L’<i>Ecuba</i> euripidea: dramma della violenza sugli inermi - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Mètis. Anthropologie des mondes grecs anciens Année : 2010

L’Ecuba euripidea: dramma della violenza sugli inermi

Résumé

This paper focuses on ‘violence against unarmed people’ as the unifying theme that underlies the structure of the tragedy with an anthropopoietic function, what it means to build up models of man and humanity. All three forms of violence against unarmed people which can be singled out in the tragedy are analyzed. The first is the sacred violence of Polyxena’s sacrifice, which is represented as an unnecessary and avoidable killing as a result of the excessive power of the Greek winners over losing barbarians. The second is the criminal violence upon Polydorus, motivated by greed for gold but also due to the impunity in a destructive war. The third is the « maenadic » violence by which Hecuba takes her revenge upon the children of Polymestor. The poet may have represented violence — especially that violence leading to the bestializing process concerning Polymestor and Hecuba’s metamorphosis — as a model in order to show his audience the limits of human conduct and the feral and bestial consequences when these limits are infringed upon.
L’article identifie le thème de la violence sur les impuissants comme l’élément que structure l’unité de composition de la tragédie et qui revêt une fonction anthropopoiétique : la construction de modèles de l’homme et d’humanité. On analyse ensuite les trois formes de violence sur les impuissants dans la tragédie : la violence sacrée du sacrifice de Polyxène présenté comme inutile et évitable, meurtre dû à la puissance écrasante des Grecs sur les barbares vaincus ; la violence criminelle sur Polydore, motivée par l’avidité de l’or, mais également due à l’impunité d’une guerre de destruction ; la violence « menadique » : celle de la vengeance d’Hécube contre les enfants de Polymestor. Les modes de représentation de la violence jusqu’au processus de bestialisation de Polymestor et la métamorphose en chienne d’Hécube, pourraient suggérer que le poète a utilisé ce thème pour donner un modèle, indiquant aux spectateurs les limites d’action de l’homme, au-delà desquelles l’être humain risque de tomber dans le sauvage et le bestial.

Dates et versions

halshs-02090928 , version 1 (05-04-2019)

Identifiants

Citer

Valeria Andò. L’Ecuba euripidea: dramma della violenza sugli inermi. Mètis. Anthropologie des mondes grecs anciens, 2010, N.S.8, pp.189-222. ⟨10.4000/books.editionsehess.2539⟩. ⟨halshs-02090928⟩
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