Les Écoles en sciences de l'homme : usages indigènes et catégories analytiques - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Revue d'histoire des sciences humaines Année : 2018

Schools in Human Sciences: Indigenous Uses and Analytical Categories

Les Écoles en sciences de l'homme : usages indigènes et catégories analytiques

Olivier Orain

Résumé

This introduction to an issue on "schools" reviews the elaborations and the uses of the category, by distinguishing between spontaneous use and construction effort. It explores (among other things) four separate universes, with little connexions: a specific American functionalist sociology that practised a form of disciplinary history at the end of 1960s / beginning of 1970s (Terry Clark, Edward Tiryakian) and its British emulators (Martin Bulmer) and contenders (Lee Harvey); a set of works by British and American (laboratory) science historians (let us quote Jack Morrell, Gerald Geison, John Servos, Mary-Jo Nye and Kathryn Olseko) who developed the more specific theme of "research schools" between the 1970’s and the 1990’s, a concept which seemed to them the functional unit through which one could study the rise of laboratory sciences (and to a lesser extent field sciences like ecology or geology) in the 19th and at the beginning of the 20th century; the productions of two linguistics historians who especially explored the discriminative value of the category of "school of thought" (Olga Amsterdamska, Christian Puech); and a number of proposals by American and French sociologists (Andrew Abbott, Howard Becker, Jean-Louis Fabiani, etc.) who approached this "school" category with ambivalent feelings. One of the conclusions of this work would be that in today’s (human and social) science history, working seriously on "schools" most of the time means examining operations of (negative or positive) labelling. A possible alternative would be to stick to the literal meaning of the term and to examine the processes of transmission and reproduction implemented by academics or researchers, or still to consider "schools of activity" by following in the footsteps of Samuel Gilmore, who puts the emphasis on "working with" or "working together", rather than the idea of a group gathered around a homogenous doctrine.
Cette introduction à un dossier sur les « écoles » fait le point sur les élaborations et les usages de la catégorie, en distinguant entre recours spontanés et efforts de construction. Il explore (entre autres choses) quatre univers disjoints et fonctionnant en silo : une certaine sociologie fonctionnaliste américaine ayant pratiqué une forme d'histoire disciplinaire à la fin des années 1960 / début des années 1970 (Terry Clark, Edward Tiryakian) et ses émules (Martin Bulmer) ou contempteurs (Lee Harvey) britanniques ; un ensemble de travaux d'historiens des sciences (de laboratoire) anglo-américains (citons Jack Morrell, Gerald Geison, John Servos, Mary-Jo Nye et Kathryn Olseko) ayant développé en interaction dans les années 1970-1990 le thème plus spécifique des « research schools », qui leur semblait l'unité fonctionnelle à travers laquelle on pouvait étudier l'affirmation des sciences de laboratoire (et dans une moindre mesure des sciences de terrain comme l'écologie ou la géologie) au XIXe et au début du XXe siècle ; les productions de deux historiens de la linguistique ayant surtout exploré la valeur de démarcation de la catégorie d'« école de pensée » (Olga Amsterdamska, Christian Puech) ; enfin un certain nombre de propositions de sociologues américains et français (Andrew Abbott, Howard Becker, Jean-Louis Fabiani, etc.) ayant abordé cette catégorie d'« école » avec des sentiments ambivalents. L'une des conclusions de ce travail serait qu'en histoire des sciences (humaines et sociales) aujourd'hui, travailler sérieusement sur des « écoles » revient le plus souvent à examiner des opérations d'étiquetage (en négatif comme en positif). L'alternative possible serait de s'en tenir à la signification littérale du terme et d'examiner les processus de transmission et de reproduction mis en œuvre par des universitaires ou chercheurs. Ou encore de considérer des « schools of activity » en suivant la piste proposée par Samuel Gilmore, qui met en exergue le « faire avec » ou le « faire ensemble », plutôt que l'idée d'un groupe réuni autour d'une doctrine homogène.
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halshs-01828678 , version 1 (03-07-2018)

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Citer

Olivier Orain. Les Écoles en sciences de l'homme : usages indigènes et catégories analytiques. Revue d'histoire des sciences humaines, 2018, Penser par écoles, 32, pp.7-38. ⟨10.4000/rhsh.288⟩. ⟨halshs-01828678⟩
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