Entre littérature, science et politique : les oeuvres alchimiques de Thomas Norton et George Ripley - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Revue historique Année : 2011

Entre littérature, science et politique : les oeuvres alchimiques de Thomas Norton et George Ripley

Résumé

The alchemical works of Thomas Norton (The Ordinal of Alchemy) and George Ripley (The Compound of Alchemy) are two of the most important testimonies of the popularity of alchemy in England, in the second half of the fifteenth- century. Nevertheless, they generally have been studied only for their pseudo-scientific content, and very much depreciated. However, their writers address, especially in their prologues, some important questions on literature, language and knowledge, and also on the prince and the relations of power in the society. Their choice to transmit a discipline located at the junction of science and art (in the medieval sense of the term) and characterized by secrecy, in a poetical form and in an accessible vernacular language, raises, indeed, many interrogations. It points to the facts that the established boundaries between literary and scientific texts are not always pertinent; that in the second half of the fifteenth-century, English has indeed became a language of transmission of knowledge. Overall, these alchemical treatises in verse contribute to the formation of a lay culture marked by its English identity. At the same time, they are an invitation to think about the multiplicity and the complexity of contemporary conceptions of knowledge – even with regards to a specific type of knowledge, alchemy. Finally, the political aspects of these texts are important: both Norton, and more openly, Ripley, want to help to transform the prince, who must be actor and object of this change, to improve the governance of the country. This is all the more necessary in a political society destabilized by the Wars of the Roses.
Les œuvres alchimiques de Thomas Norton (The Ordinal of Alchemy) et George Ripley (The Compound of Alchemy) constituent deux des plus importants témoignages de la popularité de l’alchimie dans l’Angleterre de la seconde moitié du XVe siècle, mais elles n’ont généralement été étudiées que sous l’angle de leur pseudo-scientificité. Or, leurs auteurs abordent, particulièrement dans leurs prologues, des questions cruciales sur les notions de littérature, de langue et de connaissance, mais aussi sur leur rapport au pouvoir et au prince. Cela est d’autant plus notable qu’ils souhaitent transmettre une discipline à la croisée des sciences et des arts, marquée par la culture du secret. De fait, ces textes invitent à repenser tout autant les frontières établies entre cultures savantes et non savantes que celles entre les genres littéraires médiévaux. Ils participent pleinement à la constitution d’une culture laïque possédant une forte identité anglaise et marquée par des enjeux politiques essentiels – la transformation du prince aux fins de bon gouvernement – dans le contexte d’une société politique troublée par la guerre civile.
Fichier principal
Vignette du fichier
Mairey - Entre littérature, science et politique.pdf (233.09 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-02391945 , version 1 (03-12-2019)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-02391945 , version 1

Citer

Aude Mairey. Entre littérature, science et politique : les oeuvres alchimiques de Thomas Norton et George Ripley. Revue historique, 2011, 658 (2), pp.243-263. ⟨halshs-02391945⟩
100 Consultations
103 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More