Forms of the Supernatural on Stage: Evolution, Mutations - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Proceedings/Recueil Des Communications Année : 2018

Forms of the Supernatural on Stage: Evolution, Mutations

Résumé

The subject of this volume presents a particular historical interest in the English context, given the impact of the religious reforms (and counter-reforms) over the sixteenth century. On the one hand, the medieval biblical plays, miracles, and moralities disappeared (though in chronologically and geographically uneven fashion), while, despite sporadic upsurges of a theatre of Protestant propaganda, the dramatic representation of sacred personages and explicitly religious themes became progressively more difficult, to the point of near-impossibility. On the other hand, both before and after the development of the Elizabethan public theatre in the 1570s, playwrights found indirect and innovative means of dramatising spiritual issues and entities. With respect to dramatic works ranging from the Middle Ages to the seventeenth century, the authors of these thirteen essays seek to identify points of rupture and continuity in evolving dramaturgical practices, taking into account the pressures of political and religious orthodoxy, as well as questions of genre and context, the mentality of spectators, and staging techniques.
Le sujet du volume présente un intérêt particulier en ce qui concerne le théâtre anglais, étant donné l’impacte de la Réforme initiée par Henri VIII, qui était à la fois politiquement absolue et, du point de vue de la doctrine et des institutions, notamment variable. En ce qui concerne le théâtre, d’une part, au cours du XVIe siècle les mystères et moralités médiévaux disparaissaient, et malgré quelques éclats sporadiques d’un théâtre de propagande protestant, la mise en scène de personnages et de thèmes religieux devenait difficile, voire impossible. D’autre part, une fois le théâtre public élisabéthain établi à partir des années 1570, plusieurs dramaturges trouvaient des moyens indirects et novateurs de renouer avec ces traditions.Pour les auteurs des ces treize article, il s’agit donc d’identifier des points de rupture et de continuité à travers des pratiques dramaturgiques ayant trait à des questions à la fois de genre, de scénographie et de mentalité, tout en tenant compte des orthodoxies politiques et religieuses.
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-01874863 , version 1 (14-09-2018)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-01874863 , version 1

Citer

Richard Hillman. Forms of the Supernatural on Stage: Evolution, Mutations: [Actes de la XVe Table ronde sur le Théâtre Tudor, Tours, les 7-8 septembre 2017]. XIII, Centre d'Etudes Supérieures de la Renaissance, 2018, Coll. Theta – Théâtre Tudor, ISSN 1776-1026. ⟨halshs-01874863⟩
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