D. Biber, S. Johansson, G. Leech, S. Conrad, and E. Finegan, Longman Grammar of Spoken and Written English, 1999.

S. Carter-thomas and E. Rowley-jolivet, Syntactic differences in oral and written scientific discourse: the role of information structure, ASp, vol.31, issue.31-33, pp.19-37, 2001.
DOI : 10.4000/asp.1752

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00199788

S. Carter-thomas, Texte et contexte : pour une approche fonctionnelle et empirique, 2009.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00526147

S. Carter-thomas and A. Chambers, From text to corpus, pp.17-44, 2012.
DOI : 10.1075/scl.52.02car

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00552952

A. Chambers, « Combining text-based and corpusbased approaches in the learning and teaching of academic writing in French », Exploring New Paths in Language Pedagogy, pp.145-56, 2010.

M. Charolles and B. Lamiroy, « 'Fait' ou 'événement': quelles différences linguistiques ?, Dire l'événement: langage, mémoire, société, Presses Sorbonne Nouvelle, pp.297-308, 2013.

M. Clyne, Cultural differences in the organization of academic texts, The Sociolinguistics Reader, pp.315-347, 1998.
DOI : 10.1016/0378-2166(87)90196-2

K. Fløttum, T. Dahl, and T. Kinn, Academic Voices Across Languages and Disciplines. Collection Pragmatics and Beyond New Series, 2006.

T. Givón, The pragmatics of word order, pp.243-284, 1988.
DOI : 10.1075/tsl.17.18giv

M. A. Halliday, An introduction to Functional Grammar, 1994.

J. Hinds, « Reader versus Writer Responsibility: A New Typology (éds.) Writing Across Languages: Analysis of L2 Text, pp.141-152, 1987.

L. Ho-dac, La position initiale dans l'organisation du discours: une exploration en corpus, Thèse de doctorat, 2007.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/tel-00176747

K. Hyland, Persuasion and context: The pragmatics of academic metadiscourse, Journal of Pragmatics, vol.30, issue.4, pp.437-455, 1998.
DOI : 10.1016/S0378-2166(98)00009-5

K. Hyland and P. Tse, Metadiscourse in Academic Writing: A Reappraisal, Applied Linguistics, vol.25, issue.2, pp.156-177, 2004.
DOI : 10.1093/applin/25.2.156

K. Lambrecht, Information structure and sentence form, 1994.
DOI : 10.1017/CBO9780511620607

H. Nølke, Les adverbiaux contextuels : probl??mes de classification, Langue fran??aise, vol.88, issue.1, pp.12-27, 1990.
DOI : 10.3406/lfr.1990.5749

H. Nølke, Le regard du locuteur. Pour une linguistique des traces énonciatives, 1993.

H. Nølke, Le regard du locuteur 2. Pour une linguistique des traces énonciatives, 2001.

C. Poudat, Étude contrastive de l'article scientifique de revue linguistique dans une perspective d'analyse des genres, Thèse de doctorat en Sciences du langage, 2006.

R. Quirk, S. Greenbaum, G. Leech, and J. Svartvik, A comprehensive grammar of the English language, 1985.

F. Rossette, « Thème, conjonction et cohésion : corrélations entre les différents composants de la métafonction textuelle en français, D. Banks (éd) La linguistique systémique fonctionnelle et la langue française, pp.9-42, 2009.

E. Rowley-jolivet and S. Carter-thomas, « Scientific Conference Englishes: Epistemic and Language Community Variations, Identity, Community, Discourse: English in Intercultural Settings, pp.295-320, 2005.

J. Swales, 6. Genre analysis, 1990.
DOI : 10.1515/9783110214406.165

G. Thompson and J. Zhou, Evaluation and organization in text: The structuring role of evaluative disjuncts, Evaluation in Text, pp.121-141, 2000.

A. Tutin, « Dans cet article, nous souhaitons montrer que?Lexique verbal et positionnement de l'auteur dans les articles en sciences humaines », Lidil, pp.15-40, 2010.

T. Virtanen, « Point of departure: Cognitive aspects of sentence-initial adverbials Approaches to cognition through text and discourse, pp.79-97, 2004.