Leo Strauss: neo-conservative filiation or philosophical conservatism
Leo Strauss, filiation néoconservatrice ou conservatisme philosophique ?
Résumé
This article examines how Leo Strauss’s redevelops the terms of the dispute between the ancients and the moderns, siding with the former against the latter, whom he accuses of having ruined the philosophical tradition and thereby precluding any possibility of an authentically philosophical life. Though it may easily be taken for the work of an erudite commentator, Strauss’s oeuvre is actually animated by an authentic intellectual undertaking, at once theoretical and practical, in which a critique of modernity and a diagnosis of modern nihilism play a decisive part. So it may be understood as a form of “philosophical conservatism”, a designation which this article seeks to characterize and which renders at once possible and tenuous his supposed affiliation to current neo-conservative ideological positions in the United States.
Cet article examine à quel titre l’oeuvre de Leo Strauss pose à nouveaux frais les termes de la querelle des Anciens et des Modernes, en optant pour les premiers contre les seconds, accusés d’avoir ruiné la tradition philosophique et par suite, d’interdire toute possibilité d’une vie authentiquement philosophique. Si elle peut aisément passer pour celle d’un commentateur érudit, l’oeuvre straussienne se trouve en réalité animée par un authentique projet intellectuel, à la fois théorique et pratique, dans lequel la critique de la modernité et le diagnostic sur le nihilisme moderne jouent un rôle décisif. Ainsi peut-elle être comprise sous la désignation de « conservatisme philosophique », désignation que l’article s’attache à caractériser et qui rend à la fois possible et délicate son affiliation aux positions de l’idéologie néoconservatrice aux
États-Unis.
Origine :
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