T. Olivier, . Melchior, . Salgado-nous, . Voulu, and . Qu, une méthode nourrie des fondements des pédagogies actives peut agir comme déclencheur dans le changement de perception des croyances et des savoirs qu'un individu peut avoir sur l'activité entrepreneuriale. Elle agit donc sur le changement de l'individu. En outre, elle joue un rôle d'accélérateur motivationnel pour engager les étudiants dans un processus d'apprentissage plus longitudinal de l'entrepreneuriat. Enfin, elle démontre l'importance de l'usage des pédagogies actives dans un apprentissage de l'entrepreneuriat dont les objectifs didactiques sous-jacents reposent en grande partie sur l'accompagne

. Dans-le-contexte, ces premiers résultats nous semblent être d'autant plus intéressants, car nous considérons que les buts de l'éducation entrepreneuriale vont bien au-delà de la création d'entreprise. Il s'agit de former des intrapreneurs et des entrepreneurs qui contribuent à créer de la valeur économique, sociale et culturelle. Les fortes attentes de résultats pragmatiques soulignent ainsi le rôle et la responsabilité politique d

A. C. Bibliographie, Savoir pour agir, 2003.

A. C. Schön and D. A. , Theory in practice, 1974.

A. R. , « Measuring Enterprise Potential in Young People, Entrepreneurship Theory and Practice, vol.33, pp.481-500, 2009.

B. A. , De l'apprentissage social au sentiment d'efficacité personnelle, 2004.

B. F. , « Panorama national de l'enseignement de l'entrepreneuriat-innovation et de l'entrepreneuriat étudiant, Conférence des Grandes Écoles, 2011.

B. J. , « Utilization of Problem-Based Learning in an entrepreneurship Business Planning Course, New England Journal of Entrepreneurship, vol.11, pp.53-61, 2008.

B. N. Hynes-b and F. P. , « Enterprise education programmes in secondary schools in Ireland; A multi-stakeholder perspective, Education & Training, vol.49, p.265, 2007.

B. , J. Emin, and S. , Les étudiants et l'entrepreneuriat : l'effet des formations ». XV e Conférence Internationale de Management Stratégique, pp.13-16, 2006.

. J. Bouchard-t, Systematic Observation, Field Research Methods: Interviewing, Questionnaires, Participant Observation, pp.363-413, 1976.

B. E. , « Les théories de l'apprentissage, un peu d'histoire, Apprendre et faire apprendre, 2006.

J. S. Bruner, Le développement de l'enfant : savoir faire, savoir dire, 1983.

C. C. , « L'enseignement de l'entrepreneuriat au-delà des cours magistraux, des études de cas et du plan d'affaires, vol.8, 2009.

C. J. Watts-g, « Learning by doing: An exploration of experience, critical incidents and reflection in entrepreneurial learning, International Journal of behavior and research, vol.6, p.104, 2000.

C. J. , « Entrepreneurial learning and critical reflection, Entrepreneurship Theory and Practice, vol.34, pp.429-450, 2003.

T. Olivier and S. Melchior,

C. A. , « Experiential learning within the process of opportunity identification and exploitation, Entrepreneurship Theory and Practice, vol.29, pp.473-491, 2005.

D. D. , « Entrepreneurial learning and the growth process in smeS, The Learning Organization, vol.5, p.144, 1998.

D. G. , Logique du sens, 1969.

D. J. , Comment pensons-nous ?, 1925.

E. S. De-noble-a and J. D. Pearson-d, « The impact of entrepreneurship training programs on an individual's entrepreneurial self-efficacy, Babson Conference Proceedings, 2000.

I. J. Baumard, P. Donada, C. , and X. , « La collecte des données et la gestion de leur source », chapitre IX in R.A. Thiétart (dir.), Méthodologie de la recherche en gestion, 1999.

F. M. , Situations-problèmes et savoir scolaire, 1999.

F. A. Gailly-b, « Évaluation d'une formation en entrepreneuriat : prédispositions et impact sur l'intention d'entreprendre, Management, vol.12, pp.175-203, 2009.

F. A. Verzat and C. , Pédagogies actives et entrepreneuriat : quelle place dans nos enseignements ? », Revue de l'entrepreneuriat, vol.8, pp.1-16, 2009.

J. C. Flanagan, The critical incident technique », Psychological Bulletins, vol.51, pp.327-358, 1954.

F. J. , « Metacognitive aspects of problem solving, The nature of intelligence, 1976.

F. J. , « Metacognition and Cognitive Monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry, Metacognition: Core readings, pp.3-9, 1979.

G. A. , « Small firms' training and competitiveness. Building on the small business as a learning organization, International Small Business Journal, vol.15, pp.13-29, 1997.

G. J. , « L'opportunisme méthodique dans les recherches sur la gestion des organisations », Journée d'étude sur la recherche-action en action et en question, AFCET, Collège de systémique, 1989.

. Y. Hamidi-d, K. Wennberg, and H. Berglund, Journal of Small Business and Enterprise Development, vol.15, pp.304-320, 2008.

H. M. Shepherd-d, Cognitive Adaptability and an Entrepreneurial Task: The Role of Metacognitive Ability and Feedback, vol.36, pp.237-265, 2012.

. R. Holcomb-t, . D. Ireland-r, M. Holmes, and M. A. Hitt, Architecture of Entrepreneurial Learning: Exploring the Link among Heuristics, Knowledge, and Action, vol.33, p.167, 2009.

H. B. , « Entrepreneurial education: toward a model of contingency-based business planning, Academy of Management Learning and Education, vol.3, pp.258-273, 2004.

J. A. Katz, « The chronology and intellectual trajectory of American entrepreneurship Education, Journal of Business Venturing, vol.18, pp.283-300, 2003.

K. D. , Experiential learning: experience as the source of experiential learning and development, 1984.

K. D. , The Emergence of Entrepreneurship Education: Development, Trends, and Challenges, vol.29, pp.527-597, 2005.

L. K. , Field theory in social sciences, vol.13, 1951.

T. Olivier and S. Melchior,

. T. Lumpkin-g, C. C. Cogliser, and D. R. Schneider, Understanding and Measuring Autonomy: An Entrepreneurial Orientation Perspective, Entrepreneurship Theory and Practice, vol.33, pp.47-69, 2009.

M. V. Watkins and K. E. , Informal and Incidental Learning in the Workplace, 1990.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00697597

M. H. , « Researching entrepreneurship and education, Part 2: what is entrepreneurship education and does it matter?, Education and Training, vol.48, pp.704-718, 2006.

M. R. , Thinking and problem solving: An introduction to human cognition and learning, 1977.

M. P. , Apprendre? oui, mais comment, 1992.

M. R. Fiske, M. Kendall, and P. L. , The Focused Interviews: A Manual of Problems and Procedures, 1990.

M. M. Kuratko, D. F. Schindehutte, M. Spivac, and A. J. , Framing the Entrepreneurial Experience, vol.36, pp.11-40, 2012.

M. A. , Jean Piaget et l'éducation », Perspectives : revue trimestrielle d'éducation comparée, vol.24, pp.321-337, 1994.

P. J. , L'épistémologie génétique, 1970.

P. J. , , 1974.

P. J. , L'équilibration des structures cognitives, problème central du développement, 1975.

P. L. Cope and J. , « Entrepreneurship Education: A Systematic Review of the Evidence, International Small Business Journal, vol.25, pp.479-510, 2007.

P. D. , « The process of entrepreneurial learning: a conceptual framework, Entrepreneurship Theory and Practice, vol.29, pp.399-424, 2005.

P. M. Snyder-b and . Cariblia-bull-t, « How can good strategy use be taught to children? Evaluation of six alternative approaches, Transfer of learning: Contemporary research and applications, pp.81-120, 1987.

R. D. Carswell-m, « Toward a conceptual understanding of entrepreneurial learning, Journal of Small Business and Enterprise Development, vol.8, pp.150-158, 2001.

R. , C. Varum, and C. , « Directions in entrepreneurship education in Europe, 2011.

R. P. , « The MINEFIEL exercise: "The challenge, Simulation & Gaming, vol.27, pp.350-364, 1996.

R. H. Rubin-i, Qualitative Interview The Art of Hearing Data, 1995.

S. S. , « Causation and effectuation: toward a theorical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency, Academy of Management Review, vol.26, pp.243-263, 2001.

S. D. , « Educating Entrepreneurship Students About Emotion and Learning From Failure, Academy of Management Learning and Education, vol.3, pp.274-287, 2004.

S. D. Haynie-m, « A measure of adaptative cognition for entrepreneurship research, Entrepreneurship Theory and Practice, vol.33, pp.695-714, 2009.

S. D. , « Knowing-in-Action: The New Scholarship Requires a New Epistemology », vol.27, pp.26-34, 1995.

. A. Stumpf-s, . L. Dunbar-r, and T. P. Mullen, « Developping entrepreneurial skills through the use of behavioural simulations, Journal of Management Development, vol.10, issue.5, pp.32-45, 1991.

T. Olivier and S. Melchior,

S. B. Kearney-p, Pédagogie et esprit d'entreprendre, 2009.

V. C. , « Pourquoi parler d'accompagnement des étudiants aujourd'hui ? Un détour par l'histoire, 2009.

V. L. , Pensée et langage, 1985.

W. J. Noël-b and M. Romainville, « La métacognition, facettes et pertinence du concept en éducation, Revue française de pédagogie, vol.112, pp.47-56, 1995.

W. J. , Méthodes de travail et stratégies d'apprentissage, 2007.

Y. J. Sexton and D. L. , « Entrepreneurial learning: a conceptual framework, Journal of enterprising culture, vol.5, pp.223-248, 1997.

T. Olivier and S. Melchior,

, Annexe 1. Questionnaire remis aux étudiants avant et après la formation MIME Revue de l, Entrepreneuriat N°, vol.2, 2014.