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Proceedings/Recueil Des Communications Année : 2015

Conference proceedings "The" educations for ... "lever (s) of the transformation of the education system?

Actes du colloque "Les "éducations à ...", levier(s) de transformation du système éducatif ?

Résumé

To crises of civilization, culture, democracy, and though-out economic, employment ... that beset contemporary societies, the school is ordered to answer and at the same time accused - here following the events of January 2015 as "elsewhere", for example in Algeria following the "black years" - to be the cause. While the finding of a crisis in education resulting from these arrests feeds the media debate (doubt of educators and teachers on their missions, international surveys that question the quality of public service ...) and that the proposals for change (Unesco , 2015; Blais, Left, Ottavi, 2014; Pourtois and Desmet, 1997 ...), Metamorphosis (Morin, 2014), or processing / overhaul (re-founding of the School Act, 2013 ...) are multiplying, it seems appropriate to clarify the phenomenon of educations citizenship, sustainable development (ESD), information and media, health ... - commonly described as "educations for" in the francophone sphere - in their transformative capacity of the education system existing, they would offer opportunities or ideological excesses they would carry. At the very least, they reposition to center stage the issue of education and its role and goals within societies.
Aux crises de civilisation, de culture, de démocratie, et, bien-sur, économique, d’emplois … qui assaillent les sociétés contemporaines, l’Ecole est sommée de répondre et dans le même temps accusée - ici suite aux évènements de janvier 2015, comme « ailleurs », par exemple en Algérie suite aux « années noires » - d’en être la cause. Alors que le constat d’une crise de l'éducation qui résulte de ces interpellations alimente les débats médiatiques (doute des éducateurs et enseignants sur leurs missions, enquêtes internationales qui questionnent la qualité du service public…) et que les propositions de changement (Unesco, 2015 ; Blais, Gaucher, Ottavi, 2014 ; Pourtois et Desmet, 1997 …), de métamorphose (Morin, 2014), ou de transformation/refondation (loi de refondation de l'Ecole, 2013 …) se multiplient, il semble opportun de clarifier le phénomène des éducations à la citoyenneté, au développement durable (EDD), à l’information et aux médias, à la santé … - communément qualifiées d’ « éducations à » dans la sphère francophone – vis-à-vis de leurs capacités transformatrices du système éducatif existant, des opportunités qu’elles offriraient ou des dérives idéologiques dont elles seraient porteuses. A tout le moins, elles replacent au devant de la scène la question de l’Education et de ses rôles et finalités au sein des sociétés.

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Dates et versions

halshs-01183403 , version 1 (06-09-2015)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-01183403 , version 1

Citer

Jean-Marc Lange. Actes du colloque "Les "éducations à ...", levier(s) de transformation du système éducatif ?. Colloque international Les « Educations à » : un (des) levier(s) de transformation du système éducatif ?, Nov 2014, Mont Saint Aignan, France. 492 p., 2015. ⟨halshs-01183403⟩

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