The second-person pronoun across genres - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Recherches Anglaises et Nord Americaines Année : 2017

The second-person pronoun across genres

Résumé

The idea behind this article comes from an observation: the second-person pronoun seems to be more and more used today across various discursive genres. The focus here is on “non interactive” genres in which a potential reciprocity of positions in the addresser/addressee dyad is impossible. A closer look is taken at those that make the “situation of address” that is inherent in all genres particularly visible through the use of “you”, whereby the presence of the reader/audience is acknowledged and intersubjectivity made visible. The aim is to show that although the diverse communicative genres under study (ads, political slogans, tweets, fiction, etc.) have different pragmatic goals, the second-person pronoun tends to generate similar effects as it simulates a relationship with the addressee through the adoption of a (fake) conversational mode, with the aim of attracting readers’ attention and trust, often entailing a change of perspective and focalisation. The article highlights the strength of the second-person pronoun whose versatile reference is exploited in genres, especially since it seems to undermine strict genre classifications, but also the potential risk-taking of such an involving and transgressive strategy.
Cet article est né d’un constat : l’utilisation en apparence de plus en plus fréquente aujourd’hui du pronom de seconde personne dans divers genres discursifs. Les genres à l’étude concernent ceux dans lesquels la dyade I/you (destinateur / destinataire) ne peut être réciproque. L’attention se porte ici sur les discours qui mettent en évidence, à travers l’utilisation du pronom de seconde personne, la présence du lecteur/de l’auditoire, rendant de ce fait une forme d’intersubjectivité particulièrement visible. Le but de cet article est de montrer qu’aussi variés que soient les buts pragmatiques de la communication dans la publicité, les slogans politiques, les tweets ou en fiction par exemple, le pronom de seconde personne tend à générer des effets similaires : adoptant un mode faussement conversationnel, il entraîne un changement de perspective et de focalisation dont le but est d’attirer l’attention et la confiance du destinataire. Cet article montre à la fois la force pragmatique du pronom dont la référence versatile est dûment exploitée dans les divers genres, surtout qu’il semble pouvoir troubler les démarcations génériques habituelles, et le risque encouru par l’utilisation d’une telle stratégie d’implication et de transgression.

Domaines

Linguistique
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

halshs-01629090 , version 1 (07-04-2021)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-01629090 , version 1

Citer

Sandrine Sorlin. The second-person pronoun across genres. Recherches Anglaises et Nord Americaines, 2017, Discourse, Boundaries and Genres in English Studies: an Assessment, 50, pp.135-148. ⟨halshs-01629090⟩
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