SPINOZA : UN BONHEUR INCOMPARABLE ? BÉATITUDE ET FÉLICITÉ. - HAL-SHS - Sciences de l'Homme et de la Société Accéder directement au contenu
Chapitre D'ouvrage Année : 2006

SPINOZA : AN INCOMPARABLE HAPPINESS ? BLESSEDNESS AND FELICITY

SPINOZA : UN BONHEUR INCOMPARABLE ? BÉATITUDE ET FÉLICITÉ.

Résumé

The last lines of Spinoza’s Ethics open the path to “blessedness”. We ask ourselves here whether and to what degree the more recent notion of “happiness”, as well as all of those other notions that approach it, is suitable for Spinoza’s philosophy, as some of his interpreters think. We show that the Spinozist doctrine of “happiness” is structured by two primary distinctions: one the one hand, between an exterior happiness (constant luck, happy encounters, wealth, high social ranking, life without suffering), that we call “felicity”, in reference to the Latin felix; and an interior happiness (joy, contentment, interior peace, satisfaction, acquiescence), that we refer to as “blessedness” – given, as it is quite evident, that the two do not necessarily go together, for one can know felicity without knowing blessedness, just as one can know blessedness without knowing felicity. The second distinction concerns the “comparable” or “incomparable” dimension of happiness. Spinoza’s philosophy authorizes both readings: sometimes happiness is the result of comparing our lot with that of another, sometimes it suffices unto itself. In this fashion, the “happiness” doctrine condenses questions of exteriority and interiority (immanence), as well as those of quality and quantity (degrees). (Tr. Jack Stetter)
Les dernières lignes de l’Éthique de Spinoza ouvrent la voie à la « béatitude ». Nous nous demandons ici dans quelle mesure la notion plus récente de « bonheur », ainsi que toutes celles qui s’en approchent, conviennent à la philosophie de Spinoza, comme le pensent certains de ses interprètes. Nous montrons que la doctrine spinoziste du « bonheur » est structurée par deux distinctions principales : d’une part, entre le bonheur extérieur (chance constante, heureuses rencontres, richesse, rang social élevé, vie sans souffrances) qu’on peut appeler « félicité » par référence au latin felix, heureux ; et le bonheur intérieur (joie, consentement, paix intérieure, satisfaction, acquiescement), que l’on peut regrouper sous le nom de « béatitude » -étant bien clair que les deux ne vont pas nécessairement ensemble, et qu’on peut avoir la félicité sans la béatitude, et la béatitude sans la félicité. L’autre distinction concerne la dimension « comparable » ou « incomparable » du bonheur. La philosophie de Spinoza autorise les deux lectures : parfois le bonheur provient d’une comparaison entre notre sort et celui d’autrui, parfois il se suffit à lui-même. La doctrine du « bonheur » concentre ainsi les questions de l’extériorité et de l’intériorité (immanence) et celles de la qualité et de la quantité (degrés).
Fichier non déposé

Dates et versions

halshs-01159265 , version 1 (02-06-2015)

Identifiants

  • HAL Id : halshs-01159265 , version 1

Citer

Charles Ramond. SPINOZA : UN BONHEUR INCOMPARABLE ? BÉATITUDE ET FÉLICITÉ.. Alexander SCHNELL. Le Bonheur, Vrin, p. 50-97, 2006, Thema. ⟨halshs-01159265⟩
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