Le devenir de la polémique autour du roi Jean dans le théâtre élisabéthain
Résumé
This article takes as its point of departure the propaganda concerning the figure of King John during the Tudor period, propaganda (such as that of John Bale) which sought to make of him a champion of religious Reformation before his time. The evolution of that propaganda is subsequently traced by way of two dramatic representations on the Elizabethan stage, The Troublesome Raigne of King John (no doubt by George Peele) and King John (by Shakespeare). In the first of these, one sees (the more easily by comparison with The Massacre at Paris, by Christopher Marlowe) the anti-Catholic polemic given increased mordancy, while Shakespeare's play rewrites a number of elements with the effect of neutralising them as propaganda, even while lending them a significance that is broader, more humane and finally more profoundly political.
Cet article prend comme point de départ la propagande autour du personnage du roi Jean (Jean sans Terre) pendant la période Tudor, propagande (comme celle de John Bale, par exemple) qui voulait en faire un champion de la Réforme religieuse avant la lettre. Le devenir de cette propagande est ensuite tracé à travers deux représentations sur la scène élisabéthaine, à savoir The Troublesome Raigne of King John (sans doute par George Peele) et King John (par Shakespeare). Dans la première pièce, on voit (plus facilement à l'aide d'une comparaison avec The Massacre at Paris, par Christopher Marlowe) la polémique anti-Catholique rendue plus pointu, alors que la pièce shakespearienne réécrit plusieurs éléments afin de les neutraliser en tant que propagande, tout en leur donnant une signifiance élargie, plus humaine et finalement plus profondément politique.
Loading...