Rituels bouddhiques de pouvoir et de violence : La figure du tantriste tibétain - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Ouvrages Année : 2013

Rituels bouddhiques de pouvoir et de violence : La figure du tantriste tibétain

Nicolas Sihlé

Résumé

Violence occupies a paradoxical place in Tibetan tantric Buddhism. Although the ethical imperative of not harming beings is absolutely central, there is also a darker face to tantric ritual activity, a face of power and violence: the repelling and destruction of harmful agents. An entire ritual machinery is deployed to ward off or kill hostile demons, or sometimes "enemies" of indeterminate nature — agressive magic is not absent. Wrathful protective deities are summoned to kill, to beat, to reduce to pieces... How can we understand that this violent modality can occupy quite an important place in certain Buddhist contexts? The question is all the more intriguing that there exists a type of Tibetan religious specialist that is strongly associated with this ethically problematic side of ritual activity: the ngakpa (sngags-pa), or tantrist. As opposed to the monk, this specialist of tantric rituals does not take monastic vows, and lives as a householder. Tantrists typically constitute patrilineal family lineages, with descent, not renunciation, as a key structuring feature of their socioreligious universe. How are we to understand that a Buddhist religious specialist is associated with a specialization in violent rituals? In order to answer this question, this book takes us to a village community of tantrists situated in the Himalayan borderlands of the Tibetan cultural area, in a high valley of northern Nepal. The anthropological examination of these specialists and their society, of their rituals and their moral dilemmas, and of the contrasts between tantrists and their monastic counterparts, enables to identify elements of larger (social, religious, moral) coherence underlying the association of tantrists with rituals of violence. This substantial contribution to the anthropology of Tibetan Buddhism brings new insights to our thinking on ritual violence and exorcism. Through the analysis of the duality of the monk and the tantrist, and of the associated polarity of moral purity vs. ritual power, it also contributes to the anthropology of complex religious fields marked by the coexistence of different forms of religious specialization. Finally, it also engages in a sustained reflection on a properly anthropological approach to the textual component (such as the ritual manuals) of this local religious sphere.
La violence occupe une place paradoxale dans le bouddhisme tantrique tibétain. Alors que l’impératif éthique de ne pas nuire aux êtres est absolument central, l’activité rituelle comporte une face beaucoup plus sombre, une face de pouvoir et de violence : celle du repoussement et de la destruction du mal. Toute une machinerie rituelle est déployée pour écarter ou tuer des démons hostiles, voire des « ennemis » aux contours vagues – la magie noire n’est pas absente. De terribles divinités protectrices sont incitées à tuer, à battre, à réduire en morceaux… Comment comprendre l’importance de cette modalité violente dans le contexte bouddhique ? La question est d’autant plus intrigante qu’il existe un type de spécialiste religieux tibétain fortement associé à ce versant problématique du domaine rituel : le ngakpa, ou tantriste. Contrairement au moine, ce religieux spécialisé dans les rituels tantriques ne prononce pas de voeux monastiques. Qui sont les tantristes, et comment comprendre qu’un spécialiste bouddhique soit associé à l’exercice de rituels violents ? Pour répondre à cette interrogation, l’auteur nous fait découvrir une communauté villageoise de tantristes située dans la bordure himalayenne du monde tibétain, dans une haute vallée du nord du Népal. Le regard anthropologique porté sur ces religieux et leur société, sur leurs rituels et leurs questionnements éthiques permet de faire émerger des éléments de cohérence qui sous-tendent l’association des tantristes à des rituels de violence. Cette contribution importante à l’anthropologie du bouddhisme tibétain apporte un éclairage nouveau pour penser la violence de l’exorcisme et, à travers la dualité du moine et du tantriste, les champs religieux marqués par la présence de différentes formes de spécialisation religieuse.
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-01662627 , version 1 (13-12-2017)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-01662627 , version 1

Citer

Nicolas Sihlé. Rituels bouddhiques de pouvoir et de violence : La figure du tantriste tibétain. Brepols Publishers, 152, 2013, Bibliothèque de l'Ecole des Hautes Etudes, Sciences Religieuses. ⟨halshs-01662627⟩
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