, rend évidemment plus difficile encore l'objectivation de certaines trajectoires et collaborations. En ces temps de transparence et de connectivité -nom poli d'une société de surveillance numérique généralisée -, qu'il puisse exister de tels zones d'ombre soigneusement gardées a au fond quelque chose de rassurant, aux principes éthiques généralement partagés dans le monde du black metal

, Pages Facebook des groupes Antaboga (D&M, Malaisie), Bald Syndicate (Malaisie), Jugra (D&M, Malaisie), Firasah (Malaisie), Spiderwar (D&M, Singapour) et des labels Heritage Nusantara et MTD Production

A. Références-nicola, The extreme metal "connoisseur, Popular Music History, vol.6, pp.164-79, 2011.

L. Beauguitte and H. Pecout, Les mondes du metal d'après l'Encyclopedia Metallum, ! La revue des musiques populaires, vol.15, pp.57-69, 2019.

L. Beauguitte and H. Pecout, Three NSBM circles, between local ancrage and global networks, ISMMS Conference, 2019.

H. S. Becker, , 1984.

, Music Scenes. Local, Translocal, and Virtual, 2004.

C. Chastagner, Hate Music, Transatlantica, vol.2, 2012.

J. M. Cotter, Sounds of Hate: White Power Rock and Roll and the Neo-Nazi Skinhead Subculture, Terrorism and Political Violence, vol.11, pp.111-151, 1999.

, White Power music and the mobilization of racist social movements, Music and Arts in Action, vol.1, issue.1, pp.4-20, 2008.

, Pretty connected: The social network of the early UK punk movement. Theory, vol.25, pp.89-116, 2008.

M. Ferrarese, What's behind 'Malay power' music -ethnic-Malay neo-Nazis playing punk and metal with a dark message, 2019.

B. Gobille, Charles Tilly et la violence collective: moment critique et formation conceptuelle, Tracés. Revue de Sciences humaines, vol.19, pp.173-82, 1968.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00542742

T. Gosling, Not for Sale": The Underground Network of Anarcho-Punk, 2004.

R. Bennett and . Peterson, Music Scenes. Local, Translocal, and Virtual, pp.168-83

, The devil's cradle, The story of Finnish black metal, Tero Ikäheimonen, 2018.

, Honnie soit la Oi ! » Naissance, émergence et déliquescence d'une forme de protestation sociale et musicale, Volume ! La revue des musiques populaires, Gildas Lescop, vol.2, issue.1, 2003.

, Skinheads: du reggae au Rock Against Communism. Volume! La revue des musiques populaires, vol.9, pp.129-178, 2012.

, White Riot: The Violent Story of Combat 18, 2003.

D. Maspero and M. Ribaric, As wolves among sheep. La saga funèbre du NSBM, Camion noir, 2014.

M. Moynihan and D. Soderlind, Lords of Chaos, 1998.

. Benjamin-hedge-olson, Voice of our blood: National Socialist discourses in black metal, Popular Music History, vol.6, issue.2, pp.135-184, 2011.

D. Patterson, Black Metal. Evolution of the Cult, 2013.

M. Phillipov, Extreme music for extreme people? Norwegian black metal and transcendent violence, Popular Music History, vol.6, issue.12, pp.150-63, 2011.

M. Santoro, Framing Notes. An Introduction to" Catnets, Sociologica, vol.2, pp.1-23, 2008.

R. Shaffer, The soundtrack of neo-fascism: youth and music in the National Front, Patterns of Prejudice, vol.47, issue.4-5, pp.458-82, 2013.

L. Taylor, Nordic Nationalisms: Black Metal takes Norway's Everyday Racisms to the Extreme, The metal void: First gatherings, vol.201, pp.161-74

S. Waksman, This ain't the summer of love: conflict and crossover in heavy metal and punk, 2009.

H. White, Notes on the constituents of social structure, 1965.