, The historical internalisation and individualisation of prayer that M. Mauss described as a rather

T. Marshall, undated video recording (VHS), 'lesson 2', personal archives of Chris Marshall, 2007.

V. Aubourg, L'église à l'épreuve du pentecôtisme, L'expérience religieuse à l'île de la Réunion, PhD Dissertation in Anthropology, 2010.

P. Bourdieu, Questions de sociologie. Paris: éditions de minuit, 1984.

B. Boutter, La mission Salut et Guérison à l'île de la Réunion. Contribution à une anthropologie du pentecôtisme dans les sociétés en mutation, 1999.

J. Brahinsky, Pentecostal Body Logics, Cultivating a Modern Sensorium, Cultural Anthropology, vol.27, issue.2, pp.215-238, 2012.

A. Ehrenberg, La fatigue d'être soi, Dépression et société, 2000.

Y. Fer, PentecôtismeenPolynésiefrançaise,l'évangilerelationnel.Geneva: Labor et Fides, 2005.

Y. Fer, Emotion', in Dictionnaire des faits religieux, pp.312-328, 2010.

Y. Fer, The Holy Spirit and the Pentecostal Habitus, Elements for a Sociology of institution in classical Pentecostalism, Nordic Journal of Religion and Society, vol.2, pp.157-76, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00533523

E. Goffman, Forms of Talk, 1981.

P. Gonzalez, Lutter contre l'emprise démoniaque, Les politiques du combat spirituel évangélique, vol.50, pp.44-61, 2008.

P. Gonzalez, Voix des textes, voies des corps, Une sociologie du protestantisme évangélique. PhD Dissertation in Social Sciences, 2009.

D. Hervieu-léger, Renouveaux émotionnels contemporains. Fin de la secularisation ou fin de la religion?'. In De l'émotion en religion, renouveaux et traditions edited by F. Champion and D. Hervieu-Léger, pp.217-265, 1990.

D. Hervieu-léger, Religion as a chain of memory, 2000.

W. J. Hollenweger and D. Jorgensen, Third Wave Evangelism and the Politics of the Global in Papua New Guinea, Spiritual Warfare and the Recreation of Place in Telefomin, Oceania, vol.75, issue.4, pp.444-61, 1988.

T. Luhrmann, H. Nusbaum, and R. Thisted, The Absorption Hypothesis, Learning to Hear God in Evangelical Christianity, American Anthropologist, vol.112, issue.1, pp.66-78, 2010.

D. Martin, Pentecostalism, The World Their Parish, 2002.

M. Mauss, « L'expression obligatoire des sentiments (rituels oraux 1 funéraires australiens) » (1921), in Oeuvres 3. Cohésion sociale et division de 2 la sociologie, Les Éditions de Minuit, pp.269-78, 1921.

M. Mauss, S. Lukes, and . Cambridge, A category of the human mind, the notion of person; the 4 notion of self, The category of the person. Anthropology, philosophy, history, pp.1-25, 1985.

M. Mauss, On Prayer, 2003.

F. Mcclung, Seeing the City with the Eyes of God, How Christians can rise 9 to the urban challenge, 1991.

E. Neveu, Une société de communication?, 2001.

S. Parasie, Rendre présent l'« Esprit-Saint ». Ethnographie d'une prière charismatique, Ethnologie française, vol.25, issue.2, pp.347-54, 2005.

W. C. Roof, A Generation of Seekers. The Spiritual Journeys of the Baby Boom Generation, 1994.

M. Z. Rosaldo, Toward an Anthropology of Self and Feeling, Culture Theory, Essays on Mind, Self and Emotion, pp.137-57, 1984.

W. Samarin, Tongues of men and angels, the religious language of Pentecostalism, 1972.

J. Séguy, Situation socio-historique du pentecôtisme, Lumière et Vie, vol.125, pp.33-58, 1975.

F. A. Sullivan, Charismes et Renouveau charismatique, Une étude biblique et théologique. Nouan-le-Fuzelier: éditions du Lion de Juda, 1988.

L. Venditti and N. Venditti, , 1996.