B. B. Engelhart-m, H. J. Furst-e, and . R. Krathwohl-d, Taxonomy of educational objectives: the classification of educational goals. Handbook I, 1956.

P. Charaudeau, Comment le langage se noue à l'action dans un modèle socio-communicationnel du discours De l'action au pouvoir. Cahiers de linguistique française, Les modèles du discours face au concept d'action, Actes du 9 e colloque de Pragmatique de Genève et colloque Charles Bally, 2004.

G. I. Hazan-a, The influence of an historically oriented course on students' content knowledge in optics evaluated by means of facets-schemes analysis, American Journal of Physics, vol.68, issue.7, pp.3-15, 2000.

G. A. Person-n, Question Asking During Tutoring, American Educational Research Journal, vol.31, issue.1, pp.104-137, 1994.

M. E. Scott-p, Meaning Making in Secondary Science Classroom, 2003.

M. E. Massicame-t, . Tiberghien-a, and . Buty-c, Uma metodologia para caracterizar os gêneros de discurso como tipos de estratégias enunciativas nas aulas de ciências, A pesquisa em ensino deciências no Brasil: alguns recortes, pp.53-94, 2007.

R. K. , D. S. , G. H. Lemmens-m, and C. C. Kawanaka-t, Teaching Science in Five Countries: Results From the TIMSS 1999 Video Study Statistical Analysis Report (NCES 2006-011), U.S. Department of Education, National Center for Education Statistics : U.S. Government Printing Office, 2006.

S. P. and M. E. Aguiar-o, The tension between authoritative and dialogic discourse: a fundamental characteristic of meaning making interactions in high school science lessons, Science Education, pp.90-605, 2006.

S. J. Vanderveken-d, Foundations of illocutionary logic, 1985.

S. J. Coulthard-r, Towards an analysis of discourse, 1975.

S. J. Coulthard-r, Towards an analysis of discourse Advances in spoken discourse, M. Coulthard (éd.), pp.1-34, 1992.

T. A. Malkoun-l, Différenciation des pratiques d'enseignement et acquisitions des élèves du point de vue du savoir. Éducation et didactique, pp.29-54, 2007.

T. A. Malkoun-l, S. N. Buty-c, and . Mortimer-e, Analyse des savoirs en jeu en classe de physique à différentes échelles de temps Agir ensemble : éléments de théorisation de l'action conjointe du professeur et des élèves, Rennes : Presses universitaires de Rennes, pp.93-122, 2007.

T. A. and M. L. Seck-m, Analyse des pratiques de classes de physique : aspects théoriques et méthodologiques. Les Dossiers des sciences de l'éducation, pp.61-79, 2008.

V. P. Tiberghien-a, Mise en oeuvre de la démarche d'investigation dans le cadre des nouveaux programmes de sciences physiques et chimiques : étude de cas au collège, pp.180-95, 2012.