J. Bricmont, Intellectual Impostures: Postmodern Philosopher's Abuse of Science, 1998.

R. Debray, God: an Itinerary, p.280, 2004.

F. Boespflug, F. Dunand, and J. Willaime, Croire, au sens religieux du terme, c'est avant tout voir, ou plutôt faire naître un sens dans ce qui paraît en être dépourvu. La croyance devient alors une force qui permet de construire son existence et en même temps d'agir efficacement pour les autres. Qu'on attribue cette force à une entité extérieure à soi est peut-être illusoire ; l'histoire des religions n'a pas à en décider, Pour une mémoire des religions, p.31, 1996.

, The English text refers to "religious studies, vol.1720, 2005.

, Avènement du fait religieux et pratiques de laïcité dans l'enseignement, A better translation could be: integrating Republic into religion, p.9, 2006.

. Kintzler, L. Qu'est-ce-que, and . Laïcité, Kintzler defends a non-rousseauist and non-contractualist conception of laïcité, She is rather inspired by Nicolas de Condorcet, vol.67

P. Pettit, Republicanism: A Theory of Freedom and Government, 1999.

J. Szymanek, Stosunki wyznaniowe we wspó?czesnej Polsce: elementy prawa i praktyki" (Confessional Relations in Today's Poland: Elements of Law and Practice), 2005.

S. Urbanski, La démocratisation des contenus d'enseignement à l'école publique en Pologne: essai d'analyse des justifications politiques des réformes scolaires à la sortie du communisme, Education et Sociétés. Revue internationale de sociologie de l'éducation, p.27, 2011.

, Rozporz?dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczania do Freedom to Hold or Not to Hold Group Beliefs 18

, u?ytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podreczników oraz cofania dopuszczenia (Ministry of Education decree about authorization and withdrawing authorization to use teaching programs and textbooks, 2004.

. Kawalec, Problemy obfito?ci, p.14

K. Fia?kowski, Uwagi o projekcie rozporz?dzenia MEN w sprawie dopuszczania do u?ytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podr?czników oraz cofania dopuszczenia, 29 grudzie? 2008" (Remarks on Ministry of Education decree about authorization and withdrawing authorization to use teaching programs and textbooks, Fia?kowski is member of the Polish Academy of Skills Commission on Schoolbooks Evaluation, 2008.

S. S?awi?ski, Wywiad na temat reform programowych" (Interview about curricula reforms) Nowa Szko?a, 1991.

, For another attempt to grasp the issues raised by the distinction between positive and negative liberty, see

C. Taylor, What's Wrong with Negative Liberty?, Charles Taylor's Philosophical Papers, 1985.

T. S. Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions, 1962.

, This notion is drawn from Margaret Gilbert, 1989.

M. According and . Beller, A similar analysis is made by Gilbert on the example of the recent discovery of ulcer bacteria, see Margaret Gilbert, Sociality and Responsibility: New Essays on Plural Subject Theory, pp.37-49, 1999.

A. Bouvier, Individual Beliefs and Collective Beliefs in Sciences and Philosophy: The Plural Subject and the Polyphonic Subject Accounts: Case Studies, vol.34, pp.382-407, 2004.

M. Gilbert, A Theory of Political Obligation: Membership, Commitment, and the Bonds of Society, p.66, 2006.

. Bouvier, Joint Commitment, Coercion and Freedom in Science. Conceptual Analysis and Case Studies, The social sciences and democracy, p.153, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/ijn_01081452

. About-positive-liberty and . Berlin, His argument is that institutions of power (State, Church...) often decide what should be the "true goal of man

, Cécile Laborde tries to evaluate the feasibility of Pettit's theory of liberty regarding secularism in French public schools, Critical Republicanism : The Hijab Controversy and Political Philosophy, 2008.

D. Borne, Enseigner les dimensions religieuses des cultures à l'école laïque?, vol.340, p.18, 2007.

D. Borne, Pourquoi parler du fait religieux ?" in Jean-Marie Husser, Religions et modernité (Versailles: Centre Régional de la Documentation Pédagogique, p.20, 2004.

. Ibid, , p.21

, Above-mentioned Council of Europe recommendation also advises the consultation of religious representatives

, L'enseignement des religions à l'école laïque, p.15, 2003.

R. Nouailhat, Enseigner les religions au collège et au lycée: 24 séquences pédagogiques (Besançon: Centre Régional de la Documentation Pédagogique, 1999.

M. Estivalèzes, Sagesses et religions du monde, classe de 6ème. Cahier de travaux pratiques, p.3, 2001.

M. Estivalèzes, Les lieux du sacré, classe de 4ème. Cahier de travaux pratiques, p.13, 2010.

K. Azmoudeh, C. Becker, M. Lasseur, N. Toye, A. Van-den-kerchove et al., , p.92, 2009.

B. Legris, séance pédagogique in Faits religieux et laïcité aujourd'hui (Versailles: Centre Régional de la Documentation Pédagogique et Institut Européen en Sciences des Religions, p.1, 2006.

, From three libraries: the Biblioteka Jagiello?ska

L. Mrozewicz and R. ?wiegocki, Historia, p.170, 2002.

T. Ma?kowski and J. Rze?niowiecki, Historia i spo?ecze?stwo, p.164, 2001.

M. Pietracha, I. Historia, and . Warszawa, , p.19, 2001.

K. Polek and M. Wilczy?ski, Historia. Z pegazem, p.158, 2002.

A. Wo?osik, Historia. Opowiem Ci ciekaw? histori?, p.127, 1999.

D. Granoszewska-babia?ska, T. Izdebski, D. Ostapowicz, and S. Suchodolski, Historia. Dzieje kultury, pp.168-169, 2004.

R. Lolo, A. Pie?kowska, and R. Towalski, Historia wokó? nas, p.99, 2009.

K. Przybysz, W. Jakubowski, and M. W?odarczyk, Historia dla gimnazjalistów, p.101, 2000.

T. Ma?kowski and J. Rze?niowiecki, Historia I (Gda?sk: Gda?skie Wyd. O?wiatowe, p.148, 2000.

K. Starczewska and ?. Staro?ytny, Warszawa: Wyd. Szkolne PWN, p.121, 1999.

W. Andrzej and M. Wójcik, Historia I: Staro?ytno??, p.127, 2002.

P. ?mudzki, Historia: Staro?ytno??, ?redniowiecze (Warszawa: Stentor, 2005): 104. Freedom to Hold or Not to Hold Group Beliefs 21

A. Krzyszowska and A. Wypustek, Historia: Staro?ytno??, 2002.

M. Kosznicki, S. Kotarski, J. Pudliszewski, and I. Historia, , 2002.

, Not mentioning Jesus could be interpreted as an anti-religious stance

E. Wipszycka, Historia dla Maturzysty. Staro?ytno?? (Warszawa: Wyd. Szkolne PWN, 2004.

, Historia (Warszawa: Muza Szkolna, 2000.

E. Wipszycka, Historia: Staro?ytno?? (Warszawa: Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, 1985.

J. Adamski, L. Chmiel, and A. Syta, Czasy, ludzie, wydarzenia. Cz, vol.1, 1981.

M. Notably and . Estivalèzes, Les religions dans l'enseignement laïque, 2005.

J. Willaime, Le retour du religieux dans la sphère publique: vers une laïcité de reconnaissance et de dialogue, 2008.