Jouer aux jeux vidéo en France. Géographie sociale d'une pratique culturelle - HAL Accéder directement au contenu
Article dans une revue Espace Géographique Année : 2014

Playing videogames in France. Social geography of a cultural practice

Jouer aux jeux vidéo en France. Géographie sociale d'une pratique culturelle

Résumé

Playing videogames in France. Social geography of a cultural practice.—Geographical approaches to leisure and cultural practices are often restricted to sports and outdoor activities. They do not address the micro-scale of individual homes. In our study of the environment and the practice of video gaming in a national population, we aim to shed new light on the spatial analyses of everyday leisure. A survey was conducted in 2012 on a representative sample of the French population aged 11 and over (n = 2,542). It explored the diversity of uses of videogames and contextualized video gaming at the social, cultural, and spatial level. This article shifts the focus from videogames to the players themselves; analyzing gaming as a socially and spatially situated experience. The survey showed that while many inhabitants of France play videogames, their practices are not homogeneous; the diversity in gaming should thus be understood in relation to life cycles and way of dwelling.
L'étude de l'environnement et de la pratique du jeu vidéo dans une population nationale permet de repenser les questions spatiales dans l'analyse des loisirs. L'enquête Ludespace, réalisée par questionnaire en 2012, auprès d'un échantillon représentatif de la population française de 11 ans et plus (n = 2 542), explore la diversité des rapports au jeu vidéo et replace ces pratiques dans leur contexte social, spatial et culturel. Il s'agit à la fois de recentrer l'étude des jeux sur les joueurs et de saisir l'expérience vidéoludique comme une expérience située socialement et spatialement. L'enquête montre que si beaucoup de Français jouent aux jeux vidéo, ils ne jouent pas de la même manière, et que les différenciations des pratiques se comprennent à l'aune des cycles de vie et des modes d'habiter. Mots clés : jeux vidéo, pratiques culturelles, mode d'habiter, cycles de vie

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Géographie
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Dates et versions

hal-01241890, version 1 (11-12-2015)
hal-01241890, version 2 (03-01-2016)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01241890 , version 2

Citer

Samuel Rufat, Hovig ter Minassian, Samuel Coavoux. Jouer aux jeux vidéo en France. Géographie sociale d'une pratique culturelle. Espace Géographique, 2014, 43 (4), pp.308-323. ⟨hal-01241890v2⟩
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Dernière date de mise à jour le 20/04/2024
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