Étude d’un espace local en Belgique francophone: compétition et logique d’action
Résumé
Educational inequalities are partly due to the interdependencies developed between geographically close schools. The school system in French speaking Belgium is characterized by a quasi-market logic. This article aims at understanding the logics of action deployed by the institutions to recruit students. Results show a difference between the observed logics and the theoretical model developed by Maroy & Van Zanten (2007). Schools try to recruit students with a particular profile, thus creating a segmentation of the competition, which takes place between schools of the same " educational niche " (Cornet & Dupriez, 2005).
Les inégalités scolaires sont en partie dues aux interdépendances qui se créent entre les établissements géographiquement proches. Le système scolaire belge francophone est caractérisé par une logique de quasi-marché. Cet article vise à appréhender les logiques d'action déployées par les établissements afin de recruter les élèves. Les résultats montrent une différence entre les logiques observées et le modèle théorique de Maroy & Van Zanten (2007). Les écoles tentent de recruter des élèves ayant un profil particulier, créant ainsi une segmentation de la concurrence, qui s'établit principalement entre écoles d'une même « niche éducative » (Cornet & Dupriez, 2005).
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