, The Elite Illusion: Achievement Effects at Boston and New York Exam Schools, Econometrica, vol.82, issue.1, pp.137-196, 2014.

J. , Does School Integration Generate Peer Effects? Evidence from Boston's Metco Program, The American Economic Review, vol.94, issue.5, pp.1613-1634, 2004.

, Peer Effects in European Primary Schools: Evidence from the Progress in International Reading Literacy Study, Journal of Labor Economics, vol.27, pp.315-348, 2009.

F. Gurgand-m and . Guyon-n, Getting Parents Involved: A Field Experiment in Deprived Schools, The Review of Economic Studies, vol.81, issue.1, pp.57-83, 2013.

B. Belfi, . Goos-m, B. De-fraine, and . Van-damme-j, The effect of class composition by gender and ability on secondary school students' school well-being and academic self-concept: A literature review, Educational Research Review, vol.7, issue.1, pp.62-74, 2012.

. Bifulco-r, . Fletcher-j, and S. Ross, The Effect of Classmate Characteristics on Post-Secondary Outcomes: Evidence from the Add Health, American Economic Journal: Economic Policy, vol.3, issue.1, pp.25-53, 2011.

B. Boutchenik and S. Maillard, Élèves hétérogènes, pairs hétérogènes. Quels effets sur les résultats au baccalauréat ? », Éducation & formations, vol.100, pp.53-72, 2019.

. Bramoulle-y and B. Fortin, Identification of Peer Effects Through Social Networks, Journal of Econometrics, vol.150, issue.1, pp.41-55, 2009.

, Exposure to More Female Peers Widens the Gender Gap in STEM Participation, 2019.

. Bressoux-p, « Effet établissement », in van zanten A. (dir.), Dictionnaire de l'éducation, pp.212-216, 2008.

. Brodaty-t, « Les effets de pairs dans l'éducation : une revue de littérature, Revue d'économie politique, vol.120, pp.739-757, 2010.

B. M. Sass, Classroom Peer Effects and Student Achievement, Journal of Labor Economics, vol.31, issue.1, pp.51-82, 2013.

S. E. Hoekstra-m and E. West, The Impact of College Diversity on Behavior Toward Minorities, American Economic Journal: Economic Policy, vol.11, pp.159-182, 2019.

S. E. Sacerdote and B. I. West-e, From Natural Variation to Optimal Policy? The importance of Endogenous Peer Group Formation, European Sociological Review, vol.81, pp.341-356, 2007.

R. M. Cho, Are There Peer Effects Associated with Having English Language Learner (ELL) Classmates? Evidence from the Early Childhood Longitudinal Study Kindergarten Cohort (ECLS-K), Economics of Education Review, vol.31, issue.5, pp.629-643, 2012.

, Low-Income Students and the Socioeconomic Composition of Public High Schools, American Sociological Review, vol.74, issue.5, pp.709-730, 2009.

, Influence des caractéristiques des pairs sur la scolarité », Éducations & formations, vol.72, pp.171-199, 2005.

. Fougère-d, Identification of Peer Effects Using Group Size Variation, The Econometrics Journal, vol.12, pp.397-413, 2009.

W. G. Fryer-r, The Impact of Attending a School with High-Achieving Peers: Evidence from New York City Exam Schools, American Economic Journal: Applied Economics, vol.6, pp.58-75, 2014.

. Duflo-e and P. Dupas, Peer Effects, Teacher Incentives, and the Impact of Tracking: Evidence from a Randomized Evaluation in Kenya, American Economic Review, vol.101, issue.5, pp.1739-1774, 2011.

V. Dupriez and . Van-campenhoudt-m, Le poids de l'origine socioculturelle des élèves et de leur environnement scolaire sur leurs aspirations d'études supérieures : les bases d'une comparaison internationale », Revue de l'orientation scolaire et professionnelle, vol.41, pp.649-666, 1988.

?. Bibliographie,

L. Élèves-?-duru-bellat-m, . Danner-m, and S. Le-bastard-landrier, « Les effets de la composition scolaire et sociale du public d'élèves sur leur réussite et leurs attitudes : évaluation externe et explorations qualitatives, vol.45, pp.441-468, 2004.

D. Romano and R. , Peer Effects in Education: A Survey of the Theory and Evidence, Handbook of Social Economics, vol.1, pp.1053-1163, 2011.

G. Fack and . Grenet-j, Mixité sociale et scolaire dans les lycées parisiens », Éducation & formations, n° 91, MENESR-DEPP, pp.77-100, 2016.

G. Fack and . Grenet-j, « Que peut-on attendre de la réforme de la sectorisation en France ? Quelques enseignements des politiques de choix scolaire, Revue d'économie politique, vol.120, pp.709-737, 2010.

G. Felouzis, « La ségrégation ethnique au collège et ses conséquences, Revue française de sociologie, vol.44, pp.413-447, 2003.

F. D. , « Les méthodes d'expérimentation en question », Éducation & formations, vol.81, pp.41-47, 2010.

F. D. Givord-p, Les effets de pairs en éducation : comment sont-ils mesurés et pour quelles conclusions ? », Actes des XIII e Journées de Méthodologie Statistique de l'Insee, pp.12-14, 2018.

F. D. , « Inférence causale et évaluation d'impact », Économie et statistique, 2019.

F. D. Kiefer-n and O. Monso, La concentration des enfants étrangers dans les classes de collèges », Éducation & formations, n° 95, MEN-DEPP, pp.139-172, 2017.

B. Fouquet-chauprade, «. 2013, and . L'ethnicité-au-collège, bien-être et effet de contexte », Sociologie, vol.4, pp.431-449

S. Gibbons and S. Telhaj, Peer Effects: Evidence from Secondary School Transition in England, Oxford Bulletin of Economics and Statistics, vol.78, pp.548-575, 2016.

G. P. Guillerm-m, « Les modèles multiniveaux », Document de travail de l'Insee, 2016.

M. A. Gottfried, The Positive Peer Effects of Classroom Diversity: Exploring the Relationship between English Language Learner Classmates and Socioemotional Skills in Early Elementary School, The Elementary School Journal, vol.115, issue.1, pp.22-48, 2014.

G. D. , Close neighbours matter: neighbourhood effects on early performance at school, The Economic Journal, vol.117, pp.1193-1215, 2007.

B. S. Graham, Identifying Social Interactions Through Conditional Variance Restrictions, Econometrica, vol.76, pp.643-660, 2008.

. Guyon-n and S. Mcnally, The Effect of Tracking Students by Ability into Different Schools: A Natural Experiment, The Journal of Human Resources, vol.47, pp.684-721, 2012.

.. F. Hanushek-e.-a and S. G. , New Evidence about Brown v. Board Education: The Complex Effects of School Racial Composition on Achievement, Journal of Labor Economics, vol.27, pp.349-383, 2009.

, Classroom composition and peer effects, International Journal of Educational Research, vol.37, issue.5, pp.449-481, 2002.

. Hoekstra-m and . Wang-y, Peer Quality and the Academic Benefits to Attending Better Schools, Journal of Labor Economics, vol.36, pp.841-884, 2018.

, Taking Race out of the Equation: School Reassignment and the Structure of Peer Effects, Working paper, American Economic Review, vol.102, issue.5, pp.2048-2082, 2000.

C. K. Jackson, Do Students Benefit from Attending Better Schools? Evidence from Rulebased Student Assignments in Trinidad and Tobago, The Economic Journal, vol.120, pp.1399-1429, 2010.

?. Éducation-&,

, Choice by Contrast in Swedish Schools: How Peers' Achievement Affects Educational Choice, Social Forces, vol.87, issue.2, pp.741-765, 2008.

.. B. Krueger-a, Experimental Estimates of Education Production Functions, The Quarterly Journal of Economics, vol.114, issue.2, pp.497-532, 1999.

F. Ly-s.-t, Competitive Schools and the Gender Gap in the Choice of Field of Study, Journal of Human Resources, 2018.

B. Ø. Larsen, The Good, the Bad, and the Average: Evidence on Ability Peer Effects in Schools, Journal of Labor Economics, vol.30, issue.2, pp.367-414, 2012.

, Educational Production, The Quarterly Journal of Economics, vol.116, pp.777-803, 2001.

, Identification and Estimation of Econometric Models with Group Interactions, Contextual Factors and Fixed Effects, Journal of Econometrics, vol.140, issue.2, pp.333-374, 2007.

A. Lucas and I. Mbiti, Effects of School Quality on Student Achievement: Discontinuity Evidence from Kenya, American Economic Journal: Applied Economics, vol.6, pp.234-63, 2014.

. Ly-s.-t, Mixité sociale et scolaire, ségrégation inter et intra-établissement dans les collèges et lycées français, 2015.

. Ly-s.-t, « Retrouver ses camarades de classe en seconde. Un atout pour la scolarité au lycée », Éducation & formations, vol.91, pp.101-114, 2016.

, Identification of Endogenous Social Effects: The Reflection Problem, The Review of Economic Studies, vol.60, pp.531-542, 1993.

C. Meghir, Educational Reform, Ability, and Family Background, American Economic Review, vol.95, issue.1, pp.414-424, 2005.

. Fougère-d and . Givord-p, « Les camarades influencent-ils la réussite et le parcours des élèves ? », LIEPP Working Paper, Les différentes façons d'évaluer le niveau des élèves en fin de collège », Éducation & formations, vol.86, pp.35-49, 1998.

. Murphy-r and F. Weinhardt, Top of the Class: the Importance of Ordinal Rank, Impact du contexte scolaire dans l'élaboration des choix d'études supérieures des élèves de terminale », Éducation & formations, MEN-DEPP, vol.72, pp.155-167, 2005.

, L'impact de la taille des classes et de la ségrégation sociale sur la réussite scolaire dans les écoles françaises, Journal of Public Economics, vol.93, pp.965-973, 2004.

T. Piketty, « L'impact de la taille des classes sur la réussite scolaire dans les écoles, collèges et lycées français. Estimations à partir du panel primaire, Les dossiers évaluations et statistiques, n° 173, MEN-DEP. pop-elecheS c., urquiola M, vol.103, pp.1289-1324, 1997.

B. S. , School Composition Effects in Denmark: Quantile Regression Evidence from PISA, Empirical Economics, vol.33, issue.2, pp.359-388, 2000.

G. Rao, Familiarity Does Not Breed Contempt: Generosity, Discrimination, and Diversity in Delhi School, American Economic Review, vol.109, pp.774-809, 2019.

B. Sacerdote, Peer Effects in Education: How Might They Work, How Big Are They and How Much Do We Know Thus Far?, Handbook of the Economics of Education, vol.3, pp.249-277, 2011.

. Schneeweis-n and . Winter-ebmer-r, Peer Effects in Austrian schools, Empirical Economics, vol.32, issue.2-3, pp.387-409, 2007.

H. Lauder, School Composition and Peer Effects, International Journal of Educational Research, vol.37, issue.5, pp.483-504, 2002.

, « La mesure des effets de quartier/voisinage : un objet important et difficile à la croisée des sciences sociales », commentaire sur l'article de Goux D. et maurin É., « Composition sociale du voisinage et échec scolaire, Les inégalités d'accès à l'enseignement supérieur : quel rôle joue le lycée d'origine des futurs étudiants ? », Regards Croisés sur l'Économie, vol.56, pp.80-92, 2005.