Abstract : Although games during early modernity, thought of as (proto-)sporting practices, have aroused the interest of historians, historians of art and images have rarely examined them. Nevertheless, the visual culture of that period profoundly defined the relationship that connects images and sports. Attesting to the elaborate nature of the very notion of games, these images represent the locus of a political, legal, medical, and religious re-semantisation of sporting practices. The rise and transformation of the imagery linked to physical exercise are here questioned from the perspective of the visual productions that contribute to the image of the sporting body, to the elaboration of sporting techniques as well as to the change in leisure behaviors whose conception has been redefined since the Renaissance. Pre-modern visual culture thus provides elements that answer the question: could one be a “sportsman” before the eighteenth century?
Résumé : Si les jeux d’exercice de la première modernité, pensés comme pratiques (proto-)sportives, ont intéressé les historiens, les historiens de l’art et des images les ont très peu étudiés. Or, c’est dans la culture visuelle de ce temps que s’est exprimée avec force la relation qui lie images et sports. Témoignant de la complexification de la notion même de jeu, les images sont le lieu d’une re-sémantisation politique, juridique, médicale, religieuse des pratiques ludiques sportives. L’essor et la transformation de l’imaginaire lié à l’exercice physique sont ici interrogés à partir des productions visuelles qui contribuent à l’apparition en image du corps sportif, à la fixation des techniques ludiques ainsi qu’à la mutation des comportements dans un temps libre dont la conception est profondément repensée à partir de la Renaissance. La culture visuelle prémoderne offre ainsi des éléments de réponse à la question : pouvait-on être un « sportif » avant le xviiie siècle ?