The Centre Camille Jullian: Fifty Years of Maritime and Nautical Archaeology - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2018

The Centre Camille Jullian: Fifty Years of Maritime and Nautical Archaeology

Résumé

Fifty years ago, in 1968, André Tchernia, at the time director of the French Ministry of Culture’s newly created ‘Direction des Recherches Archéologiques Sous-Marine’, commenced excavation of a Roman-era wreck, Planier III (mid 1st century BC) in Marseilles Bay. It was the first French underwater excavation carried out by academics (1968, 1970 – 1971, 1975; Tchernia, then P. Pomey), the project, beyond its scientific interest, played the role of a technical test site in view of excavating the Madrague de Giens wreck. With this goal in mind, in 1970 Tchernia assembled a team within the Institut d’Archéologie Méditerranéenne (IAM) (UP-CNRS) made up of underwater archaeologists and specialist technicians. This was the first team of this type within either the university or the CNRS, and it became the maritime and nautical-archaeology team now attached to the Centre Camille Jullian, created in 1978 following on from the IAM. The Madrague de Giens excavation (1st century BC) directed between 1972 and 1982 by Tchernia and Pomey, assisted by A. Hesnard, was the founding project for French scientific underwater archaeology. The extent of the wreck allowed a light to be thrown on both the study of the cargo within the framework of research into maritime trade and the analysis of the hull, which enabled the development of nautical archaeological studies. In the wake of the Giens excavation, the team took on the excavation of the Roman wrecks of Grand Ribaud D (1983 – 1984, Hesnard) and Camarat 2 (1987 – 1989, Hesnard; 1993 – 1994, M.-B. Carre). From 1991 to 2000, Pomey with F. Guibal (AMU, CNRS, IMBE) launched a programme of research into the dendrochronology of ancient wrecks, which led to the re-opening and analysis of about 30 ancient wrecks from along the French Mediterranean coast. At the same time, in 1992 – 1993, the activities of the CCJ widened to include the archaeology of ports with the excavation of the ancient port of Marseilles, Place Jules Vernes (directed by Hesnard). Seven ancient wrecks, of Greek and Roman dates, were found and excavated, and their study was entrusted to the nautical-archaeology team at the CCJ (directed by Pomey). This study led in 2013 to the construction of Gyptis, a sailing replica of the ancient Greek wreck Jules Verne 9, which confirmed the CCJ’s specialization in the reconstruction of ancient wrecks (P. Poveda, M. Rival, R. Roman). Within the framework of nautical archaeology in a port context, from 2004, G. Boetto was able to excavate and study the wrecks of the ports of Ostia, Naples, Isola Sacra, and Toulon. And since 2007, as part of a Ministry of Europe and Foreign Affairs mission, and in collaboration with various Croatian partners, she has directed archaeological research into the ancient wrecks of Dalmatia, Istria and on the river Kupa, including the sewn boat of Zambratija, dated to the late Bronze Age.
Il y a cinquante ans, en 1968, André Tchernia, alors responsable de la Direction des Recherches Archéologiques Sous-Marines nouvellement créée par le Ministère de la Culture, lance la fouille de l’épave romaine Planier III (milieu Ier s. av. J.-C.) en rade de Marseille. Première fouille sous-marine française dirigée par des universitaires (1968, 1970-71, 1975 ; A. Tchernia, puis P. Pomey), la fouille, outre son intérêt scientifique, jouera le rôle de laboratoire technique en prévision de la fouille de la Madrague de Giens. Dans ce but, A. Tchernia constitue en 1970 au sein de l’Institut d’Archéologie Méditerranéenne (UP-CNRS) une équipe d’archéologie sous-marine comportant des archéologues et des techniciens spécialisés. Première équipe de ce genre au sein de l’Université et du CNRS, elle sera à l’origine de l’équipe d’archéologie maritime et navale de l’actuel Centre Camille Jullian (AMU, CNRS, MCC) créé en 1978 à partir de l’IAM. La fouille de la Madrague de Giens (Ier s. av. J.-C.), dirigée de 1972 à 1982 par A. Tchernia et P. Pomey avec l’assistance d’A. Hesnard, constitue la fouille fondatrice de l’archéologie sous-marine scientifique française. L’ampleur de l’épave conduit à mettre en valeur, d’une part, l’étude de la cargaison dans le cadre des recherches sur le commerce maritime, et d’autre part, l’analyse de la coque qui permet de développer les études d’archéologie navale. Dans la suite de la fouille de Giens, l’équipe entreprend les fouilles des épaves romaines Grand Ribaud D (1983-84, A. Hesnard) et Camarat 2 (1987-89, A. Hesnard ; 1993-94, M.-B. Carre). Puis de 1991 à 2000, P. Pomey lance avec F. Guibal (AMU, CNRS, IMBE) le programme de recherche sur la dendrochronologie des épaves antiques qui conduit à la réouverture et à l’analyse d’une trentaine d’épaves antiques des côtes méditerranéennes françaises. Parallèlement, en 1992-1993, le CCJ élargi son activité à l’archéologie portuaire avec la fouille du port antique de Marseille, place Jules-Verne (dir. A. Hesnard). Sept épaves antiques, grecques et romaines, en y sont découvertes dont la fouille et l’étude sont confiées à l’équipe d’archéologie navale du CCJ (dir. P. Pomey). Cette étude donnera lieu en 2013 à la réalisation d e la réplique navigante Gyptis de l’épave grecque archaïque Jules-Verne 9, confirmant ainsi la spécialisation du CCJ dans la reconstitution des navires antiques (P. Poveda, M. Rival, R. Roman). Dans le cadre des études d’archéologie navale en contexte portuaire, G. Boetto a été amenée, à partir de 2004, à fouiller et étudier les épaves des ports d’Ostie, de Naples, de l’Isola Sacra et de Toulon. Depuis 2007, dans le cadre d’une mission du Ministère de l’Europe et des affaires étrangères et en collaboration avec divers partenaires croates, elle dirige des recherches archéologiques sur des épaves antiques en Dalmatie, Istrie et sur la rivière Kupa, dont l’épave du bateau cousu de Zambratija de la fin de l’âge du Bronze.
Fichier principal
Vignette du fichier
Pomey-Boetto-Keynote-ISBSA15-2018.pdf (7.25 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

halshs-01992826 , version 1 (24-01-2019)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-01992826 , version 1

Citer

Patrice Pomey, Giulia Boetto. The Centre Camille Jullian: Fifty Years of Maritime and Nautical Archaeology. 15th International Symposium on Boat and Ship Archaeology - ISBSA 15, Giulia Boetto; Patrice Pomey; Pierre Poveda, Oct 2018, Marseille, France. ⟨halshs-01992826⟩
130 Consultations
29 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More