B. Ahrenholz, MODALITY AND REFERENTIAL MOVEMENT IN INSTRUCTIONAL DISCOURSE Comparing the Production of Italian Learners of German with Native German and Native Italian Production, Studies in Second Language Acquisition 22, pp.337-368, 2000.
DOI : 10.1017/S027226310000303X

T. Aleksandrova, Reference to Entities in Fictional Narratives of Russian/French Quasi-Bilinguals Comparative Perspectives on Language Acquisition. A Tribute to Clive Perdue, pp.520-534, 2012.

. Apn-project-database, Construction of Discourse by Learners, Adults and Children"): available online

I. Bartning, « L'apprenant dit avancé et son acquisition d'une langue étrangère. Tour d'horizon et esquisse d'une caractérisation de la variété avancée, Acquisition et Interaction en Langue Etrangère, vol.9, pp.9-50, 1997.

S. Benazzo, L'expression de la causalit?? dans le discours narratif en fran??ais L1 et L2, Langages, vol.155, issue.3, pp.33-51, 2004.
DOI : 10.3917/lang.155.0033

M. /. Carroll and C. V. Stutterheim, The representation of spatial configurations in English and German and the grammatical structure of locative and anaphoric expressions, Linguistics, vol.31, issue.6, pp.1011-1042, 1993.
DOI : 10.1515/ling.1993.31.6.1011

M. /. Carroll and C. Stutterheim, « Relations entre grammaticalisation et conceptualisation et implications sur l'acquisition d'une langue étrangère, Acquisition et Interaction en Langue Etrangère, vol.9, pp.83-116, 1997.

S. E. Carroll, Second-Language Acquisition and the Computational Paradigm*, Language Learning, vol.12, issue.4, pp.535-594, 1989.
DOI : 10.1111/j.1467-1770.1989.tb00902.x

S. E. Carroll, Input and Second Language Acquisition: Adult's Sensitivity to Different Sorts of Cues to French Gender, Language Learning, vol.491, pp.37-92, 1999.

T. Givón, On Understanding Grammar. Ch. 5, Syntactization, 1979.

H. Hendriks, Reference to person and space in narrative discourse: a comparison of adult second language acquisition and child first language acquisition, Studi Italiani di Linguistica Teorica e Applicata 27, pp.67-86, 1998.

H. Hendriks, « Comment il monte le chat ? En grimpant ! L'acquisition de la référence spatiale en chinois, français et allemand L1 et L2 », Acquisition et Interaction en Langue Etrangère, vol.11, pp.147-190, 1998.

H. Hendriks, The acquisition of temporal reference in first and second language acquisition: what children already know and adults still have to learn and vice versa, Psychology of Language and Communication, vol.31, pp.41-60, 1999.

H. Hendriks, The acquisition of topic marking in Chinese L1 and French L1 and L2". Studies of Second Language Acquisition, pp.369-398, 2000.

H. Hendriks, G. French, L. English, G. French, L. French et al., Structuring space in discourse. A comparison of Chinese The structure of learner varieties, pp.111-156, 2005.

. Hendriks, /. Henriëtte, and M. Hickmann, « Référence spatiale et cohésion du discours : acquisition de la langue par l'enfant et l'adulte Adquisición de lenguas extranjeras : perspectivas actuales en Europa, pp.151-163, 1998.

. Hendriks, /. Henriëtte, M. Hickmann, . French, and C. German, Cohesion and anaphora in children's narratives: a comparison of English, Journal of Child Language, vol.26, pp.419-452, 1999.

. Hendricks, /. Henriëtte, . Watorek, /. Marzena, and P. Giuliano, L'expression de la localisation et du mouvement dans les descriptions et les r??cits en L1 et en L2, Langages, vol.155, issue.3, pp.106-126, 2004.
DOI : 10.3917/lang.155.0106

. Hendriks, /. Henriëtte, and M. Watorek, « L'organisation de l'information en topique dans les discours descriptifs en L1 et en L2, Acquisition et Interaction en Langue Etrangère, vol.26, pp.149-172, 2008.

W. Klein, Information structure in French The expression of information structure

W. /. Klein and C. Perdue, The Basic Variety (or: Couldn't natural languages be much simpler?), Second Language Research, vol.13, issue.4, pp.301-347, 1997.
DOI : 10.1191/026765897666879396

W. /. Klein and C. V. Stutterheim, Text structure and referential movement, Sprache und Pragmatik, vol.22, pp.1-32, 1991.

W. /. Klein and C. V. Stutterheim, How to solve a complex verbal task: Text structure, referential movement and the quaestio, Recherches sur l'acquisition des langues 30, pp.29-67, 2005.

S. Kuroda, Cognitive and syntactic bases of topicalized and nontopicalized sentences in Japanese, Japanese/Korean Linguistics, pp.1-26, 1990.

M. Watorek, E. Lenart, and P. Trévisiol, The impact of discourse types on the acquisition of nominal determination in L2 French
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01052518

M. /. Lambert, . Carroll, /. Mary, and C. V. Stutterheim, Acquisition en L2 des principes d'organisation de récits spécifiques aux langues, Acquisition et Interaction en Langue Etrangère, vol.26, pp.11-31, 2008.

M. /. Lambert and E. Lenart, Incidence des langues sur le d??veloppement de la coh??sion en L1 et en L2 : gestion du statut des entit??s dans une t??che de r??cit, Langages, vol.155, issue.3, pp.14-32, 2004.
DOI : 10.3917/lang.155.0014

E. /. Lenart and C. Perdue, « L'approche fonctionnaliste : structure interne et mise en oeuvre du syntagme nominal, » Acquisition et Interaction en Langue Etrangère, vol.21, pp.85-121, 2004.

E. Lenart, Acquisition des procédures de détermination nominale dans le récit en français et polonais L1, et en français L2. Etude comparative de deux types d'apprenants : enfant et adulte, Thèse de doctorat, 2006.

C. Perdue, Adult language acquisition: cross-linguistic perspectives. Volume II: The results. Cambridge, 1993.

C. Perdue, « Comment rendre compte de la ? logique ? de l'acquisition d'une langue étrangère par l'adulte », Etudes de Linguistique Appliquée, vol.92, pp.8-22, 1993.

M. /. Prodeau and C. Carlo, « Le genre et le nombre dans des tâches verbales complexes en français L2: grammaire et discours », Marges linguistiques, vol.4, pp.165-174, 2002.

C. V. Stutterheim, Einige Prinzipien des Textaufbaus: Empirische Untersuchungen zur Produktion mündlicher Texte, 1997.
DOI : 10.1515/9783110918496

P. Trévisiol, Problèmes de référence dans la construction du discours par des apprenants japonais du français, L3, Thèse de doctorat, 2003.

P. /. Trévisiol, . Watorek, /. Marzena, and E. Lenart, « Topique du discours / topique de l'énoncé ? réflexions à partir de données en acquisition des langues Topic, information structure and acquisition, pp.177-194, 2010.

D. Véronique, L'acquisition de la grammaire du français, langue étrangère, 2009.

M. Watorek, « Le traitement prototypique : définition et implications », Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen, vol.55, pp.187-200, 1996.

M. Watorek, « Postface : la structure des lectes des apprenants, Acquisition et Interaction en Langue Etrangère, vol.11, pp.219-244, 1998.

M. Watorek, The development of anaphoric means to refer to space and entities in the acquisition of French by Polish learners Information structure and the dynamic of language acquisition, pp.329-356, 2003.

M. Watorek, La construction du discours par des enfants et des adultes, Paris: Larousse, 2004.

. Watorek, /. Marzena, and C. Dimroth, Additive Scope Particles in Advanced Learners and Native Speaker Discourse The Structure of Learner Varieties, pp.461-488, 2005.