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Article dans une revue Magic, Ritual, and Witchcraft Année : 2010

God’s Names and their Uses in the Books of Magic attributed to King Solomon

Résumé

The use of words or powerful names is one of the invariants of the magical practice since the Antiquity. However, in the Middle Ages, their use, and in particular that of the divine names, holds a central place in the various rituals prescribed by the Latin texts of spiritual or ritual magic attributed to Solomon, whatever the origin (Hebraic, Arabic, Greek or Latin) they have. Revealed by God Himself a long time ago and transmitted by a long chain of authorities, these names are conceived as the best means, for the person who knows them and who deserves to use them, to take advantage of the unlimited power of God, which is absolutely necessary to force the evil spirits to obey the will of the magician and thus to invert the natural order. By considering a corpus of about ten texts of ritual magic (of which the famous Clavicula Salomonis) for the greater part unpublished, this article proposes for the first time a quantitative and qualitative analysis of the use of God’s names in this literature. The variety of names which are used is considerable and greatly exceeds the list of names considered as canonical in Christendom. Their sacred nature is so strong that texts sometimes require from the scribe to respect specific conditions to copy them. Moreover, these names are used both in written works (on various supports) and in oral ones, either to “exorcise” and cleanse objects necessary to a good behavior of the magical experimentum, or to “conjure” and “bind” the devils and thus force them to appear in kindly shapes. If certain texts (such as the Liber Razielis and its appendices) allow the Latin Christians to reach a minimal knowledge of the Jewish speculations on Schem ha-meforasch ‒ God’s unpronounceable name ‒ based on the combinations of the letters of the Hebrew alphabet, however this linguistic background remains very widely demotivated for them.
L’emploi de mots ou de noms efficaces est l’un des invariants de la magie depuis l’Antiquité. Toutefois, au Moyen Âge, leur usage, et en particulier celui des noms divins, tient une place centrale dans les différents rituels prescrits par les textes latins de magie spirituelle attribués à Salomon, qu’ils soient d’origine hébraïque, arabe, grecque ou latine. Révélés par Dieu Lui-même en des temps anciens, ces noms sont conçus comme le meilleur moyen, pour celui qui en a connaissance et qui est digne de les utiliser, de profiter de la puissance sans limite de Dieu, nécessaire pour contraindre les démons à se soumettre à la volonté du magicien et à inverser ainsi l’ordre naturel. En prenant pour corpus une dizaine de textes de magie rituelle (dont la fameuse Clavicula Salomonis) pour la plupart inédits, cet article propose pour la première fois une analyse à la fois quantitative et qualitative de l’emploi des noms de Dieu dans cette littérature. La variété de noms utilisés apparaît ainsi considérable et dépasse de loin la liste des noms considérés comme canoniques en chrétienté. Leur sacralité est telle que les textes réclament parfois du scribe des conditions spécifiques pour qu’ils puissent être copiés. Par ailleurs, ces noms sont utilisés aussi bien à l’écrit (sur différents supports) qu’à l’oral, soit pour « exorciser » et purifier les objets nécessaires à la bonne tenue de l’experimentum, soit pour « conjurer » et « lier » les démons et les forcer ainsi à apparaître sous des formes bénignes. Si certains textes (comme le Liber Razielis et ses annexes) permettent aux chrétiens latins d’accéder à une connaissance minimale des spéculations juives sur le Schem ha-meforasch, le nom imprononçable de Dieu, liées aux combinaisons des lettres de l’alphabet hébreux, cet arrière-plan linguistique reste cependant pour eux très largement démotivé.
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Dates et versions

halshs-01742084, version 1 (23-03-2018)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-01742084 , version 1

Citer

Julien Véronèse. God’s Names and their Uses in the Books of Magic attributed to King Solomon . Magic, Ritual, and Witchcraft, 2010, 5 (1), pp.30-50. ⟨halshs-01742084⟩

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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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