D. Mons-n and . Suchaut-b, « Inégalités sociales entre élèves et organisation des systèmes éducatifs : quelques enseignements de l'enquête PISA, 2004.

F. L. École, O. Paris, S. Jacob, and . B. Ganzeboom-h, « A New International Socio-Economic Index (ISEI) of Occupational Status for the International Standard Classification of Occupations 2008 (ISCO-08) Construct with Data from the ISSP, presented at the Annual Conference of International Social Survey Program, 2002.

G. D. Maurin-É, « Origine sociale et destinées scolaires. L'inégalité des chances devant l'enseignement à travers les enquêtes Formation-Qualification Professionnelle, pp.81-121, 1970.

G. D. Maurin-É, « The Effect of Overcrowded Housing on Children's Performance at School », Journal of Public Economics, vol.89, pp.5-6, 2005.

G. N. Huillery-e, 2016, « Track Choice and Socio-Economic Origin: Measuring and Explaining Academic Inhibition, LIEPP Policy Brief, vol.23, pp.1-8

H. D. Stringfield-s, H. A. Stoll-l, and . Mackay-t, « School and System Improvement: A Narrative State-of-the-Art Review, pp.257-281, 2014.

L. Donné and N. , European Variations in Socioeconomic Inequalities in Students' Cognitive Achievement: The Role of Educational Policies, European Sociological Review, vol.37, issue.3, pp.329-343, 2014.
DOI : 10.1016/S0883-0355(03)00016-8

L. N. Bressoux-p, 2016, « Does Amotivation Matter more than Motivation in Predicting Mathematics Learning Gains ? A Longitudinal Study of Sixth-Grade Students in France, Contemporary Educational Psychology, pp.44-45

M. D. Dans and J. Besse, Distribution sociale des facteurs d'efficacité des collèges École efficace : de l'école primaire à l'Université, Paris, Association pour favoriser une école efficace, pp.81-91, 1995.

M. D. Lambert-m, « La dégradation de l'équité de l'école française dans les années, pp.85-100, 2000.

M. Ch and . Baye-a, Quels apports des données PISA pour l'analyse des inégalités scolaires ? Rapport pour le Conseil national d'évaluation du système scolaire : [en ligne, 2015.

M. Ch, « Composition académique et sociale des établissements, efficacité et inégalités scolaires : une comparaison internationale », Revue française de pédagogie, pp.55-66, 2008.

O. V. Turati-g, « What are the Causes of Educational Inequalities and of their Evolution over Time in Europe? Evidence from PISA », Education Economics, pp.3-24, 2015.

S. W. Zoido-p and . S. Cogan-l, Schooling Matters: Opportunity to Learn in PISA 2012, pp.10-1787, 2014.

T. , D. Dans, C. Beduwe, M. Bruyère, T. Couppie et al., « Ségrégations socio-spatiales et inégalités scolaires, 2011.

G. , Y. Grelet, P. Lemistre, and P. Werquin, Les nouvelles ségrégations scolaires et professionnelles. XVIII es journées d'étude sur les données longitudinales dans l'analyse du marché du travail, pp.93-104, 2011.