S. Nogry, L. Boulc'h, F. ;. Villemonteix, E. Gentaz, and P. Colé, Quels entraînements de préparation à la lecture proposer aux jeunes enfants de maternelle ?, Le numérique à l'école : cultures et pratiques. Villeneuve d'Ascq : Presses Universitaires du Septentrion Bara, 2004.

, Comprendre les apprentissages. Sciences cognitives et éducation, pp.11-25

I. Bastide, Une utilisation de l'IPad en toute petite section : entre découverte et appropriation de l'espace graphique, Colloque ÉTIC2, pp.14-16, 2015.

C. Bastien and M. Bastien-toniazzo, Apprendre à l'école, 2004.

F. Bernard, L. Boulc'h, and S. Achard, Tablettes tactiles et apprentissages langagiers. Le cas d'une étude menée en CLIN. Actes du Congrès international de l'AREF 2013 (Actualité de la recherche en éducation et en formation), 2013.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01018392

V. Berninger, W. Nagy, S. Tanimoto, R. Thompson, and R. Abbott, Computer instruction in handwriting, spelling, and composing for students with specific learning disabilities in grades 4-9, Computers & Education, vol.81, pp.154-168, 2015.

B. Bouchière, C. Ponce, and J. Foulin, Développement de la connaissance des lettres capitales : Etude transversale chez les enfants français de trois à six ans, Psychologie Française, vol.55, pp.65-89, 2010.

S. Bracken and J. Fischel, Assessment of preschool classroom practices : Application of q-sort methodology, Early Childhood Research Quarterly, vol.21, pp.417-430, 2006.

S. Casalis and M. F. Louis-alexandre, Morphological analysis, phonological analysis and learning to read French : a longitudinal study, Reading and Writing, vol.12, pp.303-335, 2000.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02116821

G. Chauveau and E. Rogovas-chauveau, Les chemins de la lecture, 1994.

L. Couse and D. W. Chen, A tablet computer for young children ? Exploringits viability for early childhood education, Journal of Research on Technology in Education, vol.43, pp.75-98, 2010.

D. Dumont, L'apprentissage de la lecture. Fonctionnement et développement cognitifs, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00133011

J. Ecalle, A. Magnan, and H. Bouchafa, De la compréhension en lecture chez l'enfant de 7 à 15 ans : étude d'un nouveau paradigme et analyse des déterminants, vol.105, pp.36-48, 2008.

G. Falloon, Creating content : Building literacy skills in year 1 students using open format apps, Computers in New Zealand Schools : Learning, teaching, technology, vol.25, pp.77-95, 2013.

M. Fayol and A. Miret, Écrire, orthographier et rédiger des textes, Psychologie française, vol.50, issue.3, pp.391-402, 2005.

J. Foulin, Why is letter-name knowledge such a good predictor of learning to read, Reading and Writing, vol.18, pp.129-155, 2005.

J. Foulin, La connaissance des lettres chez les pré-lecteurs : aspects pronostiques, fonctionnels et diagnostiques. Psychologie française, vol.52, pp.431-444, 2007.

E. Gentaz, La main, le cerveau et le toucher, 2009.

S. Nogry, L. Boulc'h, and F. Villemonteix, Le numérique à l'école : cultures et pratiques. Villeneuve d'Ascq : Presses Universitaires du Septentrion Giasson, J, 1995.

C. Guan, Y. Liu, D. Chan, F. Ye, and C. Perfetti, Writing strengthens orthography and alphabetic-coding strengthens phonology in learning to read Chinese, Journal of Educational Psychology, vol.103, issue.3, pp.509-522, 2011.

A. Hillairet-de-boisferon, Évaluation des effets d'entraînements avec tablette tactile destinés à favoriser l'écriture de lettres cursives chez des enfants de Cours Préparatoire, Revue STICEF, vol.20, pp.1-20, 2010.

C. Jolly, R. Palluel-germain, and E. Gentaz, Evaluation of a tactile training for handwriting acquisition in French kindergarten children : A pilot study, H. Schwitzer et D. Foulke (éds.) Kindergartens : Teaching methods, expectations and current challenges, pp.161-176, 2013.

H. Labat, J. Ecalle, and A. Magnan, Effet d'entraînements bi-modaux à la connaissance des lettres. Etude transversale chez des enfants de 3 et 5 ans Psychologie Française, vol.55, pp.113-127, 2010.

H. Labat, G. Vallet, A. Magnan, and J. Ecalle, Facilitating effect of multisensory letter encoding on reading and spelling in 5-year-old children, Applied Cognitive Psychology, vol.29, issue.3, pp.381-391, 2015.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02113517

E. Laing and C. Hulme, Phonological and semantic processes influence beginning readers'ability to learn to read words, Journal of Experimental Child Psychology, vol.73, pp.183-207, 1999.

M. Longcamp, M. Zerbato-poudou, and J. L. Velay, The influence of writing practice on letter recognition in preschool children : A comparison between handwriting and typing, Acta Psychologica, vol.119, pp.67-69, 2005.

L. Mcknight and D. Fitton, Touch-screen technology for children : Giving the right instructions and getting the right responses, 9th International Conference on Interaction Design and Children, 2010.

A. Magnan, F. Léonard, and J. Aimar, Le passage de traitements picturaux aux traitements scripturaux dans la reconnaissance des mots écrits, Enfance, vol.48, issue.1, pp.37-52, 1995.

O. T. Murray and N. R. Olcese, Teaching and learning with iPads, ready or not ? TechTrends, vol.55, pp.42-48, 2011.

V. Muter, C. Hulme, M. Snowlin, and S. Taylor, Segmentation not rhyming predicts early progress in learning to read, Journal of Experimental Child Psychology, vol.71, pp.3-27, 1998.

I. Negro and S. Genelot, Les prédicteurs en grande section maternelle de la réussite en lecture en fin de première année d'école élémentaire : l'impact du nom des lettres, Bulletin de psychologie, vol.3, issue.501, pp.291-306, 2009.

M. M. Neumann, Young children's use of touch screen tablets for writing and reading at home : Relationships with emergent literacy, Computers and Education, vol.97, pp.61-68, 2016.

M. M. Patchan and C. S. Puranik, Using tablet computers to teach preschool children to write letters : Exploring the impact of extrinsic and intrinsic feedback, 2016.

S. Nogry, L. Boulc'h, and F. Villemonteix, Le numérique à l'école : cultures et pratiques. Villeneuve d'Ascq : Presses Universitaires du Septentrion Computers and Education, vol.102, pp.128-137, 2019.

J. Thériault, J'apprends à lire? aidez-moi ! Montréal : Logiques, 1995.

J. Velay, M. Longcamp, and M. Zerbato-poudou, De la plume au clavier : Est-il toujours utile d'enseigner l'écriture manuscrite, E. Gentaz et P. Dessus (éds.) Comprendre les apprentissages : Psychologie cognitive et éducation, pp.69-82, 2004.

S. Yeh and D. B. Connell, Effects of rhyming, vocabulary and phonemic awareness instruction on phoneme awareness, Journal of research in reading, vol.31, issue.2, pp.243-256, 2008.