H. N. Andreassen, La recherche de r??gularit??s distributionnelles pour la cat??gorisation du schwa en fran??ais, Langue fran??aise, vol.169, issue.1, pp.55-78, 2011.
DOI : 10.3917/lf.169.0055

M. Barlow and S. Et-kemmer, Usage Based Models of Language, 2000.

M. H. Bornstein, C. Hahn, and O. M. Et-haynes, Specific and general language performance across early childhood: Stability and gender considerations, First Language, vol.37, issue.3, pp.267-304, 2004.
DOI : 10.1177/0142723704045681

H. Behrens, Corpora in Language Acquisition Research: History, methods, perspectives, 2008.
DOI : 10.1075/tilar.6

H. Behrens, Corpora in language acquisition research: History, methods, perspectives, p.XI?XXX, 2008.
DOI : 10.1075/tilar.6.03beh

J. L. Bybee and P. J. Et-hopper, Frequency and the emergence of linguistic structure, 2001.
DOI : 10.1075/tsl.45

J. Bybee, Language, Usage and Cognition, 2010.
DOI : 10.1017/CBO9780511750526

D. Chabanal, Un aspect de l'acquisition du français oral!: la variation sociophonétique chez l'enfant francophone, 2003.

D. Chabanal and J. Et-durand, French in Auvergne (Centre)
DOI : 10.1093/acprof:oso/9780199573714.003.0013

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01062222

F. Chenu and H. Et-jisa, Impact du discours adressé à l'enfant sur l'acquisition des verbes en français, pp.85-100, 2005.

J. P. Chevrot and M. Et-fayol, Acquisition of French liaison and related child errors, 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00706711

J. P. Chevrot, C. Dugua, M. Et-fayol, and C. Darwin, Liaison acquisition, word segmentation and construction in French: a usage-based account, Journal of Child Language, vol.28, issue.03, pp.557-596, 1877.
DOI : 10.1016/0010-0277(90)90012-9

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00718002

E. Delais-roussarie, Constitution et annotation de corpus!: Méthode et, 2004.

F. Dell, Les règles et les sons, 1973.

F. Dell, Epenthèse et effacement de schwa dans des syllabes contiguës en français, Études de phonologie française. Paris : Éditions du CNRS, pp.75-81, 1978.

L. C. Dilley, A. L. Millett, J. D. Mcauley, and T. R. Et-bergeson, Phonetic variation in consonants in infant-directed and adult-directed speech: the case of regressive place assimilation in word-final alveolar stops, Journal of Child Language, vol.12, issue.01, pp.155-17510, 1017.
DOI : 10.1016/0010-0277(91)90008-R

J. Durand, B. Laks, and C. Lyche, La phonologie du français contemporain: usages, variétés et structure Romanistische Korpuslinguistik-Korpora und gesprochene Sprache/Romance Corpus Linguistics - Corpora and Spoken Language, pp.93-106, 2002.

C. Lyche, Phonologie, variation et accents du français. Paris : Hermès, pp.19-61

C. Dugua, Liaison, segmentation lexicale et schémas syntaxiques entre 2 et 6, 2006.

. Ans, Un modèle développemental basé sur l'usage

J. Eychenne, Aspects de la phonologie du schwa dans le français contemporain. Optimalité, visibilité prosodique, gradience, 2006.

O. K. Garnica, Some prosodic and paralinguistic features of speech to young children, Talking to Children Language Input and Acquisition. CUP, pp.63-88, 1977.

P. A. Genoud, Indice de position socioéconomique (IPSE): un calcul simplifié, 2011.

A. Goldberg, Constructions at Work: The Nature of Generalization in Language, 2006.

J. Huttenlocher, W. Haight, A. Bryk, and M. Et-seltzer, Early vocabulary growth: Relation to language input and gender., Developmental Psychology, vol.27, issue.2, 1991.
DOI : 10.1037/0012-1649.27.2.236

H. Jisa and F. Et-richaud, Quelques sources de variation chez les enfants, 1994.

B. Laks, La phonologie du fran??ais et les corpus, Langue fran??aise, vol.169, issue.1, pp.3-17, 2011.
DOI : 10.3917/lf.169.0003

R. W. Langacker, An Introduction to Cognitive Grammar, Cognitive Science, vol.4, issue.1, pp.1-4010, 1986.
DOI : 10.1207/s15516709cog1001_1

D. Legallois and J. Et-françois, Les grammaires de construction et de pattern, Cahier du CRISCO, vol.21, 2006.

L. M. Liégeois, K. Dolar, C. Florez-pulido, R. Loth, J. Magnier et al., De l'analyse au partage des données, quel(s) format(s) choisir ? L'exemple d'un corpus d'interactions parents-enfant, Traitement de corpus, pp.128-142

L. Liégeois, D. Chabanal, and T. Et-chanier, La liaison en discours adressé à l'enfant, spécificités et impacts sur l'acquisition, 2011.

L. Liégeois, T. Chanier, and D. Et-chabanal, Corpus globaux ALIPE : Interactions parents-enfant annotées pour l'étude de la liaison, Nancy : Ortolang, 2014.

L. Liégeois, I. Saddour, and D. Et-chabanal, L'élision du schwa dans les interactions parents-enfant!: étude de corpus, Actes de la conférence conjointe JEP-TALN-RECITAL 2012. Grenoble: ATALA & AFCP, pp.313-320, 2012.

S. Loiseau, Les faits statistiques comme objectivation ou comme interpr??tation??: statistiques et mod??les bas??s sur l'usage, Travaux de linguistique, vol.62, issue.1, 2011.
DOI : 10.3917/tl.062.0059

URL : http://www.cairn.info/load_pdf.php?ID_ARTICLE=TL_062_0059

M. Maratsos, The use of definite and indefinite reference in young children, 1976.

B. Macwhinney and C. Et-snow, The child language data exchange system, Journal of Child Language, vol.1, issue.02, 1985.
DOI : 10.1007/BF02259886

B. Macwhinney, The CHILDES project: tools for analyzing talk, Child Language Teaching and Therapy, vol.8, issue.2, 2000.
DOI : 10.1177/026565909200800211

A. Martinet, LA NATURE PHONOLOGIQUE D'E CADUC, 1972.
DOI : 10.1515/9783110803877-032

D. E. Matthews and A. L. Et-theakston, Errors of Omission in English-Speaking Children's Production of Plurals and the Past Tense: The Effects of Frequency, Phonology, and Competition, Cognitive Science, vol.28, issue.4, pp.1027-1052, 2006.
DOI : 10.1207/s15516709cog0000_66

E. Nicoladis and J. Et-paradis, Learning to liaise and elide comme il faut: evidence from bilingual children*, Journal of Child Language, vol.40, issue.04, pp.701-730, 2011.
DOI : 10.1017/S0959269506002663

S. Parisse, C. Et-morgenstern, and A. , Transcrire et analyser les corpus d'interactions adulte-enfant, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00531693

C. Parisse and A. Et-morgenstern, A multi-software integration platform and support for multimedia transcripts of language, Multimodal Corpora: Advances in Capturing, Coding and Analyzing Multimodality, 2010.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00495648

J. R. Phillips, Syntax and vocabulary of mothers' speech to young children, 1973.

J. Pierrehumbert, Exemplar dynamics, 2001.
DOI : 10.1075/tsl.45.08pie

I. Racine, Effacement du schwa et reconnaissance des mots chez les enfants, 2007.

J. A. Rondal, Fathers' and mothers' speech in early language development, Journal of Child Language, vol.27, issue.02, 1980.
DOI : 10.1017/S0305000900002671

S. A. Schane, On the abstract character on French e muet, Glossa, issue.2, pp.150-163, 1968.

C. E. Snow, Mothers' Speech to Children Learning Language, Child Development, vol.43, issue.2, pp.549-565, 1972.
DOI : 10.2307/1127555

M. Taine, L'acquisition du langage chez les enfants et dans l'espèce humaine, 1876.

M. Taine, M. Taine on the Acquisition of Language by Children, Mind, vol.2, issue.6, 1877.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00668375

M. Tomasello, Constructing a Language: A Usage-Based Theory of Language Acquisition, 2003.

M. Tomasello and D. Stahl, Sampling childrens spontaneous speech: how much is enough? For their helpful comments we would like to thank the following people: Elena Lieven, Julian Pine, Gina Conti-Ramsden, Anna Theakston, Heike Behrens, and Caroline Rowland., Journal of Child Language, vol.31, issue.1, pp.101-121, 2004.
DOI : 10.1017/S0305000903005944

S. Uther, M. Knoll, M. A. Et-burnham, and D. , Do you speak E-NG-L-I-SH? A comparison of foreigner- and infant-directed speech, Speech Communication, vol.49, issue.1, pp.2-7, 2007.
DOI : 10.1016/j.specom.2006.10.003