Scènes de reconnaissance - HAL Accéder directement au contenu
Ouvrages Année : 2013

Recognition Scenes

Scènes de reconnaissance

Résumé

Considered since Aristotle as one of the most beautiful parts of drama, recognition generally occurs on stage immediately before the denouement, which it precisely triggers off. If the subject of the recognition concerns more often than not the identity of the protagonist(s), it may also deal with questions of innocence or guilt, that is to say with the virtues or vices that animate the characters. Although it is not strictly a necessity, the recognition scene finds its place in virtually all theatrical forms; generic or tonal reversibility, programmed by the playwright or conveyed by the staging, seems to be characteristic of the moment of recognition and of its powerful dramatic impact. While pursuing, around the subject of recognition, the dialogue between the English and French theatres from the sixteenth to the eighteenth century, both through theoretical approaches and dramatic experimentation, this second issue of Arrêt sur scène/Scene Focus gives prominence to the interaction between scholarly contributions and hands-on performance research, which is the hallmark of the “Conference-festival” form. Readers and viewers will therefore find in this online issue the papers and transcriptions of the round tables as well as audiovisual recordings of specific theatrical sequences.
Considérée depuis Aristote comme l’une des parties les plus belles du drame, la reconnaissance théâtrale est généralement placée immédiatement avant le dénouement, qu’elle a précisément pour fonction de déclencher. Si dans les faits l’objet de la reconnaissance correspond majoritairement à l’identité du ou des protagoniste(s), son enjeu peut aussi être l’innocence ou la culpabilité, autrement dit le principe vertueux ou vicieux du comportement des personnages. Sans constituer à proprement parler une nécessité, la scène de reconnaissance semble intéresser toutes les formes théâtrales, la réversibilité générique ou tonale, programmée par le dramaturge ou exprimée par la mise en scène, étant, semble-t-il, l’une des caractéristiques du moment de la reconnaissance et de sa théâtralité exacerbée. Tout en poursuivant, autour de la reconnaissance, le dialogue entre les théâtres anglais et français du XVIe au XVIIIe siècle, sous l’angle de la réflexion théorique autant que des expérimentations dramatiques, le deuxième numéro de la revue Arrêt sur scène/Scene Focus, fait une large place aux échanges entre les conférences et le plateau, qui sont au principe de la forme « colloque-festival ». Il met ainsi à la disposition de la communauté scientifique aussi bien les textes des communications et des tables rondes que les captations audiovisuelles des spectacles présentés.
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Dates et versions

halshs-01378368, version 1 (10-10-2016)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-01378368 , version 1

Citer

Nathalie Vienne-Guerrin (Dir.). Scènes de reconnaissance. , 2, 2013, Arrêt sur scène / Scene Focus, Bénédicte Louvat-Molozay; Franck Salaün; Nathalie Vienne-Guerrin, 2268-977X. ⟨halshs-01378368⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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