Perception of Spanish-speaking learners of French nasal vowels
Perception des voyelles nasales du français par des apprenants hispanophones
Résumé
ABSTRACT_ The present study is intended to examine how Spanish-speaking learners of French from Spain and Colombia perceive the French nasal vowels according to level of fluency, using a series of categorization and discrimination. The results of the forced-choice within /ɛ̃, ɑ̃, ɔ̃/ categorization tests on French nasal vowels appearing in two-syllable non-words in initial, medial, or final position show that Spanish-speaking learners encounter a greater difficulty with /ɛ̃/ and /ɑ̃/, which receive quite variable responses; they encounter a lesser difficulty with /ɔ̃/, especially in word- final position (final>medial>initial). A further categorization test requiring forced-choice responses within the five Spanish vowel categories (/a, i, u, e, o/) helped to better understand how Spanish-speaking listeners naive with respect to French assimilate French nasal vowels. We propose a quantitative modeling, based on PAM (Best, 1995), whereby discrimination performance is predicted from the observed assimilation and goodness-of-fit ratings.
RESUME_ Notre objectif est d'examiner la perception des voyelles nasales françaises par des apprenants hispanophones d'Espagne et de Colombie de divers niveaux grâce à une série de tests de catégorisation et de discrimination. Les résultats de catégorisation des voyelles nasales du français (choix forcé parmi /ɛ̃, ɑ̃, ɔ̃/) dans des logatomes dissyllabiques dans les positions initiale, médiale et finale, montrent que les apprenants hispanophones ont 1) plus de difficulté pour /ɛ̃/ et /ɑ̃/, pour lesquelles ils donnent des réponses très variables ; 2) moins de difficulté avec /ɔ̃/, surtout en position finale (finale>médiale>initiale). Un test de catégorisation avec choix forcé entre les cinq catégories vocaliques de l'espagnol (/a, i, u, e, o/) permet de mieux comprendre comment les sujets hispanophones naïfs assimilent les voyelles nasales françaises. Nous proposons une modélisation quantitative, basée sur PAM (Best, 1995), prédisant les performances de discrimination à partir des assimilations et des notes de confiance subjective.
Domaines
Linguistique
Origine :
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