Paternalism and the public household. On the domestic origins of public economics - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2017

Paternalism and the public household. On the domestic origins of public economics

Résumé

The ancient Greek conception of oikonomia is often dismissed as irrelevant for making sense of the contemporary economic world. In this paper, I emphasise a tread that runs through the history of economic thought connecting the oikos to modern public economics. By conceptualising the public economy as a public household, Richard A. Musgrave (1910-2007) set foot in a long tradition of analogy between the practically oriented household and the state. Despite continuous references to the domestic model by major economists throughout the centuries, the analogy has clashed with liberal values associated with the public sphere since the eighteenth century. Musgrave's conceptualization of public expenditures represents one episode of this continuing tension. His defence of merit goods, in particular, was rejected by many American economists in the 1960s because it was perceived as a paternalistic intervention by the state. I suggest that the accusation of paternalism should not come as a surprise once the ‘domestic’ elements in Musgrave's conceptualisation of the public sector are highlighted. I develop three points of the analogy in Musgrave's public household (the communal basis, a central direction, and consumption to satisfy needs) which echo recurring patterns of thought about the state.
On admet souvent que la définition originale de l'économie - oikonomia : les lois de la gestion domestique - n'est pas pertinente pour le monde économique moderne. Dans cet article, je tisse un fil dans l'histoire de la pensée économique qui connecte l'oikos à l'économie publique moderne. En conceptualisant l'économie publique comme un ménage (household), Richard A. Musgrave (1910-2007) s'inscrit, en partie sans le savoir, dans une longue tradition d'analogie entre le ménage et l'État. Malgré les références continuelles au modèle domestique par des économistes et des penseurs politiques à travers les siècles, l'analogie se heurte aux valeurs libérales associées à la sphère publique depuis le XVIIe siècle. La théorisation des dépenses publiques de Musgrave représente un épisode de cette tension continuelle. C'est le cas en particulier de son concept de besoin méritoire (besoin sous tutelle) qui a été rejeté par plusieurs économistes américains dans les années 1960, parce qu'il légitimait des interventions paternalistes de l'État. Or, l'accusation de paternalisme n'est guère surprenante lorsqu'on met au jour les éléments ‘domestiques’ de la conceptualisation musgravienne du secteur public. Je développe trois points de l'analogie présents dans la conceptualisation du ménage public de Musgrave (la base communautaire, une direction centrale, la consommation pour satisfaire des besoins) qui font écho à des modes de conceptualisation de l'État récurrents dans la pensée politique et économique occidentale.
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Dates et versions

halshs-01560189 , version 1 (11-07-2017)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-01560189 , version 1

Citer

Maxime Desmarais-Tremblay. Paternalism and the public household. On the domestic origins of public economics. 2017. ⟨halshs-01560189⟩
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