The economics of research, consulting, and teaching quality: theory and evidence from a technical university - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Economics of Innovation and New Technology Année : 2016

The economics of research, consulting, and teaching quality: theory and evidence from a technical university

Résumé

We investigate the effect of both research and consulting on teaching quality in higher education, at the individual level. We propose a theoretical model in which academics allocate effort between the three activities, over a two period time horizon, under the assumption of positive spillovers from research to both consulting opportunities and teaching, and of life-cycle effects on incentives. Propositions from the model are tested against data from a mid-sized Italian engineering faculty. We find that teaching quality is negatively related to consulting and positively related to research experience. However, both relationships are not linear, due to the importance of several mediating factors, such as seniority and the role of scientific publications as a signal for attracting consulting opportunities.
On étude l'effet des activités de recherche ainsi que de conseil sur la qualité de l'enseignement universitaire au niveau individuel. Nous proposons un modèle théorique dans lequel les universitaires consacrent du temps limité entre les trois activités, sur un horizon de deux périodes, dans l'hypothèse de retombées positives de la recherche sur la demande individuelle de conseil et sur la qualité de l'enseignement, en tenant compte des effets du cycle de vie sur les incitations. Les propositions du modèle sont testées en utilisant les données l'évaluation des enseignants d'une école italienne d'ingénierie de taille moyenne. Nous constatons que l'expérience de recherche améliore la qualité de l'enseignement, mais seulement si elle ne se traduit pas par la croissance des occasions de conseil. Dans ce cas, l'expérience de recherche a un effet dissuasif trop forte à investir du temps dans l'enseignement, et en détériore la qualité.

Dates et versions

halshs-01238015 , version 1 (04-12-2015)

Identifiants

Citer

Stefano Bianchini, Francesco Lissoni, Michele Pezzoni, Lorenzo Zirulia. The economics of research, consulting, and teaching quality: theory and evidence from a technical university. Economics of Innovation and New Technology, 2016, 25 (7), pp.668-691. ⟨10.1080/10438599.2015.1114340⟩. ⟨halshs-01238015⟩
174 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More