A. William and M. De, L'ascension d'une icône, entre mythes et réalité, Pix'n Love, 1981.

D. Tristan, Replay. The History of Video Games, 2010.

B. Vincent, Du jouet au jeu vidéo et réciproquement », in Dorothée Charles et Bruno Girveau, Des jouets et des hommes, pp.78-80, 2011.

B. Gilles, Jouets et compagnie, 2003.

C. Gordon, Game: From Immersion to Incorporation, 2011.

C. Justine and J. Henry, Clover Carol, 1989, « Her Body, Himself: Gender in the Slasher Film, Fantasy and the Cinema, pp.91-133, 2000.

C. Patrick, Gameplay Mode : War, Simulation and Technoculture, 2011.

A. Doane-mary, Film and the Masquerade: Theorising the Female Spectator, vol.23, pp.74-87, 1982.

D. Olivier, Les Pratiques culturelles des Français à l'ère numérique, 2008.

G. Kenneth, Bish?jo Games: 'Techno-Intimacy' and the Virtually Human in Japan, vol.11, 2011.

G. Sébastien, Caractériser l'expérience du jeu à son ère numérique : pour une étude du "play design" », Journée d'études Les jeux vidéo : expériences et pratiques sociales multidimensionnelles, 2008.

H. Molly, From Reverence to Rape. The Treatment of Women in Movies, 1974.

J. Claire, Women's Cinema as Counter-Cinema », in Notes on Women's Cinema, London, Society for Education in Film and Television, pp.24-31, 1973.

, Half-Real, Video Games Between Real Rules and Fictional Worlds, 2005.

K. Yasmine, H. Carrie, D. Jill, and S. Jennifer, Beyond Barbie and Mortal Kombat, New Perspectives on Gender and Gaming, 2008.

G. Kirkpatrick, Aesthetic Theory and The Video Game, 2011.

K. Stephen, . Dyer-witheford, D. Nick, and G. Peuter, Digital Play: The Interaction of Technology, Culture, and Marketing, 1977.

M. Laura, Visual Pleasure and Narrative Cinema », Screen, pp.58-69, 1975.

M. Laura, Afterthoughts on « Visual Pleasure and Narrative Cinema » Inspired by King Vidor's Duel in the Sun (1946) », Framework, pp.12-15, 1981.

, The Crisis of Naming in Feminist Film Criticism », Jump Cut, vol.19, pp.9-12, 1978.

R. Samuel, Qui sont les joueurs de jeux vidéo ? », Communication Game Studies à la française, pp.16-2012, 2012.

, Against Procedurality, vol.11, 2011.

K. Silverman, The Acoustic Mirror. The Female Voice in Psychoanalysis and Cinema, 1988.

S. Sharon, The Image of Women in Film : Some Suggestions for Future Research, vol.1, pp.13-21, 1972.

T. L. Taylor, Play Between Worlds. Exploring Online Game Culture, 2009.

T. Mathieu, ;. , and R. , Philosophie des jeux vidéo, Zones. Triclot Mathieu, vol.30, pp.177-206, 2011.

W. Linda, « Film Bodies: Gender, Genre and Excess, Film Quarterly, vol.44, issue.4, pp.2-13, 1991.

W. Linda, Viewing Positions. Ways of Seeing Film, 1994.

Z. Vinciane, Retour sur les game studies. Comprendre et dépasser les approches formelles et culturelles du jeu vidéo, vol.20, pp.139-176