Expressive Violence: The Performative Effects of Subversive Participatory Media Uses - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue ESSACHESS – Journal for Communication Studies Année : 2015

Expressive Violence: The Performative Effects of Subversive Participatory Media Uses

Résumé

This article discusses the communication strategies employed by 8 school shooters who used participatory media to frame their acts as well as their identity. By resorting to content analysis of 78 self-produced videos and 101 portraits, the findings show how audiovisual communication can be used to trigger the performative aspects of cultural scripts of contemporary forms of expressive violence and thus institutionalize a social movement (i.e. school shooting subculture). These proceedings produce association to a subversive movement, providing a political connotation to the act and a renewed positive identity.
Cet article analyse les stratégies de communication développées par huit auteurs de fusillades scolaires qui ont utilisés les médias participatifs pour médiatiser leur projet meurtrier et leur identité. Basés sur 78 vidéos et 101 autoportraits photographiques, les résultats révèlent comment ces participations audiovisuelles peuvent être déployées en exploitant les ressorts performatifs du script culturel de ces formes de violence expressive. Les auteurs de fusillade révèlent l’existence d’un mouvement subversif des fusillades scolaires en y associant leur projet de passage à l’acte pour lui confèrer une portée politique et travailler positivement leur identité.
Fichier principal
Vignette du fichier
160-834-1-PB.pdf (482.25 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte
Loading...

Dates et versions

halshs-01228540 , version 1 (04-09-2018)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-01228540 , version 1

Citer

Nathalie Paton, Julien Figeac. Expressive Violence: The Performative Effects of Subversive Participatory Media Uses. ESSACHESS – Journal for Communication Studies, 2015, 8 (1), pp.231-256. ⟨halshs-01228540⟩
126 Consultations
162 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More