Bodily Exultation on Screen: Branagh’s Aesthetics of Sensuality in Much Ado About Nothing (1993) - HAL Accéder directement au contenu
Article dans une revue Shakespeare en devenir Année : 2018

Bodily Exultation on Screen: Branagh’s Aesthetics of Sensuality in Much Ado About Nothing (1993)

Résumé

This paper focuses on the bodily presence, expression and exultation that become so significant in Branagh’s 1993 screen adaptation of Much Ado About Nothing. It analyses how his filmic aesthetics of sensuality is achieved, first, with camera movements, editing and film techniques – such as close-ups, slow motions, crosscuttings and dissolves – and, second, with the introduction of symbolic elements absent from the Elizabethan script, like the baroque motif of water. Finally, the paper examines how this aesthetics is enriched by varied allusions to paintings (The Happy Accidents of the Swing), light operas (Véronique) and musicals (Singin’ in the Rain), which create artistic echoes and palimpsest effects, and suggest additional layers of bodily exultation – whilst also introducing critically ironical glances.
Cet article s’intéresse à la présence du corps, plus particulièrement à son expressivité jubilatoire, dans l’adaptation cinématographique que Branagh fait de Much Ado About Nothing en 1993. Y est analysée l’esthétique de la sensualité que crée le cinéaste à l’aide de plans rapprochés, de plans alternés, de ralentis et de fondu-enchaînés, et que renforcent le motif baroque de l’eau et son symbolisme – absents de la pièce de Shakespeare. Il s’agit également de montrer comment cette esthétique s’enrichit de références artistiques variées, telles que la peinture (Les hasards heureux de l’escarpolette), l’opérette (Véronique) et la comédie musicale (Singin’ in the Rain), créant ainsi un jeu d’écho, un effet de palimpseste qui donne davantage de relief à la jubilation des corps – tout en introduisant une certaine ironie.
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Dates et versions

halshs-02122135, version 1 (07-05-2019)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-02122135 , version 1

Citer

Pascale Drouet. Bodily Exultation on Screen: Branagh’s Aesthetics of Sensuality in Much Ado About Nothing (1993). Shakespeare en devenir, 2018, Much Ado About Nothing: A Miscellany of 20th and 21st century Perpectives, 13, n.p. ⟨halshs-02122135⟩
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Dernière date de mise à jour le 07/04/2024
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