@. Bibliographie, . Aldrin, . Ph, and N. Hubé, Devenir les ambassadeurs de l'Europe " Une lecture politique de la première expérience de démocratie délibérative européenne », Politique européenne, pp.195-134, 2011.

@. Bartolini, S. Heritier, A. Rhodes, and M. , New Modes of European Governance An Introduction, Governing in the Shadow of Hierarchy, pp.1-18, 2010.
DOI : 10.1057/9780230306455_1

@. Bellamy, R. Kröger, and S. , Representation and Democracy in the EU: Does one come at the expense of the other?, Journal of European Integration, vol.35, issue.5, 2013.

@. Berny and N. , « Les entrepreneurs de coalition d'ONG à Bruxelles. Une approche diachronique des processus de mobilisation des ressources », Gouvernement et action publique, pp.75-106, 2014.
DOI : 10.3917/gap.141.0075

@. Bezes and . Ph, « État, experts et savoirs néo-managériaux. Les producteurs et diffuseurs du New Public Management en France depuis les années, Actes de la Recherche en Sciences Sociales, pp.16-37, 0193.
DOI : 10.3917/arss.193.0016

@. Biewener, C. Bacqué, and M. , « Empowerment, développement et féminisme : entre projet de transformation sociale et néolibéralisme (dir.) La démocratie participative, Histoire et généalogie, 2011.

@. Bourdieu and P. , « La délégation et le fétichisme politique », Actes de la recherche en sciences sociales, pp.52-53, 1984.

@. Bourdieu, P. Boltanski, and L. , La production de l'id??ologie dominante, Actes de la recherche en sciences sociales, vol.2, issue.2, 1976.
DOI : 10.3406/arss.1976.3443

@. Bouza, G. , and L. , « New Rules, New Players? The ECI as a Source of Competition and Contention in the European Public Sphere, Perspectives on European Politics and Society, vol.13, issue.3, 2012.

@. Bouza, G. , and L. , Participatory Democracy and Civil Society in the EU, Agenda- Setting and Institutionalisation, 2015.

@. Bovens and M. , New Forms of Accountability and EU-Governance, Comparative European Politics, vol.54, issue.3, 2007.
DOI : 10.1093/pa/54.1.102

@. Clarke and J. , In Search of Ordinary People: The Problematic Politics of Popular Participation, Communication, Culture & Critique, vol.39, issue.4, pp.208-226, 2013.
DOI : 10.1215/9780822392255

@. Commission, « Gouvernance européenne : un livre blanc, COM, vol.428, 2001.

@. Cram and L. , The importance of the temporal dimension: new modes of governance as a tool of government, Journal of European Public Policy, vol.14, issue.5, pp.636-653, 2011.
DOI : 10.1111/1468-5965.00324

@. Crespy, A. Ravinet, and P. , « Les avatars du néo-libéralisme dans la fabrique des politiques européennes », Gouvernement et action publique, pp.9-29, 2014.
DOI : 10.3917/gap.142.0009

@. Crombez and C. , « The Democratic Deficit in the European Union. Much Ado about Nothing ? », European Union Politics, pp.101-120, 2003.

@. Dehousse, R. De-schutter, O. Lebessis, N. Paterson, and J. , « Les institutions européennes en quête de légitimité?:légitimité?: nécessité?dnécessité?d'une approche privilégiant la procédure, dir.) La gouvernance dans l'Union europeénne, pp.185-205, 2001.

@. Dufournet and H. , « Quand techniciser c'est faire de la politique " sans le dire " », Gouvernement et action publique, pp.29-49, 2014.
DOI : 10.3917/gap.141.0029

@. Fishkin and J. S. , Democracy and Deliberation: New Directions for Democratic Reform, 1991.

@. Fishkin and J. S. , « A reaction for Notre Europe to Andrew Moravcsik's article », Notre Europe, Etudes et recherches, 2006.

@. Fraser and N. , « Repenser la sphère publique : une contribution à la critique de la démocratie telle qu'elle existe réellement, pp.31-149, 2001.

@. Georgakakis, D. De-lassalle, M. Georgakakis, and D. , « La gouvernance de la gouvernance. La politique du livre blanc et les paradoxes du leadership de la Commission européenne, dir.) « La nouvelle gouvernance européenne, 2007.

@. Gingras and Y. , « Les formes spécifiques de l'internationalité du champ scientifique », Actes de la recherche en sciences sociales, pp.141-142, 2002.

@. Greenwood and J. , the European Citizens??? Initiative and EU Civil Society Organisations, Perspectives on European Politics and Society, vol.39, issue.4, pp.325-336, 2012.
DOI : 10.1111/1468-5965.00324

@. Héritier, A. , and L. D. , Governing in the Shadow of Hierarchy New Modes of Governance in Regulation, (dir.) Governing in the Shadow of Hierarchy, 2010.
DOI : 10.1057/9780230306455_3

@. Hermet and G. , « Un régime à pluralisme limité ? À propos de la gouvernance démocratique », Revue française de science politique, pp.159-178, 2004.

@. Horn, L. Van-apeldoorn, B. Drahokoupil, J. Horn, and L. , « Organic Intellectuals at Work? The Role of the High Level Group of Company Law Experts, dir.) Contradictions and Limits of Neoliberal European Governance : from Lisbon to Lisbon, pp.125-141, 2008.

@. Isernia, P. Fishkin, and J. S. , (dir.) (2014) « Can European elections be deliberative? The 2009 Europolis deliberative poll

@. Isernia, P. Smets, and K. , Revealing preferences: Does deliberation increase ideological awareness among the less well educated?, European Journal of Political Research, vol.85, issue.4, pp.520-540, 2014.
DOI : 10.1017/CBO9780511818691

@. Jobert, B. L-'harmattan, @. Joerges, C. Dehousse, and R. , Le Tournant néo-libéral en Europe, Good Governance in Europe's Integrated Market, 1994.

@. S. Kröger and D. Friedrich, The representative turn in EU studies, Journal of European Public Policy, vol.20, issue.2, 2013.

@. Laurens and S. , Les Courtiers du capitalisme, Milieux d'affaires et bureaucrates à Bruxelles, 2015.
DOI : 10.3917/agon.laure.2015.01

@. Law and J. , Seeing Like a Survey, Cultural Sociology, vol.56, issue.4, pp.239-256, 2009.
DOI : 10.1080/13688799890165

@. Michel and H. , Lobbyistes et lobbying de l'Union européenne. Trajectoires, formations et pratiques des représentants d'intérêts, 2005.

@. Michel and H. , « La « société civile » dans la « gouvernance européenne » », Actes de la recherche en sciences sociales, pp.166-167, 2007.

@. Mudge, S. Vauchez, and A. , Building Europe on a Weak Field: Law, Economics, and Scholarly Avatars in Transnational Politics, American Journal of Sociology, vol.118, issue.2, pp.449-492, 2012.
DOI : 10.1086/666382

@. Neumayer and L. , L'Europe contestée -Espaces et enjeux des positionnements contre l'intégration européenne, dir.), 2008.

@. Neyer and J. , The Justification of Europe. A Political Theory of Supranational Integration, 2012.

@. Peters, G. Pierre, and J. , Governance Without Government? Rethinking Public Administration, Journal of Public Administration Research and Theory, vol.8, issue.2, pp.223-243, 1998.
DOI : 10.1093/oxfordjournals.jpart.a024379

URL : http://jpart.oxfordjournals.org/content/8/2/223.full.pdf

@. Peterson, J. Bomberg, and E. , The Santer era: the European Commission in normative, historical and theoretical perspective, Journal of European Public Policy, vol.6, issue.1, pp.46-65, 1996.
DOI : 10.1007/978-1-349-27507-6

@. Robert and C. , « Les groupes d'experts dans le gouvernement de l'Union européenne. Bilans et perspectives de recherche», Politique européenne, pp.7-38, 2010.
DOI : 10.3917/poeu.032.0007

@. Saurugger and S. , The social construction of the participatory turn: The emergence of a norm in the European Union, European Journal of Political Research, vol.9, issue.4, pp.471-495, 2010.
DOI : 10.4337/9781847200198

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00474676

@. Scharpf and F. , Governing in Europe. Effective and Democratic ?, 1999.
DOI : 10.1093/acprof:oso/9780198295457.001.0001

@. Schmidt and S. , Mutual recognition as a new mode of governance, Journal of European Public Policy, vol.43, issue.5, pp.667-681, 2007.
DOI : 10.1080/13501760701428373

@. Schmidt and S. S. , « Special Issue: Mutual recognition as a new mode of governance, Journal of European Public Policy, vol.14, issue.5, 2007.

@. Smismans and S. , Civil Society and European Governance: From Concepts to Research Agenda, Civil Society and Legitimate European Governance, 2006.
DOI : 10.4337/9781847200198.00007

@. Smismans and S. , New Modes of Governance and the Participatory Myth, West European Politics, vol.12, issue.2, pp.874-895, 2008.
DOI : 10.1017/S0143814X08000822

@. Smith, A. Petiteville, F. Placidi-frot, and D. , Négocier dans l'Union européenne Une pratique fortement institutionnalisée», Négociations internationales, pp.373-394, 2013.

@. Sunstein and C. S. , « The Law of Group Deliberation, Debating Deliberative Democracy, pp.80-101, 2003.

@. Thomas, C. Torbjörn, and L. , The Role of Committees in the Policy-Process of the European Union. Legislation, Implementation and Deliberation, 2007.

@. Topalov and C. , « « Les " réformateurs " et leurs réseaux : enjeux d'un objet de recherche, TOPALOV, C. (dir.) Laboratoires du nouveau siècle. La nébuleuse réformatrice et ses réseaux en France, pp.1880-1914, 1999.

@. Toute-l-'europe, Comment communiquer sur l'Initiative citoyenne européenne, Rapport Final de la Conférence du 29 juin, p.16, 2012.

@. Treib, O. Bähr, H. Falkner, and G. , Modes of governance: towards a conceptual clarification, Journal of European Public Policy, vol.6, issue.1, pp.1-20, 2007.
DOI : 10.1080/135017697344118

@. Vauchez and A. , L'Union par le droit. L'invention d'un programme institutionnel pour l'Europe, 2013.
DOI : 10.3917/sava.023.0027

@. Young and I. M. , Debating Deliberative Democracy, Activist Challenges to Deliberative Democracy, pp.102-120, 2006.