T. W. Africa, Phylarchus and the Gods. The Religious Views of a Hellenistic Historian, vol.14, pp.222-227, 1960.

F. C. Back, De Graecorum caerimoniis in quibus homines deorum vice fungebantur, 1883.

M. Bettini, 1991. La Maschera, il doppio e il ritratto. Roma-Bari: Laterza. Borgeaud, Ph. 1979. Recherches sur le dieu Pan

C. Calame, Quand dire c'est faire voir: l'évidence dans la rhétorique antique, 1991.

C. Calame, Quelques formes chorales chez Aristophane: adresses aux dieux, mimésis dramatique et 'performance' musicale, Chanter les dieux. Musique et religion dans l'Antiquité grecque et romaine, pp.115-140, 2001.

H. Cancik, Epiphanie/Advent, Handbuch religionswissenschaftlicher Grundbegriffe, vol.2, pp.290-296, 1990.

H. Cancik and K. Hitzl, Die Praxis der Herrscherverehrung in Rom und seinen Provinzen, 2003.

T. H. Carpenter and C. A. Faraone, Masks of Dionysus, 1993.

J. C. Carrière, Prodige, stratagèmes et oracle dans la prise de pouvoir par Pisistrate (Hérodote, I, 59 -65), Smadja and É. Gény. Institut des sciences et techniques de l'Antiquité: Presses Universitaires Franc-Comtoises, pp.13-32, 1999.

L. Cerfaux and J. Tondriau, Un concurrent du christianisme. Le culte des souverains dans la civilisation gréco-romaine, 1957.

A. Chaniotis, Theatricality beyond the Theatre. Staging Public Life in the Hellenistic World, De la scène aux gradins. Théâtre et représentations dramatiques après Alexandre le Grand, vol.47, pp.219-259, 1997.

C. C. Chiasson, Herodotus' Use of Attic Tragedy in the Lydian 'logos', 2003.

A. Connolly, Was Sophocles Heroised as Dexion?, JHS, vol.118, pp.1-21, 1998.

W. R. Connor, Tribes, Festivals and Processions. Civic Ceremonial and Political Manipulation in Archaic Greece, JHS, vol.107, pp.40-50, 1987.

W. R. Connor, City Dionysia and Athenian Democracy, pp.40-47, 1989.

L. Deubner, Attische Feste. Hildesheim: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1966.

P. E. Easterling, Tragedy and Ritual: 'Cry "Woe, woe, pp.87-109, 1988.

P. E. Easterling, Gods on Stage in Greek Tragedy, Religio graeco-romana: Festschrift für Walter Pötscher, pp.77-86, 1993.

P. E. Easterling, A Show for Dionysus, The Cambridge Companion to Greek Tragedy, pp.151-177, 1997.

E. C. Echols, Herodian of Antioch's History of the Roman Empire, 1961.

G. Else, The Origin of ?????????, Hermes, vol.85, pp.269-297, 1957.

D. Fehling, Herodotus and His 'Sources'. Citation, Invention, and Narrative Art, English transl, 1989.

S. Flory, Flückiger-Guggenheim, D. 1984. Göttliche Gäste. Die Einkehr von Göttern und Heroen in der griechischen Mythologie, 1987.

T. Anthropomorphism, Epiphany: From Herodotus to Hellenistic Historians Brought to you by | provisional account

R. Fowler, Herodotos and Athens, Herodotus and his World, pp.305-318, 2003.

R. Friedrich, Cambridge: Cambridge UP, Themes in Drama V: Drama and Religion, pp.159-223, 1985.

R. Friedrich, Everything to Do With Dionysos? (With the Answer of R. Seaford), Tragedy and the Tragic, pp.25-38, 1996.

F. Frontisi-ducroux, Le dieu-masque, 1991.

R. Garland, Introducing New Gods. The Politics of Athenian Religion, 1992.

S. Georgoudi, La raison des signes. Présages, rites, destin dans les sociétés de la Méditerranée ancienne, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-02434655

C. Ginzburg, Montrer et citer: la vérité dans l'Histoire, vol.56, pp.43-54, 1989.

B. Gladigow, Präsenz der Bilder, Präsenz der Götter, pp.114-133, 1985.

B. Gladigow, Epiphanie, Statuette, Kultbild. Griechische Gottesvorstellung im Wechsel von Kontext und Medium, Visible Religion 7, pp.98-121, 1990.

R. L. Gordon, Image and Value in the Graeco-Roman World: Studies on Mithraism and Religious Art, 1996.

J. Gould, Religion in Herodotus, pp.91-106, 1994.

I. Gradel, Emperor Worship and Roman Religion, 2002.

P. Green, From Alexander to Actium: The Hellenistic Age, 1990.

C. Habicht, Gottmenschentum und griechische Städte, 1970.

T. Harrison, Divinity and History. The Religion of Herodotus, 2000.

A. Henrichs, Between City and Country: Cultic Dimensions of Dionysos in Athens and Attica, Cabinet of the Muses. Festschrift T. Rosenmeyer, pp.255-277, 1990.

A. Henrichs, Gods in Action: The Poetics of Divine Performance in the Hymns of Callimachus, Callimachus, pp.127-147, 1993.

C. Higbie, The Lindian Chronicle and the Greek Creation of their Past, 2003.

W. W. How and J. Wells, A Commentary on Herodotus, I.1, 1912.

F. Jacoby, Abhandlungen zur griechischen Geschichtschreibung. Leiden: Bloch, vol.2, pp.1-29, 1926.

J. Jouanna, Libations et sacrifices dans la tragédie grecque, 1992.

F. K. Kiechle, Götterdarstellungen durch Menschen in den altmediterraneischen Religionen, Historia, vol.19, pp.259-271, 1970.

H. Kleinknecht, Zur Parodie des Gottmenschentums bei Aristophanes, ARW, vol.34, pp.294-313, 1937.

R. Koch-piettre, Le corps des dieux dans les épiphanies divines en Grèce ancienne, 1996.

R. Koch-piettre, La proscynèse de Colotès: une lecture de Plutarque, Moralia 1117 b-f, Lalies, vol.18, pp.185-202, 1998.

R. Koch-piettre, Les dieux crèvent les yeux: l'enargeia dans la représentation du divin, Ateliers 21. La transmission de l'image dans l'Antiquité: Université Charles-de-Gaulle-Lille, vol.3, pp.11-21, 1999.

R. Koch-piettre, Images et perception de la présence divine en Grèce ancienne, 2001.

R. Koch-piettre, Comment peut-on être dieu? La secte d'Épicure, 2005.

R. Koch-piettre, La Chronique de Lindos, ou comment accommoder les restes pour écrire l'Histoire, Studia Religiosa Helvetica 2004/05, pp.95-121, 2005.

,. Koch-piettre, M. R.-;-r.-deconinck, and . Watthee-delmotte, Il faut faire les statues des dieux joyeuses et souriantes': Diogène d'OEnoanda (fragment 19 Smith) en réformateur de la religion olympienne dans la Grèce d'époque romaine, L'idole dans l'imaginaire occidental, pp.95-108, 2005.

D. Lateiner, The Historical Method of Herodotus, 1989.

M. Leiris, La possession et ses aspects théâtraux chez les Éthiopiens de Gondar, 1989.

C. Lévi-strauss, La Voie des masques, 1979.

C. Lévi-strauss, Des symboles et leurs doubles, 1989.

S. Lewis, ??? ????? ???????? ??: Xenophon's account of Euphron of Sicyon, JHS, vol.124, pp.65-74, 2004.

V. Longo, Deus ex machina e religione in Euripide, Istituto di filologia classica e medioevale, pp.237-248, 1963.

S. H. Lonsdale, Dance and Ritual Play in Greek Religion, 1993.

N. Loraux, Qu'est-ce qu'une déesse?, In Histoire des femmes I. L'Antiquité, 1991.

M. Perrot, , pp.31-62

J. L. Mackey, Saving the appearances: The Phenomenology of Epiphany in Atomist Theology. Princeton/Stanford Working Papers in Classics, 2006.

E. Manni, Demetrio Poliorcete. Roma: Signorelli, 1952.

G. Marasco, Filarco e la religione, Miscellanea in onore di Eugenio Manni IV. Roma: Bretschneider, pp.1389-1402, 1980.

G. Marasco, Introduzione alla biografia plutarchea di Demetrio, pp.35-70, 1981.

A. Mastrocinque, Demetrios tragodoumenos (propaganda e letteratura al tempo di Demetrio Poliorcete), Athenaeum 57, pp.260-276, 1979.

D. J. Mastronarde, Actors on High: The Skene Roof, the Crane, and the Gods in Attic Drama, pp.247-294, 1990.

N. Maurizi, A propositi di oracoli e manifestazione prodigiose nel racconto erodoteo sulla tirannide pisistratide, L'uso dei documenti nella storiografia antica, pp.205-231, 2003.

E. Meyer, Forschungen zur alten Geschichte II, 1899.

J. D. Mikalson, Honor thy Gods: Popular Religion in Greek Tragedy. Chapel Hill, 1991.

J. Moles, In Brill's Companion to Herodotus, pp.33-52, 2002.

E. Mueller, De Graecorum deorum partibus tragicis, 1910.

H. Newiger, Ekkyklema und Mechane in der Inszenierung des griechischen Dramas, WürzJahrb, vol.16, pp.33-42, 1990.

I. Nielsen, Cultic Theatres and Ritual Drama in Ancient Greece, Proceedings of the Danish Institute at Athens, vol.3, pp.107-133, 2000.

E. Pax, Epiphanie, pp.832-909, 1962.

P. Pédech, Trois historiens méconnus. Théopompe, Duris, Phylarque. Paris: Les Belles Lettres, 1984.

W. Peek, Griechische Vers-Inschriften I, 1955.

C. Pelling, Plutarch and History: Eighteen Studies. Swansea: The Classical Press of Wales, 2002.

G. Petridou, Divine Epiphany in Ancient Greek Literature and Culture, 2015.

V. J. Platt, Facing the Gods: Epiphany and Representation in Graeco-Roman Art, Literature and Religion. Greek Culture in the Roman World, 2011.

C. Préaux, Le Monde hellénistique. La Grèce et l'Orient, pp.323-146, 1978.

S. F. Price, Gods and Emperors: The Greek Language of the Roman Imperial Cult, JHS, vol.104, pp.70-95, 1984.

R. A. Prier, Thauma Idesthai. The Phenomenology of Sight and Appearance in Archaic Greek, 1989.

W. K. Pritchett, The Greek State at War, Part III: Religion, 1979.

W. K. Pritchett, The Liar School of Herodotos, 1993.

P. Pucci, God's Intervention and Epiphany in Sophocles, AJPh, vol.115, pp.15-46, 1994.

K. A. Raaflaub, Philosophy, Science, Politics: Herodotus and the Intellectual Trends of his Time, Brill's Companion to Herodotus, pp.149-186, 2002.

M. Revermann, The Competence of Theatre Audiences in Fifth-and Fourth-Century Athens, JHS, vol.126, pp.99-124, 2006.

L. Robert, Sur un papyrus de Paris. Glossaire latin-grec, 1960.

S. Saïd, In Brill's Companion to Herodotus, pp.117-147, 2002.

M. Santoro, , 2000.

T. S. Scheer, Die Gottheit und ihr Bild: Untersuchungen zur Funktion griechischer Kultbilder in Religion und Politik, 2000.

K. Scott, The Deification of Demetrius Poliorcetes, AJPh, vol.49, pp.137-166, 1928.

R. Seaford, Dionysiac Drama and the Dionysiac Mysteries, CQ, vol.31, pp.252-275, 1981.

B. Shimron, Politics and Belief in Herodotus, 1989.

R. H. Sinos, Divine Selection: Epiphany and Politics in Archaic Greece, Cultural Poetics in Archaic Greece. Cult, Performance, Politics, pp.73-91, 1993.

S. R. Slings, Oral Strategies in the Language of Herodotus, Brill's Companion to Herodotus, pp.53-77, 2002.

C. Sourvinou-inwood, Tragedy and Religion: Constructs and Readings, Tragedy and the Historian, pp.161-186, 1997.

C. Sourvinou-inwood, R. ;-c.-;-p.-derow, . Parker, and . Oxford, Herodotos (and others) on Pelasgians: Some Perceptions of Ethnicity, Herodotus and his World, pp.103-144, 2003.

H. Stein, Herodotos. Erklärt von Heinrich Stein, 1968.

H. Strasburger, Die Wesenbestimmung der Geschichte durch die antike Geschichtsschreibung, pp.963-1016, 19753.

J. Tanner, The Invention of Art History in Ancient Greece: Religion, Society and Artistic Rationalisation, 2006.

R. Thomas, Literacy and Orality in Ancient Greece, 1992.

R. Thomas, Performance and Written Publication in Herodotus and the Sophistic Generation, Vermittlung und Tradierung von Wissen in der griechischen Kultur, vol.61, pp.225-244, 1993.

R. Thomas, Herodotus in Context: Ethnography, Science, and the Art of Persuasion, 2000.

G. Toffin, Possession, danses masquées et corps divin dans la vallée de Katmandou (Népal), La possession en Asie du Sud. Parole, corps, territoire, vol.21, pp.237-261, 1999.

, Renée Koch Piettre Brought to you by | provisional account

L. Torraca, Duride di Samo. La maschera scenica nella storiografia ellenistica, 1988.

P. A. Tuci, Pisistrato e il 'demos': tentativi di manipolazione della voluntà popolare, 2004.

V. Turner, From Ritual to Theatre. The Human Seriousness of Play, 1982.

V. Turner, The Anthropology of Performance, 1986.

A. Ubersfeld, Lire le théâtre. Paris: Scandéditions/Éditions sociales, 1993.

J. Vernant, Le tyran boiteux: d'OEdipe à Périandre, OEdipe et ses mythes. Paris: La Découverte, pp.54-78, 1981.

J. Vernant, Corps obscur, corps éclatant, Corps des dieux, pp.19-45, 1986.

J. Vernant, Le Dionysos masqué des Bacchantes d'Euripide, Mythe et tragédie deux, pp.237-270, 1986.

D. Wachsmuth, ???????? ? ??????. Untersuchung zu den antiken Sakrallandungen bei Seereisen, 1967.

L. Weniger, Theophanien. Altgriechische Götteradvente, vol.22, pp.16-57, 1923.

J. J. Winkler and F. I. Zeitlin, Nothing To Do with Dionysos?, 1989.

A. Zangara, Voir l'histoire: théories anciennes du récit historique IIe siècle avant J.-C.-IIe siècle après J, 2007.

G. Zanker, Enargeia in the Ancient Criticism of Poetry, RhM, vol.124, pp.297-311, 1981.

T. Anthropomorphism, Epiphany: From Herodotus to Hellenistic Historians