M. Csíkszentmihályi, S. Et, and . Bennett, An Exploratory Model of Play, American Anthropologist, vol.73, issue.1, pp.45-58, 1971.
DOI : 10.1525/aa.1971.73.1.02a00040

J. Delalande, La cour de récréation. Contribution à une anthropologie de l'enfance, Rennes : PUR, vol.278, 2001.

R. A. Hart, Children's Experience of Place, 1979.

T. Hochschild, Cul-de-sac kids, Childhood, vol.32, issue.5, pp.229-243, 2013.
DOI : 10.1177/0907568212458128

B. Hughes, Evolutionary Playwork and Reflective Analytic Practice, Routledge, vol.294, 2001.
DOI : 10.4324/9780203478653

J. Huizinga, Homo ludens. Essai sur la fonction sociale du jeu, Paris : Gallimard, vol.340, 1988.

K. Marinova, « À propos de la compétence ludique de l'enseignante du préscolaire, Les compétences des acteurs en éducation. Sous la dir. de M. Moldoveanu. Montréal : Peisaj, pp.101-115, 2011.

B. Sutton-smith, « School Playground as Festival ». In : Children's Environments Quarterly 7, pp.3-7, 1990.

M. Tardif, L. Et, and . Levasseur, La division du travail éducatif. Une perspective nord-américaine. Paris : Presses Universitaires de France, 2010.
DOI : 10.3917/puf.tardi.2010.01

A. Thibault, « L'animation à l'ère de la pratique libre ». In : Bulletin de l'Observatoire québécois du loisir 10, pp.1-4, 2013.

S. Thomson, 'Adulterated play': an empirical discussion surrounding adults' involvement with children's play in the primary school playground, Journal of Playwork Practice, vol.1, issue.1, pp.5-21, 2014.
DOI : 10.1332/205316214X13944535662152

H. Zeiher, « Shaping Daily Life in Urban Environments ». In : Children in the City. Home, Neighbourhood and Community. Sous la dir, pp.66-81, 2003.