The art of decorating (transforming) one's body since Prehistoric times, more specifically since Mesolithic. Or « A strange weave of space and time » (Walter Benjamin 1931, 35). - HAL Accéder directement au contenu
Communication dans un congrès Année : 2015

The art of decorating (transforming) one's body since Prehistoric times, more specifically since Mesolithic. Or « A strange weave of space and time » (Walter Benjamin 1931, 35).

L'art de transformer son corps depuis la préhistoire, plus particulièrement depuis l'époque Mésolithique. "Un tissage étrange d'espace et de temps". (Walter Benjamin 1931, 35)

Résumé

« Man in his natural state is a pure spirit as he is distinct from the animal precisely in that he has a culture » (Leiris 1951, 30). The body transformation techniques are multiple: tattoo, scarification, piercing, implants, painting, etc. Motif variation from a region to another attests of a real « territory », a specialization of visible skin-area of an individual as a member of a community or a specific cultural group. Prehistoric paintings and carvings from Late Mesolithic or Early Neolithic show a multitude of details such as corporal modifications/alterations and ornamental clothing that appear very similar to populations from modern times and even to traditional cultures. In this way, they seem to confirm the hypothesis of a perenniality (unchanging) in the art (construction) of being a man in these societies since Mesolithic, even since Paleolithic until the early of twentieth century.
Le corps est l'" instrument général de la compréhension du monde ", disait Maurice Merleau- Ponty (1945 : 272) et c'est sans doute pourquoi "chaque société, avec son propre style, s'est efforcée de lui (le corps) donner une réponse particulière" (...) Les techniques de transformer le corps sont variées : tatouage –scarifications-piercing- implants, peinture... La variation des motifs d’une région à une autre atteste d’un véritable « territoire », d’une spécialisation de l'espace-peau visible d'un individu en tant que membre d'une communauté ou d'un groupe culturel spécifique. Les peintures / gravures préhistoriques de la fin du Mésolithique- début Néolithique présentent une multitude de détails : modifications corporelles, parures— vêtements fort semblables aux populations subactuelles voire de culture traditionnelles et paraissent établir (confirmer) l’hypothèse d'une pérennité (invariant) dans l'art (la construction) d'être un homme dans ces sociétés depuis le Mésolithique voire depuis le Paléolithique jusqu'au début du 20ème siècle
Fichier principal
Vignette du fichier
F. Bouvry 2015 Ninth International Conference on the Mesolithic in Europe .pdf ( 7.35 Mo ) Télécharger
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

halshs-01589523, version 1 (18-09-2017)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-01589523 , version 1

Citer

Florence Bouvry. The art of decorating (transforming) one's body since Prehistoric times, more specifically since Mesolithic. Or « A strange weave of space and time » (Walter Benjamin 1931, 35). . Meso 2015 The ninth international conference on the mesolithic uin Europe., Sep 2015, Belgrade, Serbia. ⟨halshs-01589523⟩
208 Consultations
560 Téléchargements
Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
comment ces indicateurs sont-ils produits

Partager

Gmail Facebook Twitter LinkedIn Plus