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Chapitre d'ouvrage Année : 2016

The Israelite Consistory of Paris* and butchering (1900-1920)

Le consistoire israélite de Paris et l’activité de boucherie (1900-1920)

Résumé

During the first decades of the 20th century, shortly after the 1905 passing of the law separating church and state, the ACIP was called upon to take over the administration and financial organization of the large Paris Jewish community. About 48,000 of France’s 80,000 Jews lived in Paris or its suburbs at the turn of the century. Repeated fraudulent procedures in ritual slaughter discovered by the butchery control board deeply shocked clients seeking to observe kashrut. Moreover, owners of (Jewish) butcher shops and delicatessens who evaded the monthly tax imposed on their trade but which most of their counterparts paid, harmed the financial interests of the Jewish community for whom the butchery tax was an important source of revenue. Relations between Jewish religious authorities and (Jewish) butchers and delicatessen owners, but also their clients deteriorated as a result of wariness and suspicions about the true nature of how truly kosher were available meat products. The fines imposed by the Consistory to halt fraudulent practices showed little efficiency. Moreover, the pressure levelled by the Russian-Polish (Jewish) immigrant community about how shehita was practiced, and also their denunciation of the lax observance of shabbat by food merchants, but also the competition in the field of animal slaughter prompted the Consistory in overhauling the כשר butchery service towards greater respect for conformity with ritual rules. These changes were accompanied by an increase in community taxes on kosher products. But fraud and sanctions alternated without offering a real solution. The Consistory then modified its strategy. The state law of August 1, 1905 on the repression of fraud in the sale of merchandises and falsification of foodstuffs referred to offenses or attempted offences about the nature and quality of merchandises, as well as to their kind and origin could very well apply to the frauds committed by certain of the participants in the ritual slaughter circuit. ACIP then initiated judicial action against those guilty of such frauds, a procedure which only finally produced concrete results in the early 1930s. * The Israelite Consistory of Paris (ACIP) is the Paris branch of the Consistoire Central Israelite de France (Central Israelite Consistory of France), the board of senior Jewish figures created by then-Emperor Napoleon 1 in December 1808, and which, then as today , administers Jewish religious affairs in France.
Durant les premières décennies du XXe siècle, au lendemain même de la loi de Séparation, l’ACIP est appelée à prendre en main la gestion et l’organisation financière de l’importante communauté parisienne. En effet, quelque 48 000 des 80 000 Juifs de France résident au tournant du siècle à Paris ou dans sa banlieue. Les fraudes répétées, relevées par le service du contrôle des boucheries dans la mise en œuvre de l’abattage rituel dans la capitale, abusent gravement de la clientèle attachée à l’observance des prescriptions alimentaires. En outre, les commerçants bouchers et charcutiers, en se soustrayant à la redevance mensuelle que la plupart de leurs confrères acquittent, lèsent dans le même temps, les intérêts financiers de la communauté dont la taxe sur la boucherie constitue un élément appréciable dans les recettes. Les relations entre l’institution cultuelle, les bouchers et charcutiers mais également la clientèle se sont détériorées par la méfiance et le soupçon qui ne cessent de peser sur la qualité rituelle des produits carnés. Les amendes infligées par le consistoire pour faire cesser ces pratiques frauduleuses vont s’avérer de peu d’efficacité. En outre, la pression exercée par la communauté immigrée russo-polonaise sur la mise en œuvre de la chehita, sa dénonciation de la profanation du chabbat par les commerçants de bouche, mais aussi la concurrence exercée en matière d’abattage incitent le Consistoire à entreprendre une vaste restauration du service de la boucherie כשר dans le sens d’une plus grande conformité rituelle. Ces changements s’accompagnent d’une augmentation de la redevance. Malversations et sanctions alternent sans vraiment offrir de solution. L’institution religieuse va alors modifier sa stratégie : la loi du 1er août 1905 sur la répression des fraudes dans la vente des marchandises et des falsifications des denrées alimentaires, qui font référence aux délits de tromperie ou de tentative de tromperie sur la nature, la qualité substantielle des marchandises, sur leur espèce ou sur leur origine faussement attribuée, peut parfaitement s’appliquer aux malversations commises par certains des acteurs du circuit de l’abattage rituel. L’ACIP entreprend alors d’intenter une action judiciaire contre les auteurs de ces tromperies, une procédure qui n’allait être réalisée qu’au début des années trente.

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  • HAL Id : halshs-01464933 , version 1

Citer

Jean Laloum. Le consistoire israélite de Paris et l’activité de boucherie (1900-1920). Paul Airiau. Nourritures terrestres : alimentation et religion, Documents et Mémoires (29), Association Française d'Histoire Religieuse Contemporaine (AFHRC) - LARHRA, pp.57-79, 2016, Chrétiens et Sociétés, 979-10-91592-14-7. ⟨halshs-01464933⟩
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Dernière date de mise à jour le 07/04/2024
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