Determining influential models - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2016

Determining influential models

Résumé

We consider a model of opinion formation based on aggregation functions. Each player modifies his opinion by arbitrarily aggregating the current opinion of all players. A player is influential for another player if the opinion of the first one matters for the latter. A generalization of influential player to a coalition whose opinion matters for a player is called influential coalition. Influential players (coalitions) can be graphically represented by the graph (hypergraph) of influence, and the convergence analysis is based on properties of the hypergraphs of influence. In the paper, we focus on the practical issues of applicability of the model w.r.t. the standard opinion formation framework driven by the Markov chain theory. For the qualitative analysis of convergence, knowing the aggregation functions of the players is not required, but one only needs to know the influential coalitions for every player. We propose simple algorithms that permit to fully determine the influential coalitions. We distinguish three cases: the symmetric decomposable model, the anonymous model, and the general model.
Nous considérons un modèle de formation d'opinion basé sur les fonctions d'agrégation. Chaque agent modifie son opinion en agrégeant de manière arbitraire l'opinion des autres agents. Un agent est influent pour un autre agent si l'opinion du premier compte pour ce dernier. Une généralisation de la notion d'agent influent mène à la notion de coalition influente pour un agent. Les agents (coalitions) influents peuvent être représentés graphiquement par un graphe d'influence (hypergraphe d'influence), et l'analyse de la convergence du modèle est basée sur les propriétés des hypergraphes d'influence. Dans l'article, nous nous focalisons sur les aspects pratiques d'applicabilité du modèle par rapport au cadre standard de formation d'opinion régi par une chaîne de Markov. Il n'est pas nécessaire de connaître les fonctions d'agrégation pour l'analyse qualitative de la convergence, pour laquelle la connaissance des coalitions influentes suffit. Nous proposons des algorithmes simples qui permettent de déterminer complètement les coalitions influentes. Nous distinguons trois cas : le modèle décomposable symétrique, le modèle anonyme et le modèle général.
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Dates et versions

halshs-01318081 , version 1 (19-05-2016)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-01318081 , version 1

Citer

Michel Grabisch, Agnieszka Rusinowska. Determining influential models. 2016. ⟨halshs-01318081⟩
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