Evaluation of a blended language learning environment in a French university and its effects on second language acquisition - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue ASp - La revue du GERAS Année : 2011

Evaluation of a blended language learning environment in a French university and its effects on second language acquisition

Résumé

This article sets out to describe and analyse an ongoing research project concerning a blended language learning programme for first-year Business English undergraduate students preparing a degree in Languages and International Trade at Nantes University, France (660 enrolled students). The paper investigates whether the blended language learning system results in measurable improvements in second language acquisition. It examines how task-based teaching and learning fit into the system and focusses on the impact of using a learning platform on task conception and organisation, and on learner motivation and involvement. Results concerning the evaluation of the system – language assessment, user satisfaction, effectiveness of the system through questionnaires, pre- and post-tests, drop-out rates etc. – are presented and discussed. They rather indicate that linguistic levels have improved for 35% of a sample of students participating in the blended learning programme, however further research needs to be undertaken to determine the specific causes of this improvement.
Cet article propose la description et l’analyse d’un projet de recherche en cours au niveau licence en LEA (commerce international) à l’Université de Nantes et concerne 660 étudiants. Nous nous proposons dans cet article d’analyser l’impact de ce dispositif sur la conception et l’organisation des apprentissages et sur la motivation et l’implication des étudiants. Les données recueillies pour l’évaluation par questionnaires, entretiens, pré-tests et post-tests, mesure du taux d’abandon, portent sur la satisfaction des utilisateurs, le niveau en langue, l’efficacité et la fiabilité du dispositif. Elles sont présentées et commentées. Le travail d’évaluation du dispositif montre un développement positif du niveau linguistique pour 35 % des étudiants qui se sont impliqués dans ce projet d’apprentissage hybride. À ce stade cependant il est nécessaire de poursuivre le travail de recherche pour déterminer les causes de cette progression, ce qui est prévu.

Dates et versions

halshs-01470794 , version 1 (17-02-2017)

Identifiants

Citer

Julie Mcallister, Marie-Françoise Narcy-Combes. Evaluation of a blended language learning environment in a French university and its effects on second language acquisition. ASp - La revue du GERAS, 2011, 59, ⟨10.4000/asp.2250⟩. ⟨halshs-01470794⟩
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