pp.167-211, 1979.

E. Bates and B. Macwhinney, Functionalist approaches to grammar, pp.173-218, 1982.

E. Bates, V. Marchman, D. Thal, L. Fenson, P. Dale et al., Developmental and stylistic variation in the composition of early vocabulary, Journal of Child Language, vol.21, issue.1, pp.85-124, 1994.

E. Bates, D. Thal, B. L. Finlay, and B. Clancy, Early language development and its neural correlates, Handbook of neuropsychology, vol.8, pp.525-592, 2003.

E. Benveniste, Problèmes de linguistique générale, Gallimard, 1966.

J. Bernicot, Les actes de langage chez l'enfant, 1992.

J. Bernicot, La pragmatique des énoncés chez l'enfant, L'acquisition du langage, vol.2, pp.45-82, 2000.

J. Bertoncini and B. Boysson-bardies, /03). La perception et la production de la parole avant deux ans, L'acquisition du langage, vol.1, pp.95-136, 2000.

C. Billard and G. Dellatolas, L'orthophonie dans les troubles spécifiques du développement du langage oral chez l'enfant de 3 à 6 ans, 2001.

C. Billard, S. Vol, M. O. Livet, J. Motte, L. Vallée et al., BREV, une batterie clinique d'évaluation des fonctions cognitives chez les enfants d'âge scolaire et préscolaire : validation chez 500 enfants normaux et 202 enfants épileptiques, Revue neurologique, vol.158, pp.167-175, 2001.

E. M. Blijd-hoogewys and P. Van-geert, Non-linearities in Theory-of-Mind Development, Front. Psychol, vol.7, 1970.

L. Bloom, One word at a time: The use of single word utterances before syntax, 1973.

F. Bovet, G. Danjou, J. Langue, M. Moretto, E. Tockert et al., Les inventaires français du développement communicatif (IFCD): un nouvel outil pour évaluer le développement communicatif du nourrisson, Médecine et Enfance, vol.25, issue.6, pp.327-332, 2005.

B. Boysson-bardies, Comment la parole vient aux enfants, 1996.

R. Brown, A first language: the early stages, 1973.

J. S. Bruner, Le développement de l'enfant : savoir-faire, savoir dire, 1983.

L. Camaioni, M. C. Caselli, . Longobardi, and V. Volterra, A parent report instrument for early language assessment, First Language, vol.11, pp.345-359, 1991.

E. Canut, Émergence de procédés explicatifs chez une enfant de 2 à 3 ans, 2008.

, L'explication: enjeux cognitifs et interactionnels, pp.195-206

M. C. Caselli, E. Bates, P. Casadio, J. Fenson, L. Fenson et al., A crosslinguistic study of early lexical development, Cognitive Development, vol.10, pp.159-199, 1995.

T. Charman, A. Drew, C. Baird, and G. Baird, Measuring early language development in preschool children with autism spectrum disorder using the MacArthur Communicative Development Inventory, Journal of Child Language, vol.30, pp.213-236, 2003.

C. Chevrie-muller, Troubles spécifiques du développement du langage. « Dysphasies de développement », Le langage de l'enfant. Aspects normaux et pathologiques, pp.361-419, 2007.

C. Chevrie-muller, A. M. Simon, C. Dufouil, and J. Goujard, , 1993.

C. De-cat, Egocentric definiteness errors and perspective evaluation in preschool children, Journal of Pragmatics, vol.56, pp.58-69, 2013.

S. Dehaene, Les neurones de la lecture, 2007.

S. Dehaene, Apprendre à lire. Des sciences cognitives à la salle de classe, 2011.

M. Delahaie, L'évolution du langage de l'enfant. De la difficulté au trouble. Guide ressources pour les professionnels, 2009.

J. Deltour and D. Hupkens, Test de vocabulaire actif et passif pour enfants de 3 à 5 ans, Éditions de l'Application de Techniques Modernes, 1980.

G. De-weck, La cohésion dans les textes d'enfants : Étude du développement des processus anaphoriques. Neuchâtel : Delachaux et Niestlé, 1971.

G. De-weck and P. Marro, Les troubles du langage chez l'enfant. Description et évaluation, 2010.

J. Dore, A pragmatic description of early language development, Journal of Psycholinguistic Research, vol.4, pp.343-350, 1974.

W. U. Dressler, Typological perspectives on the acquisition of noun and verb morphology, Antwerp Papers in Linguistics, vol.112, pp.3-9, 2007.

E. Dromi, Early Lexical Development, 1987.

O. Ducrot, Le dire et le dit. Paris : Les Éditions de Minuit, 1984.

G. J. Duncan, C. J. Dowsett, A. Claessens, K. Magnuson, A. C. Huston et al.,

C. Japel, School Readiness and Later Achievement, Developmental Psychology, vol.43, pp.1428-1446, 2007.

M. Duyme, C. Capron, and M. Zorman, L'Inventaire du Développement de l'Enfant (IDE) : manuel d'utilisation, Devenir, I, vol.22, pp.27-50, 2010.

E. Ellis and D. Thal, Early language delay and risk for language impairment, Perspectives on Language Learning and Education, vol.15, pp.93-100, 2008.

E. Weismer and S. , Typical talkers, late talkers, and children with specific language impairment: A language endowment spectrum?, pp.83-101, 2007.

E. Weismer, S. Gernsbacher, M. A. Stronach, S. Karasinski, C. Eernisse et al., Lexical and grammatical skills in toddlers on the Autism Spectrum compared to late talking toddlers, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.41, issue.8, pp.1065-1075, 2011.

J. L. Elman, E. A. Bates, M. H. Johnson, A. Karmiloff-smith, D. Parisi et al., Rethinking Innateness: A Connectionist Perspective on Development, 1996.

F. Estienne and B. Piérart, Les bilans de langage et de voix, 2006.

L. Fenson, P. Dale, J. S. Reznick, D. Thal, E. Bates et al., The MacArthur Communicative Inventories: User's guide and technical manual, 1993.

L. Fenson, P. Dale, J. S. Reznick, E. Bates, D. Thal et al., Variability in early communicative development. Monographs of the Society for Research in Child Development, vol.59, pp.1-173, 1994.

L. Fenson, V. A. Marchman, D. J. Thal, P. S. Dale, J. S. Reznick et al., , 2007.

. Macarthur-bates, Communicative Development Inventories: User's guide and technical manual

A. Florin, L'école primaire en France, 2007.

A. Florin, Le développement du langage, 2016.

D. Gentner, Why nouns are learned before verbs: linguistic relativity versus natural partitioning, Language, Thought and Culture, vol.2, pp.301-334, 1982.

D. Gentner, Action meets word: How children learn verbs, pp.544-564, 2006.

S. Giampino, Développement du jeune enfant, modes d'accueil, formation des professionnels, 2016.

M. Guidetti and C. Tourrette, ECSP, Échelle d'évaluation de la Communication Sociale Précoce, Eurotests Editions, 2009.

P. A. Hadley, M. Rispoli, and N. Hsua, Toddlers' verb lexicon diversity and grammatical outcomes, Language, Speech, and Hearing Services in Schools, vol.47, pp.44-58, 2016.

M. A. Halliday, Learning how to mean: Exploration in the Development of Language, 1975.

V. V. Hawa and G. Spanoudis, Toddlers with delayed expressive language: An overview of the characteristics, risk factors and language outcomes, vol.35, pp.400-407, 2014.

J. Heilmann, S. Ellis-weismer, J. Evans, and C. Hollar, Utility of the MacArthur-Bates communicative development inventory in identifying language abilities of late-talking and typically developing toddlers, American Journal of Speech-Language Pathology, vol.14, pp.40-51, 2005.

M. Hickmann, Le développement de l'organisation discursive, M. Kail & M, 2000.

. Fayol, L'acquisition du langage, vol.2, pp.83-115

:. Paris and . Puf,

M. Hickmann, Children's discourse: Person, space and time across languages, 2003.

M. Hickmann and D. Bassano, Modality and mood in first language acquisition, The Oxford Handbook of Modality and Mood, pp.430-447, 2016.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01068417

M. Hickmann, S. Schimke, and S. Colonna, From early to late mastery of reference: Multifunctionality and linguistic diversity, The acquisition of Reference, pp.181-211, 2015.

T. D. Jackson-maldonado, V. Marchman, E. Bates, and V. Gutierrez-clennen, Early lexical development in Spanish-speaking infants and toddlers, Journal of Child Language, vol.20, issue.3, pp.523-549, 1993.

K. Bird, E. Cleave, P. Trudeau, N. Thordardottir, E. Sutton et al., The language abilities of bilingual children with Down Syndrome, American Journal of Speech-Language Pathology, vol.14, issue.3, pp.187-207, 2005.

M. Kail, L'acquisition du langage repensée : les recherches inter-langues. L'Année Psychologique, vol.83, pp.561-596, 1983.

M. Kail, Le développement morphosyntaxique du langage : recherches inter-langues, 2004.

M. N. In, E. Metz-lutz, C. Demont, and M. Seegmuller,

M. Kail, L'acquisition du langage. Collection « Que-sais-je ?, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01023105

M. Kail, The study of early comprehension in language development: New methods, findings and issues, pp.13-35, 2013.

M. Kail, L'acquisition de plusieurs langues. Collection « Que-sais-je ?, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01676429

M. Kail and D. Bassano, /03). Méthodes d'investigation et démarches heuristiques, 2000.

, L'acquisition du langage, vol.1, pp.29-60

M. Kail and M. Fayol, /03). (Eds). L'acquisition du langage, vol.1, 2000.

A. Karmiloff-smith, A functional approach to child language: A study of determiners and reference, 1979.

K. Karmiloff and A. Karmiloff-smith, Comment les enfants entrent dans le langage, 2003.

S. Kern, Le compte-rendu parental au service de l'évaluation de la production lexicale des enfants français entre 16 et 30 mois, Glossa, vol.85, pp.48-61, 2003.

S. Kern, Lexicon development in French-speaking infants, First Language, vol.27, issue.3, pp.227-250, 2007.

S. Kern and G. Gayraud, Inventaire Français du Développement Communicatif (IFDC), pp.978-980, 2010.

A. Khomsi, Épreuve d'évaluation des stratégies de compréhension en situation orale 0-52, 1987.

A. Khomsi, ELO : évaluation du langage oral, 2001.

M. Kilani-schoch and W. U. Dressler, Are fillers as precursors of morphemes relevant for morphological theory, Current issues in Linguistic Theory, vol.201, pp.89-111, 2000.

F. Labrell, Interactions de tutelle paternelle et maternelle avec le jeune enfant : la sollicitation de l'autonomie dans la deuxième année, Enfance, vol.4, pp.447-464, 1996.

F. Labrell, Que nous apprennent les recherches sur l'étayage parental des connaissances des jeunes enfants pour la mise en place des apprentissages langagiers à l'école maternelle ? Revue Française de Pédagogie, vol.151, pp.17-28, 2005.

F. Labrell, D. Bassano, C. Champaud, P. Bonnet, and F. Lemétayer, L'évaluation du développement lexical entre 1 et 4 ans : présentation du DLPF, 2005.

, Didactique du lexique : langue, cognition, discours, pp.51-62

:. Grenoble and . Ellug,

F. Labrell, P. Bonnet, and F. Lemétayer, Mémorisation des noms d'objets à 4 ans : effet du type d'organisation et du discours parental, Bulletin de Psychologie, vol.56, issue.4, pp.599-608, 2003.

F. Labrell, G. Dellatolas, S. Griffini, and C. Lalande, Short expressive language evaluation by French teachers during children's fourth year (SELEFT4). Revue Européenne de Psychologie Appliquée, vol.63, pp.25-32, 2012.

F. Labrell, M. Pêcheux, and F. Lemétayer, Effets des interventions parentales et de l'âge sur la mémorisation de noms d'objets en période préscolaire, Cahiers de Psychologie Cognitive, vol.21, issue.1, pp.91-111, 2002.

F. Labrell, P. Van-geert, C. Declercq, V. Baltazart, S. Caillies et al., « Speaking volumes »: a longitudinal study of lexical and grammatical growth between 17 and 45 months, First Language, vol.34, issue.2, pp.97-124, 2014.

S. Laaha and D. Bassano, On the role of input for children's early production of bare infinitives in German and French: Frequency, informativeness, salience. Language, Interaction and Acquisition, vol.4, issue.1, pp.70-90, 2013.

V. Laval, La Promesse chez l'enfant. Paris : l'Harmattan, 1999.

. Lavielle-guida, . Baliszyn, . Moulins, . Grison, . Tanguy et al., Étude développementale, lexicale, 2019.

P. Lecocq, Épreuve de compréhension syntaxico-sémantique (ECOSSE), 1996.

L. Normand, M. T. Moreno-torres, I. Parisse, C. Dellatolas, and G. , How do children acquire early grammar and build multiword utterances? A corpus study of French children aged 2 to 4, Child Development, vol.84, issue.2, pp.647-661, 2013.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inserm-00802082

B. Le-roux, Analyse des données multidimensionnelles, 2014.

P. Li, X. Zhao, and B. Macwhinney, Dynamic self-organization and early lexical development in children, Cognitive Science, vol.31, issue.4, pp.581-612, 2007.

P. Li, Lexical organization and competition in first and second languages: Computational and neural mechanisms, Cognitive Science, vol.33, pp.629-664, 2009.

E. Lieven, Usage-based approaches to language development: Where do we go from here?, Language and Cognition, vol.8, pp.346-368, 2016.

B. Macwhinney, The CHILDES project: Tools for analysing talk, 2000.

B. Macwhinney, The emergence of language, 1999.

, The cross-linguistic study of sentence processing, 1989.

, The Handbook of Language Emergence, 2015.

C. Maillart, C. Parisse, and J. Thommerdahl, F-LARSP 1.0: An adaptation of the LARSP language profile for French, Clinical Linguistics and Phonetics, vol.26, pp.188-198, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00631171

S. L. Maital, E. Dromi, A. Sagi, and M. H. Bornstein, The Hebrew Communicative Development Inventory: language specific properties and cross-linguistic generalizations, Journal of Child Language, vol.27, pp.43-67, 2000.

&. Marchman and . Bates, Continuity in lexical and morphological development : a test of the critical mass hypothesis, Journal of Child Language, vol.21, pp.339-66, 1994.

H. Marcos, Communicative functions of pitch range and pitch direction in infants, Journal of Child Language, vol.14, pp.255-68, 1987.

H. Marcos, , 1997.

C. Masson, Repérage précoce des dysfonctionnements langagiers : enjeux d'élaboration d'une action de prévention des troubles du langage au sein d'un Centre d'action médico-sociale précoce (CAMSP), Enfance, vol.2, pp.171-187, 2014.

I. Mendes-maillochon, Émergence des modalités de phrase en français : Étude morphosyntaxique et prosodique, 1996.

A. Morgenstern, Un JE en construction: Ontogénèse de l'auto-désignation chez l'enfant. Paris: Bibliothèque de Faits de langues, 2006.

K. Nelson, Structure and strategy in learning to talk. Monographs of the Society for Research in Child Development, vol.38, pp.1-135, 1973.

A. Ninio and C. E. Snow, Pragmatic Development, 1996.

C. Parisse and M. T. Le-normand, How children build their morphosyntax: The case of French, Journal of Child Language, vol.27, issue.2, pp.267-292, 2000.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00086506

C. Parisse and M. T. Le-normand, Une méthode pour évaluer la production du langage spontané chez l'enfant de 2 à 4 ans, vol.97, pp.20-41, 2006.

C. Parisse and C. Maillart, Le développement morphosyntaxique des enfants présentant des troubles de développement du langage : données francophones, Enfance, vol.56, issue.1, pp.20-35, 2004.

B. Z. Pearson, S. C. Fernandez, V. Lewedeg, and D. Kimbrough-oller, The relations of input factors to lexical learning by bilingual infants, Applied Psycholinguistics, vol.18, pp.41-58, 1997.

A. M. Peters and L. Menn, False starts and filler-syllables: Ways to learn grammatical morphemes, Language, vol.69, pp.742-777, 1993.

B. Piérart, Le langage de l'enfant. Comment l'évaluer ?, 2005.

J. M. Pine, E. V. Lieven, and C. F. Rowland, Observational and checklist measures of vocabulary composition: What do they mean, Journal of Child Language, vol.23, pp.573-589, 1996.

S. Pinker, The language instinct: How the mind creates language, 1994.

L. Rameau, Égalité des chances : en parler autrement, JDP Petite Enfance, vol.91, pp.46-47, 2014.

L. Rescorla, The language development survey: a screening tool for delayed language in toddlers, Journal of Speech and Hearing Disorders, vol.54, pp.587-99, 1989.

M. L. Rice, C. L. Taylor, and S. R. Zubrick, Language outcomes of 7-year-old children with or without a history of late language emergence at 24 months, Journal of Speech, Language and Hearing Research, vol.51, pp.394-407, 2008.

J. A. Rondal, L'évaluation du langage. Bruxelles : Mardaga, 1997.

M. I. Rozendaal and A. E. Baker, A crosslinguistic investigation of the acquisition of the pragmatics of indefinite and definite reference in two-year-olds, Journal of Child Language, vol.35, issue.4, pp.773-807, 2008.

A. Salazar-orvig and A. Morgenstern, Acquisition and use of pronouns in a dialogic perspective, The acquisition of Reference, pp.155-180, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01288355

/. Amsterdam and . Philadelphia,

J. R. Searle, Les actes de langage, 1972.

D. Slobin, The crosslinguistic study of language acquisition, vol.1, 1985.

T. Tardif, Nouns are not always learned before verbs: Evidence from Mandarin speakers' early vocabularies, Developmental Psychology, vol.32, issue.3, pp.492-504, 1996.

T. Tardif, But are they really verbs? Chinese words for action, 2006.

, Action meets word: How children learn verbs, pp.477-498

D. Thal, L. O'hanlon, M. Clemmons, and L. Frailin, Validity of a parent report measure of vocabulary and syntax for preschool children with language impairment, Journal of Speech, Language, and Hearing Disorders, vol.42, pp.482-496, 1999.

M. Tomasello, First verbs: A case study of early grammatical development, 1992.

M. Tomasello, Constructing a language : A Usaged-Based Theory of Language Acquisition, 2003.

C. Tourrette, Évaluer les enfants avec déficiences ou troubles du développement, 2014.

N. Trudeau, I. Frank, and D. Poulin-dubois, Une adaptation en français québécois du MacArthur Communicative Development Inventory. Revue d'orthophonie et d'audiologie, vol.23, 1999.

L. Vallée and G. Dellatolas, Recommandations sur les outils de repérage, dépistage et diagnostic pour les enfants atteints d'un Trouble Spécifique du Langage. Plan triennal interministériel, 2001.

P. Van-geert, A dynamic system model of cognitive and language growth, Psychological Review, vol.98, pp.3-53, 1991.

P. Van-geert, Dynamic Systems of Development. Change between Complexity and Chaos, 1994.

P. Van-geert and H. Steenbeek, The dynamics of scaffolding, New Ideas in Psychology, vol.23, issue.3, pp.115-128, 2005.

P. Van-geert, Chaos and Complexity in Psychology. The theory of Nonlinear Dynamical Systems, pp.242-281, 2008.

P. Van-geert, Dynamic systems methods in the study of language acquisition, 2010.

, Language acquisition across Linguistic and Cognitive Systems, pp.33-52

L. Vannetzel and E. Coudougnan, Testons les tests : l'EVALO 2-6. ANAE, n°114, pp.395-398, 2011.

E. Veneziano, /03). Interaction, conversation et acquisition du langage dans les trois premières années, vol.1, pp.231-265, 2000.

E. Veneziano, The emergence of noun and verb categories in the acquisition of French, Psychology of language and communication, vol.7, pp.23-36, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00133412

E. Veneziano, Effects of conversational functioning on early language acquisition: when both caregivers and children matter, Studies in the psychology of child language, pp.47-69, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00130611

E. Veneziano, Conversation in language development and use. An introduction. First Language, vol.30, pp.241-249, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00613904

E. Veneziano and C. Parisse, The acquisition of early verbs in French: Assessing the role of conversation and of child-directed speech, First Language, vol.30, pp.287-311, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00531706

E. Veneziano and H. Sinclair, The changing status of 'filler syllables' on the way to grammatical morphemes, Journal of Child Language, vol.27, issue.3, pp.461-500, 2000.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00202355

L. S. Vygotsky, Thought and language, 1962.

M. Zorman, M. Duyme, S. Kern, M. T. Le-normand, C. Lequette et al., , 2011.

. «-parler-bambin,

. Anae, , pp.112-113

C. Complexité,

, Vous trouverez ci-après des phrases complexes (négation, mots de liaison)