A. S. Huberman-b, Proceedings of the 2010 IEEE/WIC/ACM International Conference on Web Intelligence and Intelligent Agent Technology, vol.1, pp.492-499, 2010.

. Bastard-i, M. Bourreau, S. Maillard, and . Moreau-f, « De la visibilité à l'attention : les musiciens sur Internet, vol.175, pp.19-42, 2012.

B. Mellet-k, Promouvoir les oeuvres culturelles. Usages et efficacité de la publicité dans les filières culturelles. Ministère de la Culture -DEPS, 2012.

B. Mellet-k, « Shaping consumers' online voices, 2016.

, Algorithmic cultures. Essays on meaning, performance and new technologies, pp.97-117

M. Bourreau, . Moreau-f, and P. Senellart, « La diversité culturelle dans l'industrie de la musique enregistrée en France, Culture Études, vol.5, 2003.

. Brynjolfsson-e, J. H. Yu, and . Simester-d, « Goodbye Pareto principe, hello long tail. The effect of search costs on the concentration of product sales, Management Science, vol.57, issue.8, pp.1373-1386, 2011.

. Celma-o and . Cano-p, « From hits to niches? Or how popular artists can bias music recommendation and discovery, 2008.

C. J. Mayzlin-d, « The effect of word of mouth on sales, Journal of Marketing Research, vol.43, pp.345-54, 2006.

. Donnat-o, Les pratiques culturelles des Français à l'ère numérique, 2008.

. Donnat-o, « Évolution de la diversité consommée sur le marché de la musique enregistrée, Culture Études, vol.4, 2007.

. Eriksson-m, . Fleischer-r, . Johansson-a, P. Snickars, and . Vonderau-p,

. Spotify-teardown, Inside the black box of streaming music. Cambridge (Ma)

. Fleder-d and . Hosanagar-k, « Blockbuster Culture's Next Rise or Fall: The Impact of Recommender Systems on Sales Diversity, Management Science, vol.55, issue.5, pp.697-712, 2009.

. R. Galloway-a, The interface effect, 2012.

. Gillespie-t, « #trendingistrending: when algorithms become culture, Algorithmic Cultures: Essays on Meaning, Performance and New Technologies, pp.52-75, 2016.

. Gilliotte-q, « L'expérience des biens culturels en régime numérique, 2019.

. N. Hagen-a, « The playlist experience. Personal playlists in music streaming services, vol.38, pp.625-645, 2015.

. N. Hagen-a, « The metaphors we stream by. Making sense of music streaming, First Monday, vol.21, p.3, 2016.

. W. Hanrahan-n, « La découverte musicale en régime numérique, 2016.

. Hennion-a, . Maisonneuve-s, and . Gomart-e, Figures de l'amateur. Formes, objets, pratiques de l'amour de la musique aujourd'hui, 2000.

. Karakayali-n, B. Kostem, and . Galip-i, « Recommendation systems as technologies of the self. Algorithmic control and the formation of music taste, Theory, Culture and Society, vol.35, issue.2, pp.3-24, 2018.

. Karpik-l, L'économie des biens singuliers, 2007.

J. A. Konstan and J. Riedl, « Recommender systems. From algorithms to user experience, User Modeling and User-Adapted Interaction, vol.22, issue.2, pp.101-123, 2012.

. Lash-s, Power after hegemony. Cultural studies in mutation? », Theory, vol.24, pp.55-78, 2007.

. L. Lazarsfeld-p and . Katz-e, Influence personnelle. Ce que les gens font des médias, 2008.

. Louail-t and . Barthelemy-m, Headphones on the wire, 2017.

. Maillard-s, Information et consommation de biens culturels à lre numé-rique. Contributions empiriques sur le marché de la musique, 2015.

. Melançon-l, « La Nubémorphose des pratiques de consommation musicale. Le cas des plateformes de diffusion musicale en continu, 2015.

O. Sense and . Labs,

J. W. Morris, « Curation by code. Infomediaries and the data mining of taste, European Journal of Cultural Studies, vol.18, pp.446-463, 2015.

O. De and L. A. Musique, « Indicateurs de la diversité musicale dans le paysage radiophonique, 2015.

P. F. , Black box society. The Secret Algorithms That Control Money and Information, 2016.

J. Prag and J. Casavant, « An Empirical Study of the Determinants of Revenues and Marketing Expenditures in the Motion Picture Industry, Journal of Cultural Economics, vol.18, pp.217-235, 1994.

. Prey-r, « Nothing personal: algorithmic individuation on music streaming platforms, Culture & Society, vol.40, issue.7, pp.1089-1100, 2018.

. Roueff-o, « Faire le jazz : la coproduction de l'expérience esthétique dans un jazz-club, vol.88, pp.67-93, 2002.

M. Salganik, . S. Dodds-p, and . J. Watts-d, Experimental Study of Inequality and Unpredictability in an Artificial Cultural Market, pp.854-856, 2006.

. Seaver-n, « Captivating Algorithms. Recommender Systems as Trap », 2019.

. Senecal-s and J. Nantel, « The influence of online product recommendations on consumers' online choices, Journal of Retailing, vol.80, issue.2, pp.159-169, 2004.

, Algorithmic cultures. Essays on meaning, performance and new technologies, 2016.

. Sharma-a, J. M. Hofman, and J. W. Duncan, « Estimating the Causal Impact of Recommendation Systems from Observational Data, Proceedings of the Sixteenth ACM Conference on Economics and Computation -EC '15, pp.453-470, 2015.

, « Économie de la production musicale -Édition, SNEP, 2018.

S. J. , The mp3 as a cultural artifact, vol.8, pp.825-842, 2006.

. Stirling-a, « A general framework for analysing diversity in science, technology and society, Journal of the Royal Society Interface, vol.4, pp.707-719, 2007.