Quels entraînements de préparation à la lecture proposer aux jeunes enfants de maternelle ?, Le numérique à l'école : cultures et pratiques. Villeneuve d'Ascq : Presses Universitaires du Septentrion Bara, 2004. ,
, Comprendre les apprentissages. Sciences cognitives et éducation, pp.11-25
Une utilisation de l'IPad en toute petite section : entre découverte et appropriation de l'espace graphique, Colloque ÉTIC2, pp.14-16, 2015. ,
, Apprendre à l'école, 2004.
Tablettes tactiles et apprentissages langagiers. Le cas d'une étude menée en CLIN. Actes du Congrès international de l'AREF 2013 (Actualité de la recherche en éducation et en formation), 2013. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01018392
Computer instruction in handwriting, spelling, and composing for students with specific learning disabilities in grades 4-9, Computers & Education, vol.81, pp.154-168, 2015. ,
Développement de la connaissance des lettres capitales : Etude transversale chez les enfants français de trois à six ans, Psychologie Française, vol.55, pp.65-89, 2010. ,
Assessment of preschool classroom practices : Application of q-sort methodology, Early Childhood Research Quarterly, vol.21, pp.417-430, 2006. ,
Morphological analysis, phonological analysis and learning to read French : a longitudinal study, Reading and Writing, vol.12, pp.303-335, 2000. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02116821
Les chemins de la lecture, 1994. ,
A tablet computer for young children ? Exploringits viability for early childhood education, Journal of Research on Technology in Education, vol.43, pp.75-98, 2010. ,
L'apprentissage de la lecture. Fonctionnement et développement cognitifs, 2002. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00133011
De la compréhension en lecture chez l'enfant de 7 à 15 ans : étude d'un nouveau paradigme et analyse des déterminants, vol.105, pp.36-48, 2008. ,
Creating content : Building literacy skills in year 1 students using open format apps, Computers in New Zealand Schools : Learning, teaching, technology, vol.25, pp.77-95, 2013. ,
Écrire, orthographier et rédiger des textes, Psychologie française, vol.50, issue.3, pp.391-402, 2005. ,
Why is letter-name knowledge such a good predictor of learning to read, Reading and Writing, vol.18, pp.129-155, 2005. ,
, La connaissance des lettres chez les pré-lecteurs : aspects pronostiques, fonctionnels et diagnostiques. Psychologie française, vol.52, pp.431-444, 2007.
La main, le cerveau et le toucher, 2009. ,
Le numérique à l'école : cultures et pratiques. Villeneuve d'Ascq : Presses Universitaires du Septentrion Giasson, J, 1995. ,
Writing strengthens orthography and alphabetic-coding strengthens phonology in learning to read Chinese, Journal of Educational Psychology, vol.103, issue.3, pp.509-522, 2011. ,
Évaluation des effets d'entraînements avec tablette tactile destinés à favoriser l'écriture de lettres cursives chez des enfants de Cours Préparatoire, Revue STICEF, vol.20, pp.1-20, 2010. ,
Evaluation of a tactile training for handwriting acquisition in French kindergarten children : A pilot study, H. Schwitzer et D. Foulke (éds.) Kindergartens : Teaching methods, expectations and current challenges, pp.161-176, 2013. ,
Effet d'entraînements bi-modaux à la connaissance des lettres. Etude transversale chez des enfants de 3 et 5 ans Psychologie Française, vol.55, pp.113-127, 2010. ,
Facilitating effect of multisensory letter encoding on reading and spelling in 5-year-old children, Applied Cognitive Psychology, vol.29, issue.3, pp.381-391, 2015. ,
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02113517
Phonological and semantic processes influence beginning readers'ability to learn to read words, Journal of Experimental Child Psychology, vol.73, pp.183-207, 1999. ,
The influence of writing practice on letter recognition in preschool children : A comparison between handwriting and typing, Acta Psychologica, vol.119, pp.67-69, 2005. ,
Touch-screen technology for children : Giving the right instructions and getting the right responses, 9th International Conference on Interaction Design and Children, 2010. ,
Le passage de traitements picturaux aux traitements scripturaux dans la reconnaissance des mots écrits, Enfance, vol.48, issue.1, pp.37-52, 1995. ,
Teaching and learning with iPads, ready or not ? TechTrends, vol.55, pp.42-48, 2011. ,
Segmentation not rhyming predicts early progress in learning to read, Journal of Experimental Child Psychology, vol.71, pp.3-27, 1998. ,
Les prédicteurs en grande section maternelle de la réussite en lecture en fin de première année d'école élémentaire : l'impact du nom des lettres, Bulletin de psychologie, vol.3, issue.501, pp.291-306, 2009. ,
Young children's use of touch screen tablets for writing and reading at home : Relationships with emergent literacy, Computers and Education, vol.97, pp.61-68, 2016. ,
Using tablet computers to teach preschool children to write letters : Exploring the impact of extrinsic and intrinsic feedback, 2016. ,
, Le numérique à l'école : cultures et pratiques. Villeneuve d'Ascq : Presses Universitaires du Septentrion Computers and Education, vol.102, pp.128-137, 2019.
J'apprends à lire? aidez-moi ! Montréal : Logiques, 1995. ,
De la plume au clavier : Est-il toujours utile d'enseigner l'écriture manuscrite, E. Gentaz et P. Dessus (éds.) Comprendre les apprentissages : Psychologie cognitive et éducation, pp.69-82, 2004. ,
Effects of rhyming, vocabulary and phonemic awareness instruction on phoneme awareness, Journal of research in reading, vol.31, issue.2, pp.243-256, 2008. ,