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Communication dans un congrès Année : 2017

Towns, roads and development dynamics in the Arverni’s territory in Roman times (Auvergne, France)

Résumé

The aim of this paper is to examine the relationship between road networks, small towns and development in the Arverni’s territory in Roman times, based on the data acquired through the DYSPATER program, which aims to model spatial dynamics of territorial development in the French Massif Central from the Iron Age to the Middle Ages. Emphasis is placed on the spatial dimension of development: through the identification, mapping and GIS combination of specific markers, it is a question of highlighting the poles of development and their capacity to structure space over time, in order to assess the degree of integration and interdependence of territories. One of the main achievements of this program is to highlight significant disparities in the levels, pace and modalities of development according to the geographical sectors. In order to account for these regional inequalities, the use of the “core/periphery” model developed by John Friedmann (1966) and its typology of regional development appeared pertinent. This model shows how and why different parts of a territory develop at different rhythms and how they evolve over time as a function of spatial interactions. The application of this model to the case of the Arverni’s city suggests that four factors seem to have strongly influenced the settlement pattern: the hydro-topography, the resources available, the density of the road network, and the distance from urban centers (chief town of the city and small towns). To these factors must be added the decisive role played by the situation inherited from the pre-Roman period. However, the limits of the application of this model are rapidly reached, since it is difficult to assess the degree of economic dependence of these spaces with respect to the core region. In particular, this approach raises the crucial problem of the role of small towns in the structuring of the territory and in local development processes.
Cette contribution a pour ambition d’examiner les relations entre réseau routier, petites villes et développement dans le territoire des Arvernes à l’époque romaine, sur la base des données acquises dans le cadre du programme DYSPATER, qui vise à modéliser les Dynamiques spatiales du développement des territoires dans le Massif Central de l’Âge du Fer au Moyen Âge. L’accent est porté sur la dimension spatiale du développement : il s’agit, à travers l’identification, la cartographie et la combinaison sous SIG de marqueurs spécifiques, de mettre en évidence les pôles de développement et leur capacité à structurer l’espace dans le temps, de manière à évaluer le degré d’intégration et d’interdépendance des territoires. L’un des principaux résultats obtenus dans le cadre de ce programme réside dans la mise en lumière d’importantes disparités dans les niveaux, les rythmes et les modalités de développement en fonction des secteurs géographiques. Pour rendre compte de ces inégalités régionales de développement, il est apparu pertinent de recourir au modèle « centre/périphérie » mis au point par John Friedmann (1966), et à sa typologie du développement régional. Ce modèle montre comment et pourquoi les différentes parties d’un territoire se développent à des rythmes différents, et comment elles évoluent dans le temps en fonction des interactions spatiales. L’application de ce modèle au cas de la cité des Arvernes suggère que quatre facteurs semblent avoir fortement conditionné l’organisation de l’habitat : la nature du relief, les ressources disponibles, la densité du réseau viaire, enfin la distance par rapport aux centres urbains, chef-lieu de cité et agglomérations secondaires. À ces facteurs, il faut ajouter le rôle décisif joué par la situation héritée de la période préromaine. Les limites de l’application du modèle « centre/périphérie » sont toutefois rapidement atteintes, dans la mesure où il est difficile d’apprécier le degré de dépendance économique de ces espaces par rapport au centre. La démarche mise en œuvre pose en particulier le problème crucial du rôle des agglomérations secondaires dans la structuration du territoire et dans les processus locaux de développement.
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halshs-01839437, version 1 (06-10-2023)

Identifiants

Citer

Frédéric Trément, Florian Baret, Marion Dacko, Jérôme Trescarte, Maxime Calbris, et al.. Towns, roads and development dynamics in the Arverni’s territory in Roman times (Auvergne, France). Regional urban systems in the Roman Empire. Colloque international (Leiden, 23-24 juin 2017), Luuk de Ligt; John Bintliff; Matthew Hobson, Jun 2017, Leiden, Netherlands. pp.128-157, ⟨10.1163/9789004414365_006⟩. ⟨halshs-01839437⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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