Quand dire c'est faire, 1969. ,
Using corpora to examine discourse effects in syntax, Corpora in Language Acquisition Research: History, methods, perspectives, pp.99-137, 2008. ,
The handbook of child language, pp.362-392, 1995. ,
L'élaboration du lexique précoce chez l'enfant français : structure et variabilité, pp.123-153, 1998. ,
Early development of nouns and verbs in French: Exploring the interface between the lexicon and grammar, Journal of Child Language, vol.27, issue.3, pp.521-559, 2000. ,
/03). La constitution du lexique : le "développement lexical précoce, 2000. ,
, L'acquisition du langage, vol.1, pp.137-192
Le développement lexical précoce : état de questions et recherches récentes sur le français, pp.15-35, 2005. ,
Émergence et développement du langage : enjeux et apports des nouvelles approches fonctionnalistes, Marseille : SOLAL Éditeurs, Collection Psychologie, pp.13-46, 2007. ,
Présentation du DLPF : Inventaire du Développement du Langage de Production en Français. Cahiers de la SBLU, vol.30, pp.3-12, 2008. ,
Acquisition du langage et grammaticalisation : le développement des noms et des verbes en français, Aspects du développement conceptuel et langagier, pp.17-50, 2008. ,
Comment les verbes viennent aux enfants : Approches intégratives et interlangues de l'acquisition, Le verbe en toute complexité -Acquisition, pp.15-37, 2014. ,
The acquisition of nominal determiners: Evidence from crosslinguistic approaches, The acquisition of Reference, pp.25-49, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01340289
,
Acquisition du lexique, Encyclopaedia Universalis, 2016. ,
A naturalistic study on early lexical development: General processes and inter-individual variations in French children, First Language, vol.25, issue.1, pp.67-101, 2005. ,
L'acquisition des déterminants nominaux en français et en allemand : une perspective interlangues sur la grammaticalisation des noms, Language, Interaction and Acquisition, vol.2, pp.37-60, 2011. ,
Early acquisition of verb grammar and lexical development: evidence from periphrastic constructions in French and Austrian German, First Language, vol.24, issue.1, pp.33-70, 2004. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01064074
Le DLPF : un nouvel outil pour l, 2005. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01065847
, Enfance, vol.2, pp.171-208
Le DLPF, un outil d'évaluation du langage entre 1 et 4 ans : Bilan pour le développement typique et perspectives d, 2017. ,
Early grammatical and prosodic marking of utterance modality in French: a longitudinal case study, Journal of Child Language, vol.21, pp.649-675, 1994. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01064135
L'émergence de la modalité de phrase dans le langage : de la prosodie à la grammaire, Enfance, issue.2, pp.187-204, 1995. ,
Developmental changes and variability in early lexicon: A study of French children's naturalistic productions, Journal of Child Language, vol.25, pp.493-531, 1998. ,
L'acquisition de la morphologie verbale en français et en allemand autrichien: II. L'épreuve des faits, 2001. ,
, Enfance, pp.117-148, 2001.
A comparative and dynamic approach to the development of determiner use in three children acquiring different languages, First Language, vol.31, issue.3, pp.253-279, 2011. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00601057
Noun grammaticalization and determiner use in French children's speech: A gradual development with prosodic and lexical influences, Journal of Child Language, vol.35, pp.403-438, 2008. ,
Modeling continuity and discontinuity in utterance length: A quantitative approach to changes, transitions and intra-individual variability in early grammatical development, Developmental Science, vol.10, issue.5, pp.588-612, 2007. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00600976
New perspectives on input-output dynamics: Example from the emergence of the noun category, Sources of variation in first language acquisition, pp.201-218, 2018. ,
From first words to grammar: Individual differences and dissociable mechanisms, 1988. ,
The acquisition of performatives prior to speech, Merill-Palmer Quarterly, vol.21, pp.205-226, 1975. ,
Individual differences and their implications for theories of language development, The handbook of child language, pp.96-151, 1995. ,
On the emergence of grammar from the lexicon, 1999. ,
The emergence of language, pp.29-79 ,
A functionalist approach to the acquisition of grammar, Developmental Pragmatics, pp.167-211, 1979. ,
Functionalist approaches to grammar, pp.173-218, 1982. ,
Developmental and stylistic variation in the composition of early vocabulary, Journal of Child Language, vol.21, issue.1, pp.85-124, 1994. ,
Early language development and its neural correlates, Handbook of neuropsychology, vol.8, pp.525-592, 2003. ,
Problèmes de linguistique générale, Gallimard, 1966. ,
Les actes de langage chez l'enfant, 1992. ,
La pragmatique des énoncés chez l'enfant, L'acquisition du langage, vol.2, pp.45-82, 2000. ,
/03). La perception et la production de la parole avant deux ans, L'acquisition du langage, vol.1, pp.95-136, 2000. ,
L'orthophonie dans les troubles spécifiques du développement du langage oral chez l'enfant de 3 à 6 ans, 2001. ,
BREV, une batterie clinique d'évaluation des fonctions cognitives chez les enfants d'âge scolaire et préscolaire : validation chez 500 enfants normaux et 202 enfants épileptiques, Revue neurologique, vol.158, pp.167-175, 2001. ,
Non-linearities in Theory-of-Mind Development, Front. Psychol, vol.7, 1970. ,
One word at a time: The use of single word utterances before syntax, 1973. ,
Les inventaires français du développement communicatif (IFCD): un nouvel outil pour évaluer le développement communicatif du nourrisson, Médecine et Enfance, vol.25, issue.6, pp.327-332, 2005. ,
Comment la parole vient aux enfants, 1996. ,
A first language: the early stages, 1973. ,
Le développement de l'enfant : savoir-faire, savoir dire, 1983. ,
A parent report instrument for early language assessment, First Language, vol.11, pp.345-359, 1991. ,
Émergence de procédés explicatifs chez une enfant de 2 à 3 ans, 2008. ,
, L'explication: enjeux cognitifs et interactionnels, pp.195-206
A crosslinguistic study of early lexical development, Cognitive Development, vol.10, pp.159-199, 1995. ,
Measuring early language development in preschool children with autism spectrum disorder using the MacArthur Communicative Development Inventory, Journal of Child Language, vol.30, pp.213-236, 2003. ,
Troubles spécifiques du développement du langage. « Dysphasies de développement », Le langage de l'enfant. Aspects normaux et pathologiques, pp.361-419, 2007. ,
, , 1993.
Egocentric definiteness errors and perspective evaluation in preschool children, Journal of Pragmatics, vol.56, pp.58-69, 2013. ,
Les neurones de la lecture, 2007. ,
Apprendre à lire. Des sciences cognitives à la salle de classe, 2011. ,
L'évolution du langage de l'enfant. De la difficulté au trouble. Guide ressources pour les professionnels, 2009. ,
Test de vocabulaire actif et passif pour enfants de 3 à 5 ans, Éditions de l'Application de Techniques Modernes, 1980. ,
, La cohésion dans les textes d'enfants : Étude du développement des processus anaphoriques. Neuchâtel : Delachaux et Niestlé, 1971.
Les troubles du langage chez l'enfant. Description et évaluation, 2010. ,
A pragmatic description of early language development, Journal of Psycholinguistic Research, vol.4, pp.343-350, 1974. ,
Typological perspectives on the acquisition of noun and verb morphology, Antwerp Papers in Linguistics, vol.112, pp.3-9, 2007. ,
Early Lexical Development, 1987. ,
, Le dire et le dit. Paris : Les Éditions de Minuit, 1984.
,
School Readiness and Later Achievement, Developmental Psychology, vol.43, pp.1428-1446, 2007. ,
L'Inventaire du Développement de l'Enfant (IDE) : manuel d'utilisation, Devenir, I, vol.22, pp.27-50, 2010. ,
Early language delay and risk for language impairment, Perspectives on Language Learning and Education, vol.15, pp.93-100, 2008. ,
Typical talkers, late talkers, and children with specific language impairment: A language endowment spectrum?, pp.83-101, 2007. ,
Lexical and grammatical skills in toddlers on the Autism Spectrum compared to late talking toddlers, Journal of Autism and Developmental Disorders, vol.41, issue.8, pp.1065-1075, 2011. ,
Rethinking Innateness: A Connectionist Perspective on Development, 1996. ,
Les bilans de langage et de voix, 2006. ,
The MacArthur Communicative Inventories: User's guide and technical manual, 1993. ,
, Variability in early communicative development. Monographs of the Society for Research in Child Development, vol.59, pp.1-173, 1994.
, , 2007.
Communicative Development Inventories: User's guide and technical manual ,
L'école primaire en France, 2007. ,
Le développement du langage, 2016. ,
Why nouns are learned before verbs: linguistic relativity versus natural partitioning, Language, Thought and Culture, vol.2, pp.301-334, 1982. ,
Action meets word: How children learn verbs, pp.544-564, 2006. ,
Développement du jeune enfant, modes d'accueil, formation des professionnels, 2016. ,
ECSP, Échelle d'évaluation de la Communication Sociale Précoce, Eurotests Editions, 2009. ,
Toddlers' verb lexicon diversity and grammatical outcomes, Language, Speech, and Hearing Services in Schools, vol.47, pp.44-58, 2016. ,
Learning how to mean: Exploration in the Development of Language, 1975. ,
Toddlers with delayed expressive language: An overview of the characteristics, risk factors and language outcomes, vol.35, pp.400-407, 2014. ,
Utility of the MacArthur-Bates communicative development inventory in identifying language abilities of late-talking and typically developing toddlers, American Journal of Speech-Language Pathology, vol.14, pp.40-51, 2005. ,
Le développement de l'organisation discursive, M. Kail & M, 2000. ,
, L'acquisition du langage, vol.2, pp.83-115
,
Children's discourse: Person, space and time across languages, 2003. ,
Modality and mood in first language acquisition, The Oxford Handbook of Modality and Mood, pp.430-447, 2016. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01068417
From early to late mastery of reference: Multifunctionality and linguistic diversity, The acquisition of Reference, pp.181-211, 2015. ,
Early lexical development in Spanish-speaking infants and toddlers, Journal of Child Language, vol.20, issue.3, pp.523-549, 1993. ,
The language abilities of bilingual children with Down Syndrome, American Journal of Speech-Language Pathology, vol.14, issue.3, pp.187-207, 2005. ,
, L'acquisition du langage repensée : les recherches inter-langues. L'Année Psychologique, vol.83, pp.561-596, 1983.
Le développement morphosyntaxique du langage : recherches inter-langues, 2004. ,
,
L'acquisition du langage. Collection « Que-sais-je ?, 2012. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01023105
The study of early comprehension in language development: New methods, findings and issues, pp.13-35, 2013. ,
L'acquisition de plusieurs langues. Collection « Que-sais-je ?, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01676429
/03). Méthodes d'investigation et démarches heuristiques, 2000. ,
, L'acquisition du langage, vol.1, pp.29-60
, /03). (Eds). L'acquisition du langage, vol.1, 2000.
A functional approach to child language: A study of determiners and reference, 1979. ,
Comment les enfants entrent dans le langage, 2003. ,
Le compte-rendu parental au service de l'évaluation de la production lexicale des enfants français entre 16 et 30 mois, Glossa, vol.85, pp.48-61, 2003. ,
Lexicon development in French-speaking infants, First Language, vol.27, issue.3, pp.227-250, 2007. ,
Inventaire Français du Développement Communicatif (IFDC), pp.978-980, 2010. ,
Épreuve d'évaluation des stratégies de compréhension en situation orale 0-52, 1987. ,
ELO : évaluation du langage oral, 2001. ,
Are fillers as precursors of morphemes relevant for morphological theory, Current issues in Linguistic Theory, vol.201, pp.89-111, 2000. ,
Interactions de tutelle paternelle et maternelle avec le jeune enfant : la sollicitation de l'autonomie dans la deuxième année, Enfance, vol.4, pp.447-464, 1996. ,
Que nous apprennent les recherches sur l'étayage parental des connaissances des jeunes enfants pour la mise en place des apprentissages langagiers à l'école maternelle ? Revue Française de Pédagogie, vol.151, pp.17-28, 2005. ,
L'évaluation du développement lexical entre 1 et 4 ans : présentation du DLPF, 2005. ,
, Didactique du lexique : langue, cognition, discours, pp.51-62
,
Mémorisation des noms d'objets à 4 ans : effet du type d'organisation et du discours parental, Bulletin de Psychologie, vol.56, issue.4, pp.599-608, 2003. ,
Short expressive language evaluation by French teachers during children's fourth year (SELEFT4). Revue Européenne de Psychologie Appliquée, vol.63, pp.25-32, 2012. ,
Effets des interventions parentales et de l'âge sur la mémorisation de noms d'objets en période préscolaire, Cahiers de Psychologie Cognitive, vol.21, issue.1, pp.91-111, 2002. ,
« Speaking volumes »: a longitudinal study of lexical and grammatical growth between 17 and 45 months, First Language, vol.34, issue.2, pp.97-124, 2014. ,
On the role of input for children's early production of bare infinitives in German and French: Frequency, informativeness, salience. Language, Interaction and Acquisition, vol.4, issue.1, pp.70-90, 2013. ,
La Promesse chez l'enfant. Paris : l'Harmattan, 1999. ,
Étude développementale, lexicale, 2019. ,
Épreuve de compréhension syntaxico-sémantique (ECOSSE), 1996. ,
How do children acquire early grammar and build multiword utterances? A corpus study of French children aged 2 to 4, Child Development, vol.84, issue.2, pp.647-661, 2013. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inserm-00802082
Analyse des données multidimensionnelles, 2014. ,
Dynamic self-organization and early lexical development in children, Cognitive Science, vol.31, issue.4, pp.581-612, 2007. ,
Lexical organization and competition in first and second languages: Computational and neural mechanisms, Cognitive Science, vol.33, pp.629-664, 2009. ,
Usage-based approaches to language development: Where do we go from here?, Language and Cognition, vol.8, pp.346-368, 2016. ,
The CHILDES project: Tools for analysing talk, 2000. ,
The emergence of language, 1999. ,
, The cross-linguistic study of sentence processing, 1989.
, The Handbook of Language Emergence, 2015.
F-LARSP 1.0: An adaptation of the LARSP language profile for French, Clinical Linguistics and Phonetics, vol.26, pp.188-198, 2012. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00631171
The Hebrew Communicative Development Inventory: language specific properties and cross-linguistic generalizations, Journal of Child Language, vol.27, pp.43-67, 2000. ,
Continuity in lexical and morphological development : a test of the critical mass hypothesis, Journal of Child Language, vol.21, pp.339-66, 1994. ,
Communicative functions of pitch range and pitch direction in infants, Journal of Child Language, vol.14, pp.255-68, 1987. ,
, , 1997.
Repérage précoce des dysfonctionnements langagiers : enjeux d'élaboration d'une action de prévention des troubles du langage au sein d'un Centre d'action médico-sociale précoce (CAMSP), Enfance, vol.2, pp.171-187, 2014. ,
Émergence des modalités de phrase en français : Étude morphosyntaxique et prosodique, 1996. ,
Un JE en construction: Ontogénèse de l'auto-désignation chez l'enfant. Paris: Bibliothèque de Faits de langues, 2006. ,
Structure and strategy in learning to talk. Monographs of the Society for Research in Child Development, vol.38, pp.1-135, 1973. ,
Pragmatic Development, 1996. ,
How children build their morphosyntax: The case of French, Journal of Child Language, vol.27, issue.2, pp.267-292, 2000. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00086506
Une méthode pour évaluer la production du langage spontané chez l'enfant de 2 à 4 ans, vol.97, pp.20-41, 2006. ,
Le développement morphosyntaxique des enfants présentant des troubles de développement du langage : données francophones, Enfance, vol.56, issue.1, pp.20-35, 2004. ,
The relations of input factors to lexical learning by bilingual infants, Applied Psycholinguistics, vol.18, pp.41-58, 1997. ,
False starts and filler-syllables: Ways to learn grammatical morphemes, Language, vol.69, pp.742-777, 1993. ,
Le langage de l'enfant. Comment l'évaluer ?, 2005. ,
Observational and checklist measures of vocabulary composition: What do they mean, Journal of Child Language, vol.23, pp.573-589, 1996. ,
The language instinct: How the mind creates language, 1994. ,
Égalité des chances : en parler autrement, JDP Petite Enfance, vol.91, pp.46-47, 2014. ,
The language development survey: a screening tool for delayed language in toddlers, Journal of Speech and Hearing Disorders, vol.54, pp.587-99, 1989. ,
Language outcomes of 7-year-old children with or without a history of late language emergence at 24 months, Journal of Speech, Language and Hearing Research, vol.51, pp.394-407, 2008. ,
, L'évaluation du langage. Bruxelles : Mardaga, 1997.
A crosslinguistic investigation of the acquisition of the pragmatics of indefinite and definite reference in two-year-olds, Journal of Child Language, vol.35, issue.4, pp.773-807, 2008. ,
Acquisition and use of pronouns in a dialogic perspective, The acquisition of Reference, pp.155-180, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01288355
,
Les actes de langage, 1972. ,
The crosslinguistic study of language acquisition, vol.1, 1985. ,
Nouns are not always learned before verbs: Evidence from Mandarin speakers' early vocabularies, Developmental Psychology, vol.32, issue.3, pp.492-504, 1996. ,
But are they really verbs? Chinese words for action, 2006. ,
, Action meets word: How children learn verbs, pp.477-498
Validity of a parent report measure of vocabulary and syntax for preschool children with language impairment, Journal of Speech, Language, and Hearing Disorders, vol.42, pp.482-496, 1999. ,
First verbs: A case study of early grammatical development, 1992. ,
Constructing a language : A Usaged-Based Theory of Language Acquisition, 2003. ,
Évaluer les enfants avec déficiences ou troubles du développement, 2014. ,
Une adaptation en français québécois du MacArthur Communicative Development Inventory. Revue d'orthophonie et d'audiologie, vol.23, 1999. ,
Recommandations sur les outils de repérage, dépistage et diagnostic pour les enfants atteints d'un Trouble Spécifique du Langage. Plan triennal interministériel, 2001. ,
A dynamic system model of cognitive and language growth, Psychological Review, vol.98, pp.3-53, 1991. ,
Dynamic Systems of Development. Change between Complexity and Chaos, 1994. ,
The dynamics of scaffolding, New Ideas in Psychology, vol.23, issue.3, pp.115-128, 2005. ,
Chaos and Complexity in Psychology. The theory of Nonlinear Dynamical Systems, pp.242-281, 2008. ,
Dynamic systems methods in the study of language acquisition, 2010. ,
, Language acquisition across Linguistic and Cognitive Systems, pp.33-52
Testons les tests : l'EVALO 2-6. ANAE, n°114, pp.395-398, 2011. ,
, /03). Interaction, conversation et acquisition du langage dans les trois premières années, vol.1, pp.231-265, 2000.
The emergence of noun and verb categories in the acquisition of French, Psychology of language and communication, vol.7, pp.23-36, 2003. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00133412
Effects of conversational functioning on early language acquisition: when both caregivers and children matter, Studies in the psychology of child language, pp.47-69, 2005. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00130611
Conversation in language development and use. An introduction. First Language, vol.30, pp.241-249, 2010. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00613904
The acquisition of early verbs in French: Assessing the role of conversation and of child-directed speech, First Language, vol.30, pp.287-311, 2010. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00531706
The changing status of 'filler syllables' on the way to grammatical morphemes, Journal of Child Language, vol.27, issue.3, pp.461-500, 2000. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00202355
Thought and language, 1962. ,
, , 2011.
,
, , pp.112-113
,
, Vous trouverez ci-après des phrases complexes (négation, mots de liaison)