Diventare eroe
Résumé
The language of Ajax’ third speech (Soph., Ajax 646-92) is typologically related to oracular responses and to the speeches directly uttered by gods in other Sophoclean tragedies. Each sentence is reliable to a double interpretation and human audiences are naturally incapable to decode the message. At the deep signification level, the rhêsis announces the suicide of the main character as an effective reprisal against the chiefs of the Achaean army; it also points to the tomb of the hero as the seat of his future powers. Images and themes used in the speech to substantiate this reference belong to a repertoire which is quite frequent in the extant production of Sophocles (see Oedipus at Colonus and Electra). The formal aspects (the «oracular» features) and the subject of the speech are bound together: Ajax’ suicide for vengeance will establish the chthonic power of the hero to help his friends and harm his enemies.
Le langage du troisième discours d’Ajax (Sophocle, Ajax 646-692) s’apparente, du point de vue typologique, aux réponses des oracles et aux interventions directes des dieux dans les tragédies de Sophocle. Les énoncés du discours s’offrent à une double lecture et les interlocuteurs humains sont par nature dépourvus des capacités nécessaires pour décoder le message. Dans son sens profond, la rhêsis prépare le suicide du protagoniste comme réponse aux chefs de l’armée achéenne et montre pour la première fois les pouvoirs que le héros acquerra une fois enterré. Les images et les thèmes utilisés appartiennent à un répertoire souvent convoqué dans le théâtre de Sophocle (Œdipe à Colone, Électre). L’aspect formel (la nature « oraculaire » du discours) et le contenu sont liés : le suicide pour vengeance d’Ajax établira le pouvoir chthonien du héros de nuire aux ennemis et d’aider les amis.