The political economy of transit value capture: The changing business model of the MTRC in Hong Kong - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Urban Studies Année : 2019

The political economy of transit value capture: The changing business model of the MTRC in Hong Kong

L'économie politique de la captation de valeur foncière (Land value capture): le nouveau modèle d'affaires de la MTRC à Hong Kong

Résumé

The mechanism of land value capture (LVC) for financing urban transport, which supports the cost of transit infrastructure through the revenues of land and property, has generated a substantial body of research. However, the literature on transit-related LVC has paid little attention to the politics and strategies of value capture. This article intends to shift the focus towards the governance of LVC, based on the case study of the Mass Transit Railway Corporation (MTRC) in Hong Kong. It argues that the evolving balance of power within Hong Kong's growth coalition has entailed a transformation of the MTRC's business model, prompting the transit agency to shift from the development of new real estate projects to the management of existing property assets. This work provides empirical evidence of an emerging 'management-based' value capture strategy, which is adapted to steady or slow growing urban contexts.
Le mécanisme de la captation de valeur foncière (Land Value Capture, LVC) pour le financement des transports urbains, qui permet de co-financer les infrastructures de transport grâce aux revenus fonciers et immobiliers, a généré un important corpus de recherche. Cependant, la littérature sur la LVC ferroviaire a accordé peu d'attention aux politiques et aux stratégies de la captation de la valeur. Cet article vise à mettre l'accent sur la gouvernance de la LVC, en se basant sur l'étude de cas de la Mass Transit Railway Corporation (MTRC) à Hong Kong. Il soutient que l'évolution de l'équilibre des pouvoirs au sein de la coalition de croissance de Hong Kong a entraîné une transformation du modèle économique de la MTRC, ce qui a incité l'opérateur de transport à passer du développement de nouveaux projets immobiliers à la gestion d'actifs immobiliers . Ce travail fournit des preuves empiriques de l'émergence d'une stratégie de captation de "basée sur la gestion d'actifs" (management-based), adaptée à des contextes de faible croissance urbaine.
关于城市交通的土地价值获取(LVC)融资机制(通过土地和物业的收入支撑交通基础设施的成本),已有大量的研究。然而,关于交通相关LVC的文献很少关注价值获取过程中的政治和策略。本文拟根据港铁的案例研究,将重点转向LVC的治理。本文认为,香港增长联盟内不断演变的权力平衡要求港铁转变业务模式,促使该公共交通机构从新房地产项目的开发转向现有房地产资产的管理。我们的研究工作提供了一种新的“基于管理”的价值获取策略的经验证据,该策略适用于稳定或缓慢增长的城市环境。
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halshs-02100616 , version 1 (16-04-2019)

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Citer

Natacha Aveline-Dubach, Guillaume Blandeau. The political economy of transit value capture: The changing business model of the MTRC in Hong Kong. Urban Studies, 2019, 56 (16), pp.3415-3431. ⟨10.1177/0042098018821519⟩. ⟨halshs-02100616⟩
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